Vinterpäls!!

Vaniljvisp

Trådstartare
Min häst har fortfarande inte tappat all sin vinterpäls, utan har fortfarande ganska mycket kvar. Och den hon har sitter ganska bra:crazy:

Jag funderar på om det kan bero på att när hon fällde som mest, blev hon satt på två kurer antibiotika och slutade tvärt att fälla, och att det är därför pälsen är kvar?! Har ngn varit med om detta? Och kan det ha något att gör med antibiotikan??

:confused::confused:

Sv: Vinterpäls!!

Mitt sto har nästan tappat allt nu äntligen.Hon har själv haft kraftiga obalanser i tarmarna och i levern som gjorde så pälsen ej byttes som den skulle.
Efter några behandlingar nu så har de satt fjutt på pälsbytningen.
Nu är hon rakad tur som är så hon har inte haft så tjock päls att byta.
Så de kan mkt äl vara medecinen din häst fick som orsakat obalanser i organen som gjort att pälssättningen avstannat

Min medryttarhäst har inte häller tappat all vinterpäls. Visserligen håller han på, men han han har endel kvar.

Han har också gått på antibiotika fast innan han började fälla. Eller vissa i stallet började tidigare när han gick på sin kur, så han kanske började lite sent och kanske är det pga av antibiotika.

Min häst har ganska mycket vinterpäls kvar även om han tappar förfullt men jag anser inte att det är något konstigt med det fast det beror juh lite på var ilandet man bor också, bor man i skåne kanske hästarna bör ha tappat all vinterpäls nu men vi som bor här i norrlan har nog dom flästa hästarna lite kvar att tappa.

Min fäller ända till midsommar och han har aldrig gått på antibiotika. Lika när han fick B-vitamin så det har jag slutat med.

Hej!

Min valck fäller oxå fram till midsommar, för att sedan bli hur glansig o fin som helst, så det är nog inget att vara orolig över. Har oxå upplevt att det är lite olika från år till år, beror ju säkert en hel del på hur de mår för övrigt. Men som sagt, om hästen verkar ok nu så kommer säkert fällningen igång igen! :)

Oj...min hårboll har varit nakenfis i drygt 1 vecka nu, och jag har inte överdrivit med ryktstenen. Alla pippiungar har fått HÄSTENS
lyxsäng i sina holkar;)

min gammling har gått helt utan borstning hela våren och har tappat som hon ska, de är ju olika från år till år hur länge dom fäller eftersom att ibland är de varmare än andra år. Men de är inget
att oroa sig för. fast de är nog dags att oroa sig när dom inte tappat
allt mitt i Juli.

Okej, Tack för alla svar. Har allfall börjat ge henne lite b-vitamin. Och tänkte om hon inte har börjat fälla mkt om ett par veckor så kommer jag klippa, så blir det allfall bara korta hår hon ska fälla. Ja, vi bor ju i skåne, så därför tycker jag hon borde ha fällt, är första året jag har henne så jag vet ju inte säkert...

Jag tror knappast att du behöver bekymra dig om att medikamenterna har förorsakat att hästen inte fällt sin päls, detta snack om att hästar har obalans i lever, njurar etc är oftast med undantag och då märks det på annat än vid pälsdällningen. Du får en oerhört sjuk häst om så vore fallet, så det kan du lägga på hyllan. Solen är den som styr pälsen vara eller icke vara, sen kan de fälla olika snabbt/långsamt. Klipps hästarna på olika tider under året, få de i regel ofelbart en skum växling vid fällning/sättning och det kan nog vilken veterinär som helst intyga.

Så hav förtröstan, rocken faller med tiden och skulle åkomman vilket är möjligt vara orsaken så rasar det oftast oavsett du vill eller ej.;)

Mitt sto har nästan tappat allt nu äntligen.Hon har själv haft kraftiga obalanser i tarmarna och i levern som gjorde så pälsen ej byttes som den skulle.
Efter några behandlingar nu så har de satt fjutt på pälsbytningen.
Nu är hon rakad tur som är så hon har inte haft så tjock päls att byta.
Så de kan mkt äl vara medecinen din häst fick som orsakat obalanser i organen som gjort att pälssättningen avstannat

Hur fick du reda på att hon hade obalanser och vad gjorde ni åt det?
är lite nyfiken :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka