Vintertäcke i Utebox

cactuspower

Trådstartare
Ev. kommer min häst att stå i utebox i vinter och jag funderar ev. på att klippa henne eftersom hon hade hiskeligt(!) mycket päls i vintras.
Hur mycket bör jag då täcka henne med (säg täcke med antal gram i)
när det är som allra kallast? Vad tycker ni?

Hon kommer ha en rejäl halmbädd att sova på i så fall, så hon har alltid lite och pyssla med och kommer förmodligen stå på fri tillgång på grovfoder igen antar och hoppas jag. Så även över natten i så fall. Eller nästan hela natten, men som sagt - hon kommer ju ha Halm också..

Sv: Vintertäcke i Utebox

När min häst var hel klippt så hade han ett termotäcke + ett tunnare vintertäcke med hals som man kunde ta av och på. Detta hade han ute när det var som kallast.
Vet inte exakt hur tjocka dem är.Men du kanske kan ha två stycken när det är som värst.Vet inte hur kallt ni brukar ha det?

ett 400 grams stalltäcke med halvhals/hals kanske? att ha när det är som kallast och som man ändå kan ha om du tex har halvhals när det inte är lika kallt. sen kan man byta neråt när det börjar bli varmare ute.
eller om det är riktigt kallt kanske ett 400 grams täcke, samt (om hon är helklippt då) ett tunnare utetäcke (kanske 1-200 gram) med hals att ha över? eller tvärtom, tunnare innetäcke och tjockare utanpå?

beror ju på hur kallt det blir, men har hon bara bra med mat så iof.

Det är inte helt lätt att svara på. Generellt kan man säga att när du klippt din häst har du tagit bort hästens egna försvar mot kyla och du måste på ett eller annat sätt täcka hästen. Hur tjockt du behöver är en annan fråga. Hästen släpper stor del av sin värme via halsen så beroende på hur du klipper väljer du täcke. Helklippning kan kräva hel hals.

Oklippta hästar tål kyla väldigt bra men inte väta, särskilt inte i kombination med att det blåser. Beroende på hur kallt det är får du anpassa täcke efter detta. Jag hade till att börja med valt ett tunnare (80-200 gr) med hals till en klippt häst. Du märker om hästen fryser. Om inte annat så känn efter med en hand under täcket. Då känner du om hästen är kall, normal eller för varm.

Ofta "övertäckar" vi våra hästar. Med ett tunnt regn och vindtätt täcke klarar de flesta hästar sig utmärkt. Märker du att din häst blir stel i musklerna trots detta - lägg på ett stalltäcke (ex 200 gr) under det vanliga utetäcket.

Hästar som har för mycket täcken (blir för varma) kan få problem med ämnesomsättningen. Andra som behöver mer värme men inte får det blir stela och kräver lååång uppvärmning inför ett träningspass för att inte ta skada under de kallaste månaderna (om du inte har solarium i stallet som kan värma upp dom innan träningspasset förståss).

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vi blev anmälda till Länsstyrelsen förra vintern och nu var det dags igen. Förra året var det först ett mail som inte var anonymt, från... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 853
Senast: Suspiria
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 819
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder