ztsu
Trådstartare
Tror det var i nysnö/pudersnö.
Det har vi ändå inte så mycket av här ute på schlätta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror det var i nysnö/pudersnö.
Jag tror iaf att jag är en rätt bra bilförare. Men det verkar ju de flesta tycka att de är
Precis, 90% av manliga förare kör bil med färdigheter långt över snittet för män.
Det låter ju som att du är en duktig bilförare som anpassar dig efter omständigheterna Då spelar nog inte däcktypen så stor roll.
Jag läste på en massa om det när jag funderade på att skaffa bil och alla tester visar samma sak: dubbdäck är bättre på vissa underlag och sämre på andra, och dubbfria bättre på vissa underlag och sämre på andra. Samt variation som berodde på däcktillverkare och ålder/slitage på däcken.
Bilar mår bra av att testas vid riktigt låga temperaturer, för däcktest vill ha några minusgrader, definitivt inte kallare än minus tio, för då stelnar gummit och alla däck blir lika, eller blir helt beroende av dubbgreppet.
På is samverkar dubb, gummi och mönsterutformning till greppet. På snö och barmark har dubbarna ingen som helst betydelse, där måste gummiblandningen, mönstret och däckets konstruktion ensamma sköta grepp och köregenskaper.
En del tror att dubbarna greppar även på snö, det kan stämma om snön är riktigt hårdpackad. Och andra tror att dubbarna försämrar greppet på asfalt. Det är helt fel. De påverkar inte alls. Däremot kan ett dubbat däck göras lite styvare än ett odubbat, och ett styvare däck är alltid bättre på barmark. Dubbdäck är alltså tvärt emot myten bättre på asfalt är de nordiska odubbade däcken som vi har med i testet.
De centraleuropeiska vinterdäcken som är konstruerade främst för våt asfalt i temperaturer ner mot nollstrecket har vi utelämnat den här gången. De är ändå värdelösa och borde inte vara tillåtna i vårt klimat.
Ett odubbat däck för vårt klimat måste vara mjukt, ha mjukare gummiblandning och ha mönstret uppslitsat i otaliga klackar, så kallade sajpningar, för att ha en chans på isen. Då blir det automatiskt sämre på asfalten.
Vi ser det tydligt i resultattabellen. Nokians nya odubbade däck är riktigt bra på is, men inte så stabilt på barmark. Det är svårt att vara bra på allting, om man inte får luta sig mot dubbgreppet på is.
Med dubb kan man vara bra på alla väglag. På is, snö och barmark.
Eller helt under isen. Som de nya lågprisdäcken från Kina. Det räcker inte med dubb och ett grovt mönster som liknar vinterdäck för att bli bra på vintervägen.
Näää, 20% har inget körkort och av dem är det bara hälften som tror att de är mycket bättre än snittet :-)90%? Jag trodde det var 100%
Det rödfetade är min fetning.
Nej, jag tyckte nämligen att det hänger ihop med "Däremot kan ett dubbat däck göras lite styvare än ett odubbat, och ett styvare däck är alltid bättre på barmark."Du glömde rödfeta detta i första delen
"På snö och barmark har dubbarna ingen som helst betydelse"
Förövrigt har jag inte någonstans tagit ställning, för eller emot dubbdäck, men försöker ge en nyanserad bild av båda sidorna så som jag har läst på. Men folk verkar överlag vara väldigt dubbinställda eller dubbfri-inställda. Rätt ska vara rätt liksom!
Jag citerar Aftonbladets test av årets däck för de som är intresserade och jag rekommenderar alla att läsa däckstester innan köp, oavsett om det är sommar- eller vinterdäck som ska införskaffas.
Det rödfetade är min fetning.
Eftersom frågan uppstår varje år av nya användare och gamla sanningar frodas. Tekniken går frammåt, även på däcksidan.Även om man saknar fördjupade kunskaper i ämnet känns infon som något man borde kunna lista ut med ren logik.
Sedan undrar jag varför den här diskussionen uppstår varenda år? Svaren förändras inte nämnvärt
Jag väntar ivrigt på värstingväder för utvärdering av:
Näää, 20% har inget körkort och av dem är det bara hälften som tror att de är mycket bättre än snittet :-)
Du menar väl stå med bilen på blöt blankis om man har blankslitna sommardäck?Det går alldeles utmärkt att köra bil på blöt glansis med blankslitna sommardäck, bara man tar hänsyn till två fysiska storheter; inte ändra rikting/inte ändra hastighet.
Nejdå, helt seriöst - jag menar köra.Du menar väl stå med bilen på blöt blankis om man har blankslitna sommardäck?
Nej, jag tyckte nämligen att det hänger ihop med "Däremot kan ett dubbat däck göras lite styvare än ett odubbat, och ett styvare däck är alltid bättre på barmark."
I det fallet är det nämligen inte själva dubben som är avgörande utan att däcket är styvare = bättre.
Båda satserna är en sanning med modifikation;"Däremot kan ett dubbat däck göras lite styvare än ett odubbat, och ett styvare däck är alltid bättre på barmark."