Vinterhagen är fylld med alsikeklöver!!

fourlegs

Trådstartare
Vad är bäst att göra? be stallägaren att klippa ner allt, med vanlig åk-gräsklippare. Klippet blir då liggande kvar i hagen, det är för stor yta att räffsa upp. Eller låta "skiten" stå kvar och hästarna betar av den? ska man oroa sig?

Sv: Vinterhagen är fylld med alsikeklöver!!

Måste man inte plöja upp hagen och så in annat för att verkligen bli av med det?

Man lär sig alltid något nytt - hade inte en aning om att denna klöver var mer ohälsosam för häst än annan klöver. Har googlat och lärt mig nu.

Senast ändrad:

Fast jag tror ioförsig inte att själva växten är "farlig", det är väl så att den mkt lätt får angrepp av svamp (?) som gör att hästarna blir sjuka. Eller har jag fel?

Att plöja upp marken (o låta den vila ett tag) skulle absolut behövas - men är inte aktuellt. Tyvärr...

Jag tror oxå att växten får en svamp eller dylikt som kan ge själva förgiftningen.

min häst som blev så äter ju mest själva blommorna. Plockar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka