Undrar om det har med att Emlan tar typ en timma att verka att göra? (Tänker att man kanske inte är så sugen på att vänta på effekt så länge vid just förlossningen...) Infiltrationen (sprutan) är ju ofta ganska så direkt. Börjar reflektera kring detta eftersom vi gör LP (också stick i ryggen) på patienterna på jobbet med Emla, lugnande och oxynorm som "bas".
Detta får mig iaf att inse att jag måste läsa på massor! Om ni inte listat ut det så är jag en orolig själ (som lindrar oron genom att informera mig och skapa både plan A, B och C...) Så det är bara att börja förkovra sig.
Trots oron så kan jag inte låta bli att se fram emot förlossningen lite försiktigt (om den nu blir av). Det verkar ju vara en upplevelse
Så är det säkert!
Jag använder Emla en hel del. (Jobbar inte i vården men har barn med diabetes.) Upplever att effekten blir bättre om man väntar uppåt två timmar istället för en dessutom. Och det känns ju inte riktigt aktuellt under förlossning
Ang det du skriver om att förkovra sig tror jag det är jättebra att ha så mycket info som möjligt! Speciellt om man är en person som lugnas av det. Däremot tror jag inte på att skaffa sig en plan A,B och C på förhand. Är det något som är säkert med en förlossning är det att det inte kommer gå exakt som man har tänkt sig. Då är det bara risk för besvikelse eller känsla av misslyckande om det man tänkt ut inte fungerar. Att däremot ha ett antal olika alternativ man funderat över innan är nog jättebra!