DET är ju en strålande anledning! I ditt ställe skulle jag nog också köra dubbfritt!Jag behöver extremt sällan ta bilen om jag inte vill.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
DET är ju en strålande anledning! I ditt ställe skulle jag nog också köra dubbfritt!Jag behöver extremt sällan ta bilen om jag inte vill.
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.
Jag vet att det blir rörigt i Stockholm vid halka.Stockholm vintern 2006/2007.
Allt stannade för ett par timmar.
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.
Vi kan slå vad om att jag åtminstone lyckas starta nedför din backe.Du är välkommen att prova. 1-3 dagar per vinter har jag två perfekta ställen. En backe och en kraftigt feldoserad korsning.
Vi kan slå vad om att jag åtminstone lyckas starta nedför din backe.
Annars var mitt inlägg du nu besvarade i sin tur ett svar på när du teoriserade om friktion och farter över 0.0 km/h på plan mark.
Inte ens proffsförare får upp bilen för isbackar med dubbfritt.
Jag håller inte med om slutsatsen efter att ha jobbat med däcktester i många år.
Samma resonemang kan man köra med antisladdsystem, är man bara superförare klarar man sig bättre utan. För oss andra som någon sekund emellanåt taggar ned från F1-koncentrationen i bilen, är det en extrem säkerhetsvinst. Precis som Dubbdäck på vissa sträckor några dagar om året.
Skitsnack! Både jag och sambon kommer upp för isiga backar med bil och släp på dubbfritt.
Vi har iof jobbat som testförare för både bil och mc däck och tävlat en hel del racing i olika former.
Inte behövs det någon F1 koncetration heller, däremot lite känsla.
Dock inte mer känsla mot vad som borde behövas för att få inneha körkort.
Om jag nu skall köpa tidigare nämnda Nokian-däck, vilken variant skall jag välja?
När jag skriver mitt regnummer får jag upp två varianter:
Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 91T RunFlat Dubb
Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 94T XL Dubb
Vad skiljer dessa mer än priset?
Det kan ha varit samma dag. Jag jobbade i Kista. Borde varit en fredag..? Kontoret fanns i ett av huskropparna med utsikt över Kistas södra utfart upp mot Kymlingelänken. Det var innan dagens sjudubbla vägkors med E18-motorväg mitt i. Utfarten var i en märkbar -men ändå inte speciellt brant- uppförsbacke innan man hamnade i trafikljus inför påsläppandet på Kymlingelänken i Rinkebyriktning.Stockholm vintern 2006/2007.
Allt stannade för ett par timmar.
Dubbdäck är inte bra på asfalt, då är dubb halt och det är lätt att sladda vilket visserligen är jäkligt kul men dödar både dubben och vägen på bara några 100m.
Dubb är endast markant bättre på is, men är man ingen klåpare bakom ratten är dubbfritt bättre.
Allt är ju en fråga om kompromisser.VTIs forskning på området.
http://www.vti.se/sv/forskningsomraden/fordonsteknik/dack/vinterdack/
Dubbdäck har överlägsen friktion jämfört med dubbfria vinterdäck på de tre typer av underlag som testats, torr is, skrovlig is och våt is. Störst är skillnaden på våt is.
Friktionen är den kraftöverföring som krävs för både framdrivning, bromsning och styra. Mer friktion = mer möjlighet att kontrollera bilens framfart genom föraråtgärder.
Obefintlig friktion, som odubbat på våt is, ger obefintliga möjligheter att kontrollera bilens framfart.
Ej att förglömma; miljömässigt.För den absoluta majoriteten av körda mil i Sverige duger dubbfria däck bra.
Både säkerhetsmässigt, ekonomiskt o komfortmässigt.