Vintertäcken och broddar/snösulor

Denise99

Trådstartare
Hej! Detta är min första vinter med häst vilket gör att jag ställer mig många frågor. Har inte haft min häst så väldigt länge så vet inte riktigt hur pass tålig hon är mot kyla... Vid vilka grader brukar ni ta på tjockare täcken? Får ju såklart testa mig fram men tänkte kolla lite vad allmänheten gör
Har ett 6 årigt kallblod, halvklippt.

Sedan kommer också problemet med snösulor och broddar. Har ni både fram och bak? har ni 2 eller 4 brodd? Vilken typ av brodd/snösulor använder ni andra? Jag själv har inte tillgång till ridhus så utomhus är det enda alternativet. Dessutom kan hon vara lite snubblig i vanliga fall.

Tröttsamma frågor men är egentligen bara nyfiken

Hej! Detta är min första vinter med häst vilket gör att jag ställer mig många frågor. Har inte haft min häst så väldigt länge så vet inte riktigt hur pass tålig hon är mot kyla... Vid vilka grader brukar ni ta på tjockare täcken? Får ju såklart testa mig fram men tänkte kolla lite vad allmänheten gör. Hur gör ni om det ena blir blött? Har ni dubbel uppsättning av allt?
Har ett 6 årigt kallblod, halvklippt.

Sedan kommer också problemet med snösulor och broddar. Har ni både fram och bak? har ni 2 eller 4 brodd? Vilken typ av brodd/snösulor använder ni andra? Jag själv har inte tillgång till ridhus så utomhus är det enda alternativet. Dessutom kan hon vara lite snubblig i vanliga fall.

Tröttsamma frågor men är egentligen bara nyfiken

Täcke är väldigt individuellt. Ett kallblod kan klara sig bra utan täcke hela vintern, även halvklippt. Extra grovfoder vid väldig kyla (-20) och ett fodrat regntäcke vid ihållande blötsnö, det brukar vara det värsta vädret för hästarna.

Beroende på vart i landet du bor så är snösulor och ordentlig brodd ett måste, speciellt om du mest rider ute. Brodd finns i olika längder, prata med din hovslagare. Jag har alltid 4 brodd i varje sko samt snösulor. 4 brodd ger bäst grepp, brodd bara i trakterna gör att det blir lite halkigt när hästen släpper trakten och rullar över.
Utan snösulor är det nästan omöjligt att rida vid tösnö.

8mm brodd är vanliga standard som säljer överlägset mest. Skulle alltid ha 4 brodd personligen. Snösulor vid snö-underlag. Har skott min ena med det och vi har vinter nu, bor i Västerbotten. Jag skulle ha ett fodrat regntäcke och ett 200gr vintertäcke att välja på till hästen du beskriver, rent spontant. Eller regntäcke + ett stalltäcke, det borde räcka långt.

Snösulor är ett måste om det kommer snö, här i Göteborgstrakten är det snö, tö, blask om vartannat på vintern så sulor och brodd på. Jag har bara två i varje sko men är det halt töltar vi och då funkar det fint med bara brodd i bak.
Jag kör med täcke när det är regnigt 0 gradigt och snålblåst, är det torrt och -5 går hon utan på dagen men hon är oklippt och har mycket päls :D

Täcke är ju väldigt individuellt och väldigt beroende på väder, ffa blåst. Min ponny spår/täckesklipps och har ca 200 g över nollan och 3-400 g eller dubbla täcken under nollan, alltid helhals. Inne ca 200 g över nollan och 300 g under nollan (utan hals, varmare behövs ej), kallstall så lika kallt inne som ute. Han HATAR när det blåser och det blåser i princip 365 dagar om året här så att ha honom "för" varm under täcket är så som han vill ha det.

Eftersom jag bor i skåne så har vi mest lera vintertid så vi har faktiskt helt slutat med snösulor och jag har helt slutat med tåbrodd. Denna vintern är dessutom första vintern jag testar att ha honom oskodd så planen är boots vid behov när det fryser och vid behov broddade sådana. Får se hur det fungerar helt enkelt, helt nytt för mig. Men annars har vi haft traktbrodd i större delen av tiden. Våra hästar sparkas inte så de har alltid brodd bak, vi tycker båda det är snudd på viktigast att de har bra grepp i hagen, de busar en hel del.

Jag har halvblod som HEL-klipps! och han har 200gr täcke med hals idag (idag 2minus och hård blåst). Blir det mer än 10 minus har jag ett 400gr täcke. Inomhus har vi än så länge runt 10gr plus så där får han stå naken.
Vi kör med snösulor men hovis kommer först om en månad och jag broddar bara traktbrodd. Bor i Sthlms-området så här är det vinter om än inte lika länge som i norrland.

Min connemara med kanonpäls har täcke vid nederbörd och fodrat från runt nollan om inte solen skiner. Vi har just nu någon minus, blåst och snöfall. Hon har 100g foder i. Oklippt i år pga jag inte kan rida. Hon är skodd runtom, kommer få snösulor på alla fyra och antingen 4 brodd i varje eller guldskor som har 6 permanenta, ganska låga brodd.

Sedan har jag två oskodda russ med mammutpäls. De behöver inte täcke :)

De har alltid halm i ligghallarna och än så länge kan de skrapa fram gräs under snön så de är sysselsatta och varma.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 926
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 846
Senast: Lindon
·
R
Hästvård Hej! Jag har en fråga här, som jag står helt neutral i, och därför är öppen för diskussion. Det står en häst i "vårt" stall, en...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Rio
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 875
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar