Vintertäcke.. bla. svea outdoor island

Sv: Vintertäcke.. bla. svea outdoor island

Jag har hööks regntäcke med fleecefoder och halvhals. 115 cm sitter bra på mitt sto. Hon är inte klippt. Hon har det när det regnar och blåser men jag har mest täcke för att jag själv är lat, hon har det när det är lerigt för att jag ska slippa skrapa ett pansarlager av lera varje gång jag ska rida!

Jag har min pålle helklippt nu. Jag köpte ett JN vintertäcke åt honom från Lillhästen i Stav. Det är jättebra, bra passform åt våra islandshästar. Jag får känslan de flesta täcken att de blir för långa (går typ till knäna). Men det här sitter bra!

Köpte alla tre täckena i den serien, regn och ett Coolertäcke som jag använder som stall- och svettäcke. Älskar dom!

Däremot vill jag gärna släppa ut min häst efter en ridtur, även om den är varm och svettig. Då vill inte jag att ryggmusklerna blir kalla för fort.

Jag resonerar som du - och därför använder jag regntäcken fodrade med fleece. Ett från Hansbo - det har hängt med i flera år nu och funkar suveränt. Har även ett från Börjes (Typhoon?) som jag bara hunnit använda en gång, men hittills verkar det bra i alla fall.

Har även flera "vanliga" vintertäcken, men använder dem aldrig på svettig häst eftersom fodret på dessa inte värmer om det blir blött.

Det allra bästa täcke jag har är ett gammalt bävernylontäcke fodrat med ull! Synd att sådana inte verkar tillverkas längre - för ull värmer ju mkt bra även om det är fuktigt/blött!

Min häst är spårklippt, så täcke behövs bara när han är riktigt svettig och det är många minusgrader.

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 656
Senast: mackan
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 736
Hästhantering Har stått på lösdrift med mitt halvblod i två år, nu är det dags att stalla in. Men känner mig lite kluven angående täcka eller låta...
Svar
7
· Visningar
1 033
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka