..och jag har hittills gladeligen tagit på mig den uppgiftenFör att kunna köra odubbat krävs det att andra kör dubbat som ruggar upp isen, annars har de sämre fäste.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
..och jag har hittills gladeligen tagit på mig den uppgiftenFör att kunna köra odubbat krävs det att andra kör dubbat som ruggar upp isen, annars har de sämre fäste.
För att kunna köra odubbat krävs det att andra kör dubbat som ruggar upp isen, annars har de sämre fäste.
Om jag nu skall köpa tidigare nämnda Nokian-däck, vilken variant skall jag välja?
När jag skriver mitt regnummer får jag upp två varianter:
Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 91T RunFlat Dubb
Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 94T XL Dubb
Vad skiljer dessa mer än priset?
Men på en riktig vinterväg brukar det ju inte vara så halt. Det värre med den förrädiska svartisen. "Dödens tystnad" som min instruktör kallade när jag gjorde lumpen...Jag fick dubbade med bilen så det blir såklart dubbat för mig. Dock kör de flesta här nere (lääängst ner i Skåne) odubbat pga av att de dubbfria funkar lika bra (eller lika dåligt) på när snön driver. Här blåser det så mycket att det inte blir några riktiga vintervägar. Många har MS-däck för att slippa byta då det inte ligget snö här mer än ett par veckor. (fast många här nere kör med sommardäck året runt. )
Hemma i Dalarna dock hade jag aldrig ens drömt om att köra odubbat!
Jag tror iaf att jag är en rätt bra bilförare. Men det verkar ju de flesta tycka att de är
När är dubbdäck INTE bra?
Dubbdäck är inte bra på asfalt, då är dubb halt och det är lätt att sladda vilket visserligen är jäkligt kul men dödar både dubben och vägen på bara några 100m.
Dubb är endast markant bättre på is, men är man ingen klåpare bakom ratten är dubbfritt bättre.
Jag anser mig inte vara en proffsförare, men jag måste ändå undra hur brant din isbacke är..?Inte ens proffsförare får upp bilen för isbackar med dubbfritt.
Om jag nu skall köpa tidigare nämnda Nokian-däck, vilken variant skall jag välja?
När jag skriver mitt regnummer får jag upp två varianter:
Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 91T RunFlat Dubb
Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 94T XL Dubb
Vad skiljer dessa mer än priset?
Jag anser mig inte vara en proffsförare, men jag måste ändå undra hur brant din isbacke är..?
RunFlat rekommenderas enbart till bilar som har inbyggd övervakning av däcktrycket samt antisladd.
Däcksidan är något hårdare än vanliga däck och i verkligheten bör man ha en bil som från början är anpassad för däcken (genom annan fjädring bl.a.) annars lär komforten bli lidande.
Teoretiskt sett skulle det inte ens behövas en backe för att bevisa tesen om att dubbar kan vara bättre, plan mark täckt med is räcker gott för att bli stillastående.
Vi har talat mycket om framkomligheten men man vill ju kunna stanna eller styra undan också.
Mvh Thomas
Teoretiskt sett skulle det inte ens behövas en backe för att bevisa tesen om att dubbar kan vara bättre, plan mark täckt med is räcker gott för att bli stillastående.
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.Steg 1 är dock att få tillräckligt med friktion för att få upp farten över 0.0 km per timme. Annars är det ointressant att styra. På blankis löses det enklast genom dubbar.
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.
Det har jag upplevt en gång. För snart tjugo år sedan. Med MC. Det gick inte ens att GÅ på vägen... Vi fick släpa cykeln i diket i några hundra meter innan vi kunde gå tillräckligt med grepp för att kunna leda den på vägen.Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.