Vinterföräldrar 22/23

Håller tummarna att allt ser bra ut!!


När börjar ni köpa saker, och vad behöver man? Vi har köpt lite kläder, men inget annat...
Håller tummarna att allt ser bra ut!!


När börjar ni köpa saker, och vad behöver man? Vi har köpt lite kläder, men inget annat...
Babyskydd till bilen och bärsjal är nog det jag tycker är viktigast denna gång. Min första vägrade vagn första halvåret. Sen använde vi babysittern lite och även babynestet.

Onödigt för oss förra gången var vagnen, skötbordet och barnsängen. Men det är så olika för alla. Ett tips är ändå att inte köpa för mycket innan, vilket ibland är enklare sagt än gjort 🙈
 
Babyskydd till bilen och bärsjal är nog det jag tycker är viktigast denna gång. Min första vägrade vagn första halvåret. Sen använde vi babysittern lite och även babynestet.

Onödigt för oss förra gången var vagnen, skötbordet och barnsängen. Men det är så olika för alla. Ett tips är ändå att inte köpa för mycket innan, vilket ibland är enklare sagt än gjort 🙈
Det är nog det vi kommer att satsa på också. Ingen av oss vågar köpa massa saker i förväg. Nog måste det väl lösa sig efterhand? Har redan nu massa erbjudande om saker som släktingar med småbarn vill att vi ska ärva till extremsportaren så jag gissar att det kommer att hällas på oss diverse prylar och kläder. (Lite som när vi köpte huset, alla hade ett bord/en soffa/lite stolar/trädgårdsmöbler som helt säkert skulle passa i vårt hus.)
Nu kanske det låter lite slappt av oss att bara lita på andra, men tanken är att försöka påbörja bebis-karriären med så mycket secondhand som möjligt. Lite för att jag redan nu har "klimatpanik" för alla blöjor som kommer att gå... 😆
 
Vad som däremot INTE kommer att lämnas för andra att lösa är bebisens sjukvårds-kit. Där kommer att finnas allt från näs-städar-utrustning till hjälp vid förstoppning samt kiss-samlar-kit att använda vid oklar feber. Tänkte faktiskt sätta mig och göra en lista en dag. Målbilden är att inte åka in till kollegorna på barnakuten i onödan och om så måste ske så ska banne mig det som kan förberedas vara förberett redan innan vi åker in.

(Och om ni undrar varför jag verkar så nojig så är det för att jag i mitt yrke bara träffar sjuka till jättejättesjuka barn och ungdomar. För mig känns det så udda att de flesta barn som föds är friska och ganska sällan behöver någon typ av akutsjukvård. Jag vet inte hur jag ska vända på min bild av det hela 🤔.)
 
Det är nog det vi kommer att satsa på också. Ingen av oss vågar köpa massa saker i förväg. Nog måste det väl lösa sig efterhand? Har redan nu massa erbjudande om saker som släktingar med småbarn vill att vi ska ärva till extremsportaren så jag gissar att det kommer att hällas på oss diverse prylar och kläder. (Lite som när vi köpte huset, alla hade ett bord/en soffa/lite stolar/trädgårdsmöbler som helt säkert skulle passa i vårt hus.)
Nu kanske det låter lite slappt av oss att bara lita på andra, men tanken är att försöka påbörja bebis-karriären med så mycket secondhand som möjligt. Lite för att jag redan nu har "klimatpanik" för alla blöjor som kommer att gå... 😆
Vi har inte köpt många klädesplagg (eller leksaker för den delen) till vår 2-åring. Syrran kommer med kassvis efter att hennes barn har vuxit ur dem och svärmor hade vinden full med kläder från när sambon var liten. Vår pojk är kanske inte den mest moderiktiga 🙈 men samtidigt är det så skönt att inte behöva vara rädd om kläderna 😅.
 
Det är nog det vi kommer att satsa på också. Ingen av oss vågar köpa massa saker i förväg. Nog måste det väl lösa sig efterhand? Har redan nu massa erbjudande om saker som släktingar med småbarn vill att vi ska ärva till extremsportaren så jag gissar att det kommer att hällas på oss diverse prylar och kläder. (Lite som när vi köpte huset, alla hade ett bord/en soffa/lite stolar/trädgårdsmöbler som helt säkert skulle passa i vårt hus.)
Nu kanske det låter lite slappt av oss att bara lita på andra, men tanken är att försöka påbörja bebis-karriären med så mycket secondhand som möjligt. Lite för att jag redan nu har "klimatpanik" för alla blöjor som kommer att gå... 😆
Vi har inga släktningar med små barn längre, men tänker också försöka köpa allt second hand!
 
När börjar ni köpa saker, och vad behöver man? Vi har köpt lite kläder, men inget annat...

Vi har köpt 3 klädesplagg än så länge, dock inte så små så att de kommer passa första tiden, så vi behöver nog köpa mer. :p Har ingen aning om vad man behöver i övrigt, men kommer försöka köpa mycket secondhand. Tänker att bilstol, spjälsäng, skötbord och barnvagn står på listan.
 
Min barnmorska frågade mig idag hur länge jag tänker jobba. I mitt universum är det ca en och en halv evighet kvar och jag blev lite ställd och sade att jag inte visste men tänkte kanske att jag skulle jobb upp emot jul någonting.

Det var visst inte rätt svar. Enligt barnmorskan är de flesta hemma upp emot en månad innan sitt beräknade datum. Låter jättelänge! Jag sitter ju bara och knappar på datorn på dagarna. Hur länge tänker ni jobba?

Jag tänker också att det är lååångt tills dess, men man kanske ska börja fundera lite då. :D Båda mina systrar gick hem 2 veckor innan BF. Den enas son föddes två dagar senare. Jag jobbar på kontor och sitter mest vid datorn, det som kan bli jobbigt är i så fall att det alltid är stressigt med alla projekt som ska vara klara innan jul. Sen vet jag inte hur mitt blodtryck kommer bli framöver, hade ju lite högt redan på inskrivningen.

Ni som har barn sedan tidigare, finns det nåt enkelt sätt att förklara hur det funkar med föräldrapenning och SGI etc? Jag har tolkat det som att man innan barnet fyllt 1 år kan vara ledig på heltid från jobbet men att SGIn inte påverkas om man väljer att inte ta ut någon föräldrapenning (förutsatt att man har råd med det...). Efter att barnet fyllt 1 år så måste man plocka ut 5 dagar föräldrapenning i veckan ifall man vill fortsätta vara ledig på heltid med utan att sabba sin SGI?

Jag tycker dagarna känns så få..! Hur har nu andra gjort för att få dem att räcka så länge som möjligt?
 
Jag tänker också att det är lååångt tills dess, men man kanske ska börja fundera lite då. :D Båda mina systrar gick hem 2 veckor innan BF. Den enas son föddes två dagar senare. Jag jobbar på kontor och sitter mest vid datorn, det som kan bli jobbigt är i så fall att det alltid är stressigt med alla projekt som ska vara klara innan jul. Sen vet jag inte hur mitt blodtryck kommer bli framöver, hade ju lite högt redan på inskrivningen.

Ni som har barn sedan tidigare, finns det nåt enkelt sätt att förklara hur det funkar med föräldrapenning och SGI etc? Jag har tolkat det som att man innan barnet fyllt 1 år kan vara ledig på heltid från jobbet men att SGIn inte påverkas om man väljer att inte ta ut någon föräldrapenning (förutsatt att man har råd med det...). Efter att barnet fyllt 1 år så måste man plocka ut 5 dagar föräldrapenning i veckan ifall man vill fortsätta vara ledig på heltid med utan att sabba sin SGI?

Jag tycker dagarna känns så få..! Hur har nu andra gjort för att få dem att räcka så länge som möjligt?
Det stämmer som du skriver att SGI är skyddat första året och att man efter det ska ha sysselsättning 5 dagar i veckan för fortsatt skydd. Det kan då vara föräldradagar, arbete eller studier, var för sig eller i kombination. Det man också ska tänka på är att dagarna är värda olika mycket pengar och att man måste ta ut ett visst antal dagar på sjukpenningnivå innan man kan börja plocka av de på lägstanivå. Jag har blandat dagar nu på slutet för att jämna ut lite.

Jag tog ut 2 dagar i veckan under första året och sedan 5 dagar. Då räckte dagarna till att vara hemma i 2 år och även få några över. Denna gång blir det något liknande tror jag. Ev så sparar vi några fler dagar första året och skolar in efter sommaren vid 2,5 år men det får visa sig.
 
Jag tänker också att det är lååångt tills dess, men man kanske ska börja fundera lite då. :D Båda mina systrar gick hem 2 veckor innan BF. Den enas son föddes två dagar senare. Jag jobbar på kontor och sitter mest vid datorn, det som kan bli jobbigt är i så fall att det alltid är stressigt med alla projekt som ska vara klara innan jul. Sen vet jag inte hur mitt blodtryck kommer bli framöver, hade ju lite högt redan på inskrivningen.

Ni som har barn sedan tidigare, finns det nåt enkelt sätt att förklara hur det funkar med föräldrapenning och SGI etc? Jag har tolkat det som att man innan barnet fyllt 1 år kan vara ledig på heltid från jobbet men att SGIn inte påverkas om man väljer att inte ta ut någon föräldrapenning (förutsatt att man har råd med det...). Efter att barnet fyllt 1 år så måste man plocka ut 5 dagar föräldrapenning i veckan ifall man vill fortsätta vara ledig på heltid med utan att sabba sin SGI?

Jag tycker dagarna känns så få..! Hur har nu andra gjort för att få dem att räcka så länge som möjligt?

Hoppar in som smygläsare. Det du skriver om sgi stämmer. Jag har varit föräldraledig sedan mars -19, med målet att kunna ha barnen hemma så länge som möjligt då jag själv var hemma tills jag började förskoleklass. Nu har jag visserligen klämt ut 3 ungar sen dess men första året tog jag bara ut kanske 2 dagar/månad och så levde vi på sambons lön (ej högavlönad).

Vi köpte allt vi behövde begagnat förutom babyskydd. Såg över alla utgifter och jag lagade egen barnmat osv. Vi la ner våra hobbys för att prioritera barnen kommande år för det kändes bäst för oss, förstår dock att alla inte känner samma 😅 nu när vi har fler barn så får jag plocka ut lite mer dagar då vi också köpt gård under tiden. Men vi har nästan 800 dagar totalt kvar, och då har ändå sambon varit hemma ett halvår med oss när 2an föddes, och för tillfället är han f-ledig varje fredag med oss. Då plockar vi dagar från olika barn 😊 så summa summarum, leva snålt och plocka så få dagar man kan första året, sedan går det ju att läsa någon kurs på distans om man vill va hemma, räcker att den är på halvtid för att du ska skydda hela din sgi. Kan även tipsa om gruppen hemmaföräldrars nätverk på fb för den som vill ha tips kring att vara hemmaförälder.

Kanske luddigt inlägg, skyller på sömnbrist 🤣
 
Jag tänker också att det är lååångt tills dess, men man kanske ska börja fundera lite då. :D Båda mina systrar gick hem 2 veckor innan BF. Den enas son föddes två dagar senare. Jag jobbar på kontor och sitter mest vid datorn, det som kan bli jobbigt är i så fall att det alltid är stressigt med alla projekt som ska vara klara innan jul. Sen vet jag inte hur mitt blodtryck kommer bli framöver, hade ju lite högt redan på inskrivningen.

Ni som har barn sedan tidigare, finns det nåt enkelt sätt att förklara hur det funkar med föräldrapenning och SGI etc? Jag har tolkat det som att man innan barnet fyllt 1 år kan vara ledig på heltid från jobbet men att SGIn inte påverkas om man väljer att inte ta ut någon föräldrapenning (förutsatt att man har råd med det...). Efter att barnet fyllt 1 år så måste man plocka ut 5 dagar föräldrapenning i veckan ifall man vill fortsätta vara ledig på heltid med utan att sabba sin SGI?

Jag tycker dagarna känns så få..! Hur har nu andra gjort för att få dem att räcka så länge som möjligt?
Precis så!

Tog inte ut jättemånga dagar första året, utan sparade noga och tänkte vara hemma längre eftersom jag blev arbetslös i samband med att jag gick på föräldraledighet. Sen fick jag nytt jobb och började när dottern var runt 17 månader, så det blev inte så många månader jag tog ut på heltid. Maken har bara tagit ut litegrann här och där. Nu när hon fyller fyra i maj har vi istället massor av dagar som kommer att förfalla om vi inte tar ut dem... :banghead:

Hoppas alltså på att pyret hänger i så att det blir en bebis nu i vinter så att vi kan vara hemma bägge två och ta ut en bunt av dotterns dagar fram till maj :idea:
 
Det stämmer som du skriver att SGI är skyddat första året och att man efter det ska ha sysselsättning 5 dagar i veckan för fortsatt skydd. Det kan då vara föräldradagar, arbete eller studier, var för sig eller i kombination. Det man också ska tänka på är att dagarna är värda olika mycket pengar och att man måste ta ut ett visst antal dagar på sjukpenningnivå innan man kan börja plocka av de på lägstanivå. Jag har blandat dagar nu på slutet för att jämna ut lite.

Jag tog ut 2 dagar i veckan under första året och sedan 5 dagar. Då räckte dagarna till att vara hemma i 2 år och även få några över. Denna gång blir det något liknande tror jag. Ev så sparar vi några fler dagar första året och skolar in efter sommaren vid 2,5 år men det får visa sig.
Känns som en djungel! Så rädd att göra fel med dagarna, hur vet man vilka som är sjukpenningnivå, eller lägsta nivå liksom?

Så första året kan man ta ut hur lite/mycket man vill, men man måste ta de på sjukpenningnivå först? och efter barnet fyllt 1, så är det 5 dagar i veckan som gäller?
 
Känns som en djungel! Så rädd att göra fel med dagarna, hur vet man vilka som är sjukpenningnivå, eller lägsta nivå liksom?

Så första året kan man ta ut hur lite/mycket man vill, men man måste ta de på sjukpenningnivå först? och efter barnet fyllt 1, så är det 5 dagar i veckan som gäller?
Det står tydligt när du loggar in och lägger föräldraledigheten hos försäkringskassan hur många dagar som du har kvar av varje. Du måste inte använda alla sjukpenningdagar innan lägsta nivån men ganska många så du hinner lära känna systemet innan det är dags för dem. Jag tyckte inte att det var så svårt när jag väl loggade in och hittade rätt. Men känns det omöjligt så går det ju alltid att ringa in 🤗

Första året behöver du inte ta ut någon dag alls men efter att bebis fyllt 1 år så är det 5 dagar som gäller. Vill du dryga ut dem ytterligare så kan du läsa någon kurs eller jobba deltid 🙂
 
Känns som en djungel! Så rädd att göra fel med dagarna, hur vet man vilka som är sjukpenningnivå, eller lägsta nivå liksom?

Så första året kan man ta ut hur lite/mycket man vill, men man måste ta de på sjukpenningnivå först? och efter barnet fyllt 1, så är det 5 dagar i veckan som gäller?
Man måste ta ut 180 dagar på sjukpenningnivå innan man får börja ta av de på lägstanivå. Och ja, djungel indeed. :meh:
 
Jag tänker också att det är lååångt tills dess, men man kanske ska börja fundera lite då. :D Båda mina systrar gick hem 2 veckor innan BF. Den enas son föddes två dagar senare. Jag jobbar på kontor och sitter mest vid datorn, det som kan bli jobbigt är i så fall att det alltid är stressigt med alla projekt som ska vara klara innan jul. Sen vet jag inte hur mitt blodtryck kommer bli framöver, hade ju lite högt redan på inskrivningen.

Ni som har barn sedan tidigare, finns det nåt enkelt sätt att förklara hur det funkar med föräldrapenning och SGI etc? Jag har tolkat det som att man innan barnet fyllt 1 år kan vara ledig på heltid från jobbet men att SGIn inte påverkas om man väljer att inte ta ut någon föräldrapenning (förutsatt att man har råd med det...). Efter att barnet fyllt 1 år så måste man plocka ut 5 dagar föräldrapenning i veckan ifall man vill fortsätta vara ledig på heltid med utan att sabba sin SGI?

Jag tycker dagarna känns så få..! Hur har nu andra gjort för att få dem att räcka så länge som möjligt?
Precis så är det.

Vi tog få dagar första året (kanske två i veckan). Och sen 5 dagar i veckan tills sonen började fsk vid 18 månader.

Tipset är väl att ta så få dagar som möjligt första året om man vill vara hemma länge. Sen fyller våra jobb ut lite typ 10% första halvåret så då får man ju lite cash. Sen är ju tipset att köpa begagnat. Det behöver inte kosta så mycket med små barn ❤️ Sambon har hög lön så vi klarar oss egentligen på den. Alla har ju inte det så. Jag har tyckt att båda våra barn har varit redo för fsk vid 18 månader. Vi har sett till att de går kortare dagar så de inte är för trötta men vi har känt oss lite ”trötta” på att vara hemma så vi har varit nöjda med att vara hemma den tiden.

Nu är ju sonen 3,5 och innan hans 4 års dag måste vi ju plocka så att det bara är 96 dagar kvar. Jag jobbar ju 80% så det har varit bra att ha en del kvar.
 
Vi har köpt 3 klädesplagg än så länge, dock inte så små så att de kommer passa första tiden, så vi behöver nog köpa mer. :p Har ingen aning om vad man behöver i övrigt, men kommer försöka köpa mycket secondhand. Tänker att bilstol, spjälsäng, skötbord och barnvagn står på listan.
Tips (som jag inte hade när vårat första barn kom) är dels att det finns mycket fina klädpaket i de minsta storlekarna på typ marketplace och även klädbytardagar är toppen för att hitta fina plagg 👍🏻
 
Precis så är det.

Vi tog få dagar första året (kanske två i veckan). Och sen 5 dagar i veckan tills sonen började fsk vid 18 månader.

Tipset är väl att ta så få dagar som möjligt första året om man vill vara hemma länge. Sen fyller våra jobb ut lite typ 10% första halvåret så då får man ju lite cash. Sen är ju tipset att köpa begagnat. Det behöver inte kosta så mycket med små barn ❤️ Sambon har hög lön så vi klarar oss egentligen på den. Alla har ju inte det så. Jag har tyckt att båda våra barn har varit redo för fsk vid 18 månader. Vi har sett till att de går kortare dagar så de inte är för trötta men vi har känt oss lite ”trötta” på att vara hemma så vi har varit nöjda med att vara hemma den tiden.

Nu är ju sonen 3,5 och innan hans 4 års dag måste vi ju plocka så att det bara är 96 dagar kvar. Jag jobbar ju 80% så det har varit bra att ha en del kvar.

Vad bra, det verkar som att jag har tolkat det rätt i alla fall. I vårt fall är det jag som har högst lön, så vi får räkna helt enkelt hur mycket mer än mannens lön som behövs för att gå runt. Man får ju bara en chans att vara hemma med sitt barn.
 
Försiktig som man är så vågar jag mig också på att skriva in mig på listan nu. Gravid med första barnet efter två separata fertilitetsprocesser i över 4,5år totalt så detta är miraklet jag hade räknat bort. Sista försöket kom guldägget på och jag gör det helt själv så mycket läsning av regler och sånt har det blivit. Ska försöka hålla mig aktiv här, men har en tendens att komma och gå lite i forumen som jag följer.

December
15 - Tomte, 34, första barnet.
21 - GardenAngel, 31, första barnet.
24 - Ingela_S, 41 år, första barnet
26 - hitorine, 32 år, första barnet
28 - Waco, 31 år, andra barnet
30 - Våfflan 41 år, första barnet

Januari
21- Nordthor, 36 år, första barnet

Februari
1 - Pratsch 34 år, andra barnet
6 - Johanna1988, 40 år, första barnet
8 - nejlica 31 år, andra barnet
 
Vad bra, det verkar som att jag har tolkat det rätt i alla fall. I vårt fall är det jag som har högst lön, så vi får räkna helt enkelt hur mycket mer än mannens lön som behövs för att gå runt. Man får ju bara en chans att vara hemma med sitt barn.
Mitt tips som inte heller har någon erfarenhet utav det: Logga in på försäkringskassan och lek rundor lite i deras planeringsverktyg. Det har hjälpt mig massvis. Både när det gäller att förstå hur det funkar och för att få fram en plan för det ekonomiska. Iom att jag kommer vara ensamstående så har det varit skönt för mig att få koll på det relativt tidigt.
 
Vi var på RUL idag och karate kid visade sig vara en lillebror! Nu måste vi börja bearbeta pojknamn - vi har inga riktiga förslag/idéer alls 🙈

Vi lyckades dryga ut föräldrardagarna förra gången med både permitering och sjukskrivning för en bruten arm. Så vi måste också ta en funderare hur länge vi ska vara hemma. Storasyster var 20 månader vid inskolning förra gången och det var super. Vill gärna lillebror får samma möjlighet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp