Vinterpälsen kvar...

Terja

Trådstartare
Nu när det har blivit så varmt och sommaren snart är här tycker man ju att hästen ska fälla sin vinterpäls men icke. Vad kan detta bero på. Jag är medryttare och har inte så stort inflytande på foderstaten. Hästen är en varmblodstravare 160-165 cm, 15 år, rids 4 ggr i veckan ungefär.

Morgon: 1 kg hö
5 dl torrt betfor
5 dl krafft grov

EM: 1 kg hö

Kväll: 3 kg hö
5 dl torrt betfor
5 dl krafft grov
1 pump chevinal 4 dagar i veckan
1 mtsk kalk 4 dagar i veckan

Kan tyvärr inte göra analys på höet.

Hur ser detta ut?
 
Sv: Vinterpälsen kvar...

Får den inget hö utöver detta du skrivit? Då blir jag lite beklämd eftersom det är på tok för lite för en häst i den storleken.
Den behöver dubbla den hömängden om den väger 500 kg.
Hur ser hästen ut i övrigt med den foderstaten?
(Gissar på bukig, dålig överlinje, ev. några revben som skymtar, samt mjällig tufsig vinterpäls)
 
Sv: Vinterpälsen kvar...

Så här ser han ut:



Tycker själv att han få för lite hö. Nu har de tagit bort eftermiddagshöet och ska kanske ta bort morgonhöet eftersom han inte äter upp det (antagligen pga av gott gräs). Men då är det väl bättre att sänka krafft och betfor och kanske öka kvällshöet och ge ett havt kilo hö på morgonen? Eftermiddagshöet har de tagit bort då de ändå inte äter upp det då man lägger ut det i hagen.
Vad tror du?
 
Sv: Vinterpälsen kvar...

Finns det gott om gräs skulle jag inte vara orolig, han ser ju ändå fin ut på bilden (fick upp en helt annan bild, hu va tur det inte var så).
B-vitamin underlättar för hästen att fälla sin päls så det vore kanske något.
 
Sv: Vinterpälsen kvar...

Jag har pratat med ägaren och hon ska köpa b-vitamin. Får se om det hjälper. Tack för svaret! :)
 
Sv: Vinterpälsen kvar...

på mitt fullblod hjälte b-vitamin inte ett smak! men så köpte jag foder jäst och oj vilken förändring! allt skav försvann på några dagar, pälsen glänser, vinterpälsen är nästan helt borta!

så mitt tips, foderjäst, mera hö! mitt smala fullblod får hela 15 kilo! och ditt får ju bara 5 kilo!

jag förstår att det är svårt när du bara är medryttare, men du kan ju försöka på nått sätt, säga t.ex. äh jag vet inte det är så svårt! men lycka till i allafall!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 446
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp