Vinterpäls

M

Mie

Köpte en minishettis förra sommaren. Hösten och vintern kom och lillen fick en enorm vinterpäls..tjock och långhårig. Så kommer värmen och pälsen börjar ramla av precis som den bör.. dock har han fortfarande mycket av vinterpälsen kvar och nu är sommaren snart över. För tillfället ser han väldigt tussig och vanvårdad ut. Det är bara över länden all vinterpäls är borta.
Nån som har en teori vad det beror på? Kan tillägga att de övriga hästarna har fällt helt normalt.

Sv: Vinterpäls

Hur gammal är han?
Kan vara olika saker som mask eller sjudomen Cushing som gör att ha inte fäller ur som han ska.

Han är 6 år. Kollade masken i våras och han hade ganska mycket blodmask som han avmaskades för.

Är han kollad efter avmaskningen?
Med den åldern borde det inte kunna vara Cushing i alla fall.

Nej han är inte kollad efter avmaskningen. Kanske läge att göra det eller kan man kanske ge honom en omgång till eftersom det finns avmaskningsmedel kvar? Har aldrig tidigare behövt avmaska hästarna så är lite grön på det.

Jag har för mig att vetekli, jäst, olja och linfrö mm är bra för pälsen. Det kanke hjälper lite?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 778
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 074
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 858
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka