Jag avskyr vintern djupt, men känner samtidigt att den kan ha något litet existensberättigande som en mindre hektisk tid på året. När man kan krypa in i sin kokong och hämta sig efter den ljusa sköna men också ganska intensiva delen av året.
Här är några av mina beprövade sätt att överleva till april:
- skaffa en värstingpannlampa och en massa reflexer och ge dig ut på ridpass på kvällarna eller promenader/löppass med bra musik eller intressanta poddar i hörlurarna
- kom i form (eller bättre form) och belöna dig med lite nya kläder. Inklusive varma mössor och vantar och skor. Jag blir förbannad och provocerad av att frysa.
- shoppa några roliga saker till hemmet inklusive ljus, blommor och fluffiga kuddar och filtar. Elektrisk värmefilt är ljuvligt om man är frusen. Se över belysningen rent allmänt så den blir så trivsam som möjligt.
- passa på och gå på så mycket bio, konserter och teater som du kan och dröm dig bort på det sättet
- kolla eller se om några bra tv-serier
- läs böcker
- om du har tillgång till en eldstad, tänd en brasa eller många och mys vid den
- lär dig något nytt, gå en kurs eller studiecirkel eller bara nörda in på något spännande ämne via nätet/youtube
- om du har badkar, tappa upp ett varmt skumbad och gör en mysig hemmaspa-kväll med något gott att dricka, tända ljus och bra musik
- pyssla i köket, laga goda soppor och baka bröd till. Testa nya avancerade recept.
- om du har trädgård, planera nästa års stordåd. Gå igenom ditt förråd av fröer och börja med de första inomhussådderna tidigt på året.
- från och med nyår, eller i mitt fall redan från mitten på december, kolla maniskt och dagligen på "solens upp- och nedgång" och fröjda dig åt varje minuts ljus som återvänder
Eller, om du kan: res iväg från skiten och kom tillbaka med svalorna till våren.