Vinterföräldrar 2016/17

Vecka 28 nu, tiden rusar!
Är det fler än vi som inte skaffat vagn, fixat med förs.kassan, köpt babyskydd mm än :confused::nailbiting::nailbiting:

Har ett barn sen innan så har inte behövt köpa något :o förutom ny vagn av en bukemedlem, hade nog inte köpt nytt om det inte vore för henne.
Moderskapsintyget har du skickat in? Resten kan du fixa efter barnet är ute :)

Måste ringa och boka tid för att skriva faderskapsintyg, gjorde det innan sonen också det va skönt att slippa tänka på mitt i bebisbubblan.

Tack känns lite lugnande :)
Moderskapsintyget är det man får av barnmorskan va?
Jag har fått ett intyg som jag ska skicka in idag, måste vara det? :)

Har ett barn sen innan så har inte behövt köpa något :o förutom ny vagn av en bukemedlem, hade nog inte köpt nytt om det inte vore för henne.
Moderskapsintyget har du skickat in? Resten kan du fixa efter barnet är ute :)

Tack känns lite lugnande :)
Moderskapsintyget är det man får av barnmorskan va?
Jag har fått ett intyg som jag ska skicka in idag, måste vara det? :)

Ja precis :) skicka i det så det står på fk att du väntar barn och kan senare ansöka om föräldrapenning.

Ja, är men inte gift måste men intyga att man är pappan tillsammans med en mass människor (tror vi va 6 sammanlagt) ;) Är man gift är det ju självklart att man är far till barnet :angel:

Ja precis :) skicka i det så det står på fk att du väntar barn och kan senare ansöka om föräldrapenning.

Ja, är men inte gift måste men intyga att man är pappan tillsammans med en mass människor (tror vi va 6 sammanlagt) ;) Är man gift är det ju självklart att man är far till barnet :angel:

En bekants fru var otrogen, men eftersom dom var gifta blev han ju pappa till ett barn som inte va sitt. Va tydligen väldigt bökigt att få allting rätt, samt skilja sig...

Det vi har kvar att fixa:
- Hämta badbaljan vi fått (ska vi göra på söndag, om vi kommer ihåg)
- Ta beslut om andningslarm
- Hämta ut babyskydd på NTF (gör vi nog i mellandagarna eller i början av januari)
- Köpa bas till babyskyddet
- Köpa blöjor
- Bestämma oss om vagga eller babynest eller om barnvagnen räcker

Tror vi har allt annat. Har fått hiskeligt mycket kläder, barnvagn till stallet, säng, sängtillbehör m m och köpt några grejer själv. Har även köpt en fräsch barnvagn billigt från några vänner.

Tror vi kommit ihåg allt. Jag har klart om FP fram till sommaren och jobbet förväntar sig inte se mig förrän om ett år.

Jag hade ju tänkt börja jobba lite...ganska snabbt o en del hemma först. Har ngn annan gjort det? Hur gör man t ex om man jobbar bara 2-4 timmar i veckan (mest bara skriva på papper misstänker jag)? Samlar timmarna tills det blir hela dagar o då "jobbar" en hel dag sas? Det viktiga är väl att man inte får ut fp o lön för samma tid? Vet inte hur flexibelt fk o deras system är för sådant? O inte det lättaste att veta i förväg vilka kriser som dyker upp på jobb....

Jag hade ju tänkt börja jobba lite...ganska snabbt o en del hemma först. Har ngn annan gjort det? Hur gör man t ex om man jobbar bara 2-4 timmar i veckan (mest bara skriva på papper misstänker jag)? Samlar timmarna tills det blir hela dagar o då "jobbar" en hel dag sas? Det viktiga är väl att man inte får ut fp o lön för samma tid? Vet inte hur flexibelt fk o deras system är för sådant? O inte det lättaste att veta i förväg vilka kriser som dyker upp på jobb....

Detta undrar jag också!

:p Men dem där "vittnena" är väl inget man behöver ta med sig själv hoppas jag?
Haha sikka procedurer! :D

Så skönt det låter att ha så mkt klart! :)

När jag läser vad andra har köpt o fixat inser jag hur mkt vi har kvar :D
Vi har eg bara spjälsäng och vagga samt kläder klart, inte spjälskydd o sånt dock..
Kläderna köpte vi i ett klädpaket ju med 90 plagg stl 50-56 så såvida det inte är en jätte el mini bebis hoppas jag vi klarar oss iaf en månad...(??)

Hur tänker ni med stl på bebis?
Är det ofta mindre än stl 50 behövs?
Har 2 gratis bodys att hämta ut och tänker om vi ska ta dem i typ 44? Eller nåt på 60 istället eftersom vi har typ 30-40 st i stl 50-56...

Det vi har kvar att fixa:
- Hämta badbaljan vi fått (ska vi göra på söndag, om vi kommer ihåg)
- Ta beslut om andningslarm
- Hämta ut babyskydd på NTF (gör vi nog i mellandagarna eller i början av januari)
- Köpa bas till babyskyddet
- Köpa blöjor
- Bestämma oss om vagga eller babynest eller om barnvagnen räcker

Tror vi har allt annat. Har fått hiskeligt mycket kläder, barnvagn till stallet, säng, sängtillbehör m m och köpt några grejer själv. Har även köpt en fräsch barnvagn billigt från några vänner.

Tror vi kommit ihåg allt. Jag har klart om FP fram till sommaren och jobbet förväntar sig inte se mig förrän om ett år.

Det skiljer sig nog mellan orterna. När vi skrev papperet var det bara jag, sambon, barnet och en dam från soc som ansåg sig vara väldigt rolig när hon tittade på sambon och sade "jaha, är du säker på att du var hemma när barnet gjordes". Kul om man har haft en halvdan relation eller mycket svartsjuka. O_o

Du kan lägga in dina dagar i efterhand och ansöka om fp på del av dag. 25, 50, 75 eller 100% har jag för mig att det är.

Det skiljer sig nog mellan orterna. När vi skrev papperet var det bara jag, sambon, barnet och en dam från soc som ansåg sig vara väldigt rolig när hon tittade på sambon och sade "jaha, är du säker på att du var hemma när barnet gjordes". Kul om man har haft en halvdan relation eller mycket svartsjuka. O_o

Du kan lägga in dina dagar i efterhand och ansöka om fp på del av dag. 25, 50, 75 eller 100% har jag för mig att det är.

Okey, trodde det va tvunget med vittnen när man skrev på :) Men då skiljer det sig som sagt beroende på vart man bor :)

Åh men nu blev jag ju mer stressad :D:p
Du ligger före fast du är några veckor "bakom"!
Fan vet inte i vilken ände vi ska börja...
Vi vill köpa iaf vagn beg men känns så förbaskat krångligt om man vill ha ett babyskydd som går o fästa på vagnen så vi har liksom bara skjutit upp det..
Idag ska jag iaf posta gravintyget till förs kassan...

Inte så krångligt beroende på vagn. De flesta lite nyare vagnar har adaptrar som fungerar till något skydd. Maxi Cosi är ett skydd som många vagnar har adaptrar till exempelvis.

Ledig idag.. kanske märks på alla inlägg...:p
Hemorojder.....:wtf::o
Har ni fått det nu under graviditeten?
Aldrig haft innan men vart väldigt trög i magen några dagar nu o jodå visst fanns där en hemorojd..:mad:
Behandlar ni på nåt sätt?
Nåt annat tips?

Ledig idag.. kanske märks på alla inlägg...:p
Hemorojder.....:wtf::o
Har ni fått det nu under graviditeten?
Aldrig haft innan men vart väldigt trög i magen några dagar nu o jodå visst fanns där en hemorojd..:mad:
Behandlar ni på nåt sätt?
Nåt annat tips?

Yes, har haft det snart två månader nu på grund av den extra vätskan nu här i slutet och trycket av bebisen. Jag har inte fått det av trög mage, men behandlar med receptfri hemorrojdkräm (scheriproct).
Vissa dagar blossar det upp men för det mesta existerar de bara. Kommer försvinna sen när bebis är ute.
Behandlade två ggr/dagligen i början, smörjer konstant om det blir irriterat och gör ordentligt ont några dagar men numera lägger jag på kräm en gång per dag eller varann dag.

Tack! :)
Jag hittade nåt på Google som var ok för gravida, var nåt som kylde (?) hemorojden tror jag...

Yes, har haft det snart två månader nu på grund av den extra vätskan nu här i slutet och trycket av bebisen. Jag har inte fått det av trög mage, men behandlar med receptfri hemorrojdkräm (scheriproct).
Vissa dagar blossar det upp men för det mesta existerar de bara. Kommer försvinna sen när bebis är ute.
Behandlade två ggr/dagligen i början, smörjer konstant om det blir irriterat och gör ordentligt ont några dagar men numera lägger jag på kräm en gång per dag eller varann dag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar