Vinter tid

Sv: Vinter tid

*knapp lån*
Ni som har era hästar ute vid 7-tiden på morgonen.
hur "sköts" morgonfodringen? gör ni den själva?
Verkar toppen med tillsyn så pass tidigt!

Dygnet runt vid bra väder. Annars ut 6-8 och in 20-22. Vid dåligt väder tidigare om dom vill. Jag tycker dom ska vara ute så mycket som möjligt.

Jag har eget stall så jag morgonfodrar alltid själv. I vinter kommer dom bara att få hö på morgonen pga att höet har så pass bra värden. Går mycket fortare då dom får det i hagen. Kraftfoder får dom på kvällen.

Bumbiiii skrev:
vad dåligt att dom har såna regler att den bara får vara ute 3timmar lite synd fattar vad du menar. men om du fick bestämma då hur länge? till: GILETTE

Om jag fick bestämma skulle jag vilja att hon var ute hela dagen, i alla fall till fem, sex på kvällen.

han kommer ut vid 8 och in vid 16.00 skulle det vara dåligt väder kommer han in tidigare om de står vid grinden, inte annars.
han är helrakad och står med täcken på.

de jag har hemma kommer ut vid 10.00 p.g.a att vi inte får ut stet ur stallet. Hon vägrar att lämna boxen. vi har jätteproblem med detta men vi trixar och donar...vi har provat ett locka med krafft å annat men hon vill inte....hingsten kommer ut när hon kommer ut=)=)

de kommer in 16.30 eller när det blir mörkt.

valacken rids efter det att han har kommit in på eveckodagarna. han står alltså i box mellan 18.30-18.00 på morgonen

Skulle ha mina ute dygnet runt om jag hade vindskydd, men nu har jag inte hunnit göra några då vi är nyinflyttade. Så, mina är ute minst 12 timmar varje dag denna vinter. Nioåringen är täckad vid nederbörd/risk för nederbörd med regntäcke...hon har lätt att få hosta.:cool:

Mina hästar får kraft foder inne vid sju och sen hö ute i hagen, så dom kommer ut senast halv åtta. Sen får dom hö i hagen vid två plus att dom har halm i hagen att plocka med. Dom kommer in vid halv tio ungefär. Vid extremt dåligt väder kan dom komma in lite tidigare. Dom får kraft foder och hö när dom kommer in.

Köp lite ute lampor åt dem. det kosta inte många kronor för dem billigare varianter.

För övrigt är alla mina hästar ute dygnt runt.

Mina går på lösdrift och har tillgång till frisk luft dygnet runt, de står i sina boxar typ 6 timmar per dygn, som mest (tror jag). Jag tycker det är lagom :D (har en vbl travare och en halvblodskorsning)

Helger: 08.30 - 20.00-21.00
Vardagar: 05.00-20.00

Vi försöker ha ut hästarna så länge som möjligt, om det inte är allt för dåligt väder. Allt för dåligt väder innebär snålblåst + kallt + nederbörd = hästarna kommer in tidigare.

*lånar knapp*

Ni som tar in hästarna vid 20-21 tiden, rider/motionerar inte ni er hästar eller när gör ni det?? :confused:

Mina kommer in mellan 16.30-17.00 får eftermiddags mat, sedan rids de och får vara inne för natten, jag skulle aldrig få för mig att när jag ridit klart vid 19.30-20.00 tiden att släppa ut dem i hagen igen för att plocka in dem en timme senare och återigen ev spola ben mm.

Jag rider ofta på dagen. Mina går ut 06.00 el 07.00 och kommer in 21.00 el 22.00. Och har jag ridit klart kl 20.00 så får de gå ut igen. Annars blir det för lång tid inne.

Men å andra sidan så spolar jag aldrig av ben el så. Dels för att jag inte har indraget vatten i stallet och för att jag har snö på vintern. Att ta in mina tar en kvart så det är inte mkt besvär med att gå ut efter en timme el så igen.

EmmaJo skrev:
*knapp lån*
Ni som har era hästar ute vid 7-tiden på morgonen.
hur "sköts" morgonfodringen? gör ni den själva?
Verkar toppen med tillsyn så pass tidigt!
Går upp klockan 06.00 varje morgon för att mata och släppa ut mina hästar. Inga sovmorgnar här inte! Har iofs bara 20 meter till stallet så det tar ju inte direkt någon tid... De får var sin tuss hö inne att tugga på medans jag visiterar och lägger på täcken. Sedan är det ut i hagen där resten av morgongivan väntar. Just nu tränar jag mina i att gå en och en till hagen så totalt tar väl hela morgonrutinen 20 minuter.
//marti

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Svartkatt
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Marvin
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: nullo-modo
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
387
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama