Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

@Miks hur har ni det med prickarna?
Nu känns det som att det går åt rätt håll! Äntligen! Vi har vad jag förstått råkat ut för värsta monstersjukan. Lilla C har nog toppat på 300 koppor. Stora N över 1000. Men lilla C har nog haft det jobbigast. Hon har haft det ont och kliigt. Stackarn. Vi sitter väl i karantän helgen ut iaf. Lappsjuka deluxe!

Mvh Miks

Hjälp! Jag har fått monstermens! Den första var normal men den här... Har tömt 4 fulla menskoppar sen igår eftermiddag dvs ca 50ml + att det svämmat över och läckt...

Kommer det vara såhär nu? Eller är det bara pga att jag hade ett långt uppehåll?

Har åtminstone inte särskilt ont men måste nog köpa förlossningsbindor igen =/...

Oj, det låter läskigt!
Jag har haft regelbunden mens sedan i våras (:arghh:) och min har varit mer riklig under första dagen nu jämfört med innan graviditeten. Menskoppen passar inte så bra längre, så jag använder inte den och vet alltså inte vilka mängder det handlar om...

Fruktpuré är bästa grejen :D
Här har Ica Maxi haft skitbra pris på persimon de senaste veckorna. PERFEKT och supergod att ha i fruktpuré! :up:

Jag nojar lite över att John inte äter så mycket matig mat. Han håller sig helst till gröt, ostkaka, flaska och fruktpuré och toppar det med majskrokar, havrefras, smörgåsrån.

Barnmatsburkar är TVÄRT nej, det går bara inte.
Ibland smakar han lite från våra tallrikar, men är då mest intresserad av såsen :meh:

Ja det blir verkligen grymt gott! Och inte särskilt tidskrävande heller :) aha, det ska jag också testa i så fall! Har mest gjort puré av jordgubbar, hallon, äpplen och päron än så länge. Jack är inte särskilt förtjust i banan och mango brukar ju vara löjligt dyrt!

Tror du kan ta det lugnt när det gäller maten :) Jack äter mest gröt, fruktpuré och yoghurt när jag matar honom. Sen får han plocka i sig själv av mackor, smörgåsrån, majskrokar och liknande. Dessutom brukar han få plocka själv av maten vi äter, men tror inte han heller får i sig några enorma mängder. Han är inte heller så värst förtjust i burkmat (när det gäller riktig mat, fruktpuré på burk älskar han) och jag förstår honom efter att ha smakat själv för det är inte så himla gott... Däremot gör jag hemmagjord "mat"puré till honom ibland av huvudingredienserna vi har till middag och det äter han gärna, kanske för att jag inte direkt snålar med smör och grädde :p:D

Men i alla fall, det Jack äter är typ 10000 gånger mer varierat än Ellie åt i samma ålder och det blev ju folk av henne med :) numera äter hon det mesta med mycket god aptit!

Jag hade glömt hur bitande kylan är här, hellre -15 i Sverige än runt 0 här, på det fick vi lite snö :banghead: så idag har jag letat overall till A, tänkte hon skulle klara sej utan men om jag fryser så tycker jag att hon borde göra det med. Men vilket dåligt utbud det finns i butikerna, luddiga saker och sånt som det blåser rakt igenom så det blev en order på H&M.

Hur tänker ni klä era i vinter?

Vi ska ju spendera julen i Sverige så en riktig overall kan behövas då med, kan ju va allt från runt 0 till -15 eller ännu kallare i Norrland och är de snö tror jag nog A vill spana in den på nära håll :D

Hjälp! Jag har fått monstermens! Den första var normal men den här... Har tömt 4 fulla menskoppar sen igår eftermiddag dvs ca 50ml + att det svämmat över och läckt...

Kommer det vara såhär nu? Eller är det bara pga att jag hade ett långt uppehåll?

Har åtminstone inte särskilt ont men måste nog köpa förlossningsbindor igen =/...

När mensen kom tillbaka med förra barnet (ca 8 månader efter hon föddes) så var den helt ok första gången, men sedan gick den helt bananas, Aldrig blött så mycket och så många dagar. Har för mig att det tog några månader tills den blev lite bättre. Hoppas jag slipper få så denna gång. Huhh

Gaah nu har det äntligen taggat ner... Men igår eftermiddag/kväll svämmade koppen över på en timme dvs 12ml/timme! Det är galet mycket! Fick säkra upp med nattbinda så något kunde fånga översvämningarna... Nä fy, hoppas det här var en slumpmässig grej...

Hallååååå, jag har en nio och en halv gammal bebis som går. :eek:

Den senaste veckan bara exploderade utvecklingen, och nu går han. Han ställer sig upp mitt på golvet och går och går och går.

Han ramlar faktiskt inte så mycket som jag trodde att han skulle göra, utan har imponerande kontroll på kroppen. Det är oftast en planerad rumpduns som avslutar promenaden.

Min fantastiska lille pys!

Den senaste veckan bara exploderade utvecklingen, och nu går han. Han ställer sig upp mitt på golvet och går och går och går.

Han ramlar faktiskt inte så mycket som jag trodde att han skulle göra, utan har imponerande kontroll på kroppen. Det är oftast en planerad rumpduns som avslutar promenaden.

J började också gå i den åldern! :) Som det ser ut nu så gör E detsamma men vi får se :D

Jag hade glömt hur bitande kylan är här, hellre -15 i Sverige än runt 0 här, på det fick vi lite snö :banghead: så idag har jag letat overall till A, tänkte hon skulle klara sej utan men om jag fryser så tycker jag att hon borde göra det med. Men vilket dåligt utbud det finns i butikerna, luddiga saker och sånt som det blåser rakt igenom så det blev en order på H&M.

Hur tänker ni klä era i vinter?

Vi ska ju spendera julen i Sverige så en riktig overall kan behövas då med, kan ju va allt från runt 0 till -15 eller ännu kallare i Norrland och är de snö tror jag nog A vill spana in den på nära håll :D

Jag kör redan vinteroverall till båda barnen :o Jack har dessutom en sån där varm halskrage, tofflor, vantar och mössa plus att han alltid sitter med fötterna i åkpåsen när han åker vagn. Om vi ska vara ute länge tar jag även på en fleecekofta under overallen. Då känns han precis lagom varm :) men har insett att mina barn är väldigt frusna av sig (det är jag också, har jämt typ tre gånger så mycket kläder som sambon t.ex.) När det blir kallare, typ -10 och neråt kommer jag nog köra fleeceoverall under vinteroverallen. Fast då får man kanske börja vara lite försiktig och inte vara ute enormt långa stunder med småttingarna så de inte förfryser fingrar eller något (i alla fall om de är som Jack och vägrar ha händerna nere i åkpåsen :) ).

Oj va roligt! :) Måste vara sjukt gulligt med en sån liten som traskar runt på egen hand!
Jack börjar bli alltmer stadig och går omkring längs med möbler och släpper emellanåt taget, så vi får väl se om han också traskar runt snart... eller så tar han en paus i utvecklingen nu och väntar lite med det, vem vet :D

Jag behöver lite tips om ni har något :)

A ålar runt i sin säng när hon sover, när hon hamnar längst upp så blir hon ledsen och gråter till och från i sömnen, jag får då kliva upp och flytta ner henne annars vaknar hon. Det har fungerat bra tills nu, men nu vaknar hon och kan inte somna om själv vilket har gått tidigare. Jag tror hon förknippar flaskan med att vakna på natten och den behöver hon inte varannan var tredje timme, i natt fick hon en vid 5 vilket brukar vara standard (mellan 5 och 7, sen sover hon till 8-9). Vi försöker få lite rutin på kvällen med pyjamas, lite lek sen går vi upp med en flaska, myser lite sen sängen så hon somnar i den. Och när hon vaknar på natten så måste få in nån rutin på att hon ska sova och inte behöver flaskan (hon äter som en häst dagtid och kan klara sej fint utan den nätter hon sover)

Hur som helst så är det biten med ålandet och att fastna längst upp som jag funderar på om det ens går att göra något åt, vissa säger att sovpåsar gör att de inte kan fara runt så mycket men då känns inte rätt heller. Hon väcker mej när hon gråter och vaknar om jag inte flyttar ner henne så att låta henne vara hår inte heller :banghead:

/tillbaka på att vakna varannan timme

A ålar runt i sin säng när hon sover, när hon hamnar längst upp så blir hon ledsen och gråter till och från i sömnen, jag får då kliva upp och flytta ner henne annars vaknar hon. Det har fungerat bra tills nu, men nu vaknar hon och kan inte somna om själv vilket har gått tidigare. Jag tror hon förknippar flaskan med att vakna på natten och den behöver hon inte varannan var tredje timme, i natt fick hon en vid 5 vilket brukar vara standard (mellan 5 och 7, sen sover hon till 8-9). Vi försöker få lite rutin på kvällen med pyjamas, lite lek sen går vi upp med en flaska, myser lite sen sängen så hon somnar i den. Och när hon vaknar på natten så måste få in nån rutin på att hon ska sova och inte behöver flaskan (hon äter som en häst dagtid och kan klara sej fint utan den nätter hon sover)

Hur som helst så är det biten med ålandet och att fastna längst upp som jag funderar på om det ens går att göra något åt, vissa säger att sovpåsar gör att de inte kan fara runt så mycket men då känns inte rätt heller. Hon väcker mej när hon gråter och vaknar om jag inte flyttar ner henne så att låta henne vara hår inte heller :banghead:

Just nu utvecklas väl motoriken väldigt mycket och de funktionerna upphör inte för att barnet sover utan de är väldigt rörliga i sömnen just nu, de kan tydligen till och med sätta sig upp eller stämma sig upp fast de ändå sover.
Det fick en vän till mig vars son sover uselt berättat av nån som jobbar med "sömnproblematik" hos barn på Linköpings universitetssjukhus.

Just nu utvecklas väl motoriken väldigt mycket och de funktionerna upphör inte för att barnet sover utan de är väldigt rörliga i sömnen just nu, de kan tydligen till och med sätta sig upp eller stämma sig upp fast de ändå sover.
Det fick en vän till mig vars son sover uselt berättat av nån som jobbar med "sömnproblematik" hos barn på Linköpings universitetssjukhus.

Ja det händer mycket nu, hon har utvecklas i en rasande fart på sistone. Själva ålandet har hon hållit på med sen hon va runt 4 månader, problemet är att hon vaknar antingen av att hon inte kommer längre eller att vi flyttar ner henne för att hon bara gråter och vaknar, och att hon inte sommar om förut har hon kunnat vakna till men somnat på en gång. Skulle hon inte fara längst upp i huvudändan så skulle hon sova bättre.

Ja det händer mycket nu, hon har utvecklas i en rasande fart på sistone. Själva ålandet har hon hållit på med sen hon va runt 4 månader, problemet är att hon vaknar antingen av att hon inte kommer längre eller att vi flyttar ner henne för att hon bara gråter och vaknar, och att hon inte sommar om förut har hon kunnat vakna till men somnat på en gång. Skulle hon inte fara längst upp i huvudändan så skulle hon sova bättre.

Kan en sängorm vara till någon hjälp? Då blir det i alla fall inte en hård sänggavel som hon slår huvudet i.

John gör likadant, ålar upp och stångar gaveln på spjälsängen. Han har också både satt sig och ställt sig upp i sömnen, det är som att kroppen lever ett eget liv.

Han har numera två kuddar: en som han sover på och en som står mot spjälorna vid huvudgaveln. I stället för spjälskydd har jag använt täcken som jag har knött in mellan spjälorna (de täcker alltså hela vägen upp) - annars hade han bara klättrat.

Igår blev jag verkligen påmind om varför jag egentligen är tillsammans med min sambo :love:
Var iväg hela eftermiddagen och kvällen på verksamhetsplanering samt middag med jobbet och var skitnervös för hur det skulle gå hemma eftersom Jack inte vill ta nappflaska och är allmänt supermammig just nu (när han börjar skrika på kvällen är det bara amning som gäller, ja ni vet :cool:) och ni har ju läst mitt gnäll om sambon förut om att han inte tagit så värst mycket initiativ med lillkillen. Men jag åkte iväg i alla fall och smsade med sambon under kvällen och allt gick jättebra!! När jag kom hem sent igår kväll hade Jack vaknat men sambon bar omkring på honom och han låg nöjd och trygg på hans arm! Det märktes att sambon verkligen ansträngde sig och det fungerade!

Den största chocken fick jag dock i morse när jag skulle ge barnen frukost och öppnade skafferidörren. Han hade köpt nya smörgåsrån till barnen!!!! Helt utan att jag sagt till om det!! Jag svimmade nästan.

Det här kom verkligen så himla lägligt för jag börjar jobba om knappt två veckor och har haft så himla mycket ångest för det. Det ska bli kul att börja jobba men just det här med att lämna barnen och hur det ska gå hemma har gnagt i mitt mammahjärta, men efter igår känns det MYCKET bättre. Min sambo kan ju verkligen när han kämpar lite, han är bäst!! :):love::love:

Ojoj, här verkar vi ha rusat rakt in i ett nytt språng. :nailbiting: Sedan i förrgår har John extremt kort stubin, sover oroligt på nätterna och vaknar ofta, är överlag rätt gnällig och kinkig och kombinerar det med att vägra äta flaska och sova på eftermiddagarna.

I kombination med det sanslösa övermodet han har när det gäller att gå så blir det en hel del utbrott... :cautious:

Här hemma är det kaos, V knatar omkring och är på ytterst stormigt humör. Det är antingen ren glädje eller katastrof. Han vill framförallt ha mig, inte pappa :crazy: med mig går det fint, med pappa skriker han bara efter mig. Hu vilken ångest jag får när jag ska till jobbet.
Det är både tänder och förkylning som gör det, men liten då! Varför så mammig igen??

Har någon något bra tips?

Här hemma är det kaos, V knatar omkring och är på ytterst stormigt humör. Det är antingen ren glädje eller katastrof. Han vill framförallt ha mig, inte pappa :crazy: med mig går det fint, med pappa skriker han bara efter mig. Hu vilken ångest jag får när jag ska till jobbet.
Det är både tänder och förkylning som gör det, men liten då! Varför så mammig igen??

Har någon något bra tips?

Det kommer ju en ny fas med "separationsångest" för barnen när de är 8-9 månader så det kan vara därför. Han är fullt medveten om att du går iväg och eftersom tidsuppfattningen är nästan obefintlig för de små så kan han inte vara riktigt säker på att du kommer tillbaka.
Sedan att de är du som han vill ha kan ju bero på att du var (är) primärförälder.

Men tyvärr inga tips...

Det kommer ju en ny fas med "separationsångest" för barnen när de är 8-9 månader så det kan vara därför. Han är fullt medveten om att du går iväg och eftersom tidsuppfattningen är nästan obefintlig för de små så kan han inte vara riktigt säker på att du kommer tillbaka.
Sedan att de är du som han vill ha kan ju bero på att du var (är) primärförälder.

Men tyvärr inga tips...

Jo den där separationsfasen var som värst vid 8 månaders ålder, men nu är det mer att när jag finns i samma rum, då duger inte pappa alls. Det fungerar något bättre när jag är borta, men nätterna är tuffa för både sambo och barn!

Att jag är primärförälder är ju tyvärr sant, jag antar att detta är det som sker när pappan inte knyter an till sitt barn i början..

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 241
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 875
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka