Vintertäcke/regntäcke? Vad avgör?

Maléne

Trådstartare
Hur tänker ni kring täcken? Vad är det som avgör vilket täcke ni lägger på eller vill att stallägaren lägger på eran häst? Är det vintertäcke så fort det är snöar eller går ni på temperaturen? Själv går jag på temperaturen, så jag la på regntäcken på inackorderingarna, men det blev visst fel ;( det är -1 till nollgradigt. Hade ni också tyckt det var fel?

Sv: Vintertäcke/regntäcke? Vad avgör?

Om det är fel eller inte beror väl på hästen som individ. Alla hästar är olika, klippt eller inte klippt, hur frusna dom är och vad dom är vana vid spelar ju in..

Det får man skriva på boxdörren alt. klargjort för den som sköter det.

Sen är det bra när man tar med stark vind o nederbörd i kalkylen.

Som det är nu bör de täckas rejält eller stå inne...om de inte har lä.

En fet orakad b-ponny och ett helrakad vbl som har sitt fodrade stalltäcke dygnet runt. Ponnyns regntäcke är fleece fodrat och vbl:ets är nog ca 150g foder i, saken är att när det var -3 -4 men uppehåll så var det inga problem med dessa täcken, dock gick ponnyn då naken men så fort det snöade så ska det vara vintertäcken enligt mig är det ju inte vinter och smällkallt bara för att det snöar? Men men det är det som är det värsta men inackorderingar som tänker helt annorlunda ang täckning :(

Be hästägarna skriva en lapp med täckesanvisningar, folk resonerar så olika.

Blåser knappt här, ingen skillnad på snö eller regn tycker jag när det handlar om 1 till 2 graders skillnad och som sagt inte ens blåser, sen ska tilläggas att vbl:ets vintertäcke håller inte emot väta helt och det sas igår att det antagligen kommer att övergå i regn här. Men men man gör alltid fel.

Det ska vara på hästägarens ansvar att täcket är OK o lätt att sätta på. DVS inga patent o snören.

I vårt stall har vi nogranna instruktioner på tavlor på boxarna och sedan har vi lite samma syn på vad det ska vara om det skulle bli annat väder än det som finns angivet på tavlan.

Som idag, det vräkte ner snö efter flera veckor med 'vårväder' - alla har ändrat tavlorna till vårtäcken.

Jag lade på samtliga hästar sina 'skitväder'-täcken dvs mer vinterfodrade och med hals, även om det inte längre fanns med på tavlorna, eftersom det var det som gällde i vintras när det var liknande väder. Stallet ligger öppet utan direkt lä så det blåser alltid lite här.

Vi går både på grader, men även på mängd och typ av nederbörd samt om det blåser samtidigt.

Som flera andra sagt så går jag också på nederbörd/blåst i kombination med temperaturen. Ett par plus med blötsnö och/eller blåst gör att min häst får varmare på sig än vid ett par minus, sol och vindstilla. Har en KS-häst som ömmar i ryggen direkt om han blir kall.

Däremot låter jag inte min stallägare stå med beslutet om vad min häst ska ha för täcke. Jag kollar vädret kvällen innan och skriver på tavlan vad jag vill ha för täcke. Stallägaren och jag har inte alls samma täckesfilosofi, men denne klär på min häst efter mina önskemål. Eventuellt kan jag säga "om det verkar vara risk för regn när ni släpper ut så kan Lidos få täcke A på sig, annars klarar han sig med täcke B".

Har islandshäst och jag hatar täcken över allt annat xD På ridskolan jag red på gick islandshästarna ute när det var -30 bara dem hade mat så gick det bra :) Sen är det självklart att det beror på vad det är för hästras, om hästen är rakad etc. Men jag använder bara täcke på sommaren ifall det är mycket flugor o mygg o annat bös.. Och fleecetäcken ifall han behöver torkas :) annars skiter jag i det ;) Men det är ju bara jag!

jag går på tempraturen. kallare än 5- då lägger jag på ett fodrat regntäcke. Absolut inget ofodrat eftersom det har en kylande effekt.

Vet jag att det kommer en ihållande regnperiod lägger ja på regntäcke.

Går på helheten, dvs både temperatur, nederbörd och vind. Men jag lägger aldrig på ofodrat regntäcke om det är runt 0 grader eller kallare, hellre utan täcke eller ett tunt fodrat isåfall beroende på häst och päls.

Står i ett stall med 37 privathästar och relativt stor omflyttning och har konstaterat att vi tänker VÄLDIGT oliká vad gäller täcken, och att hästarna är individer. Det är nästan omöjligt att gissa hur någon annan vill ha det så tydliga instruktioner är ett minsta måste, men det räcker ju inte alltid heller.
Minusgrader på morgonen blir vissa dagar riktigt varma fina vårdagar och vissa dagar snöar det på tvären, fast utgångspunkten varit densamma. Inte lätt...

Brukar för egen del ha tunnare men heltäckande täcken hellre än tjocka utan hals, för att skydda min häst mot nederbörd och blåst men inte klä för varmt.

verkar som att vi som skrivit här resonerar rätt lika trots allt, snö kyler ju inte mer än regn, skulle inte lägga på ett ofodrat regntäcke nu såklart, det framkom ju dock inte till en början att det var fodrade regntäcken ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat