Vinter tid

Sv: Vinter tid

Jag har hästarna hemma och fodrar och släpper ut dom innan jag åker till jobbet.
Dom går ut kl 5.30 och in vid 18, lite tidigare om dom ska ridas och då släpper jag inte ut dom igen.
Båda hästarna vill ut på morgonen, men dom vill också komma in på kvällen, så dom är väl ute lagom länge:)

Bumbiiii skrev:
Hur länge är din häst ute om dagarna på vinter tid? vad är lagom tycker du?

Mina är ute 24h/dygn minus nån stund här o där då dom går in och
sover middag...
lösdrift, ligghall, fri tillgång på hö.
DET är lagom. Tycker jag.

:cool:

våra hästar kommer ut vid 06-tiden de får sitt kraftfoder inne o ensilaget ute...fri tillgång till halm sen tas de in vid 19-20 jag tycker det är lagom för dom...

dom är väl vana att komma in den tiden...
alltså står dom och väntar.. måste inte betyda att dom Vill in då.
De har Lärt sig vad som händer runt den tiden på dan.

I mitt stall får hästarna kraftfodret vid kl 7 och blir utsläppta när de ätit upp. Hö får de ute i hagen. Insläpp vid kl 19.
Funkar jättebra, tycker jag

Va skönt att läsa att så många låter sina hästar vara ute så länge. Mina hästar är ute från ca 6-7 till ca 22. Lite beroende på väder. Jag trodde nog att de flesta inte lät hästarna vara ute så länge, blev positivt överraskad.

Hej. Våra hästar släpps ut ca kl 7 av stallägaren och det är hennes man som fodrar kl 6, innan han sticker till jobbet.

Sen har de hö och halm i hagen så att det för det mesta räcker större delen av dagen. Vi turas, enligt ett schema, om att ta in pållarna vid 18-tiden och den som tar in kvällsfodrar. Sen får de natthö ungefär kl 22-23.

Vi har som sagt ett schema för insläpp men det är mest till för att vi ska vara säkra på att någon tar in dem. Vi är för det mesta i stallet på kvällarna på vardagarna eftersom min dotter gör läxor å sånt innan. Om vi ser att den, som enligt schemat ska ta in, redan har varit där tidigare på dagen så brukar vi sms:a och säga att vi kan ta in i stället eftersom vi ändå är där. Brukar funka skit-bra! :banana:

Våra hästar går ut runt halv åtta o tas in vid 1 ungefär.
Eftersom det är ridskola så kan vi inte ta in hästarna senare tyvärr.
På våren/hösten går några av privathäsatarna i egen hage så vi får ta in dom själva på Em. Så då blir det ju mkt senare...

Tycker hästarna ska gå ute så mkt som möjlig, men det kan ändå va skönt för dom att gå in lite tidigare om det är hemskt väder ute..
(Dagen bortskämda hästar... ;) )

hellu.. (ja har hästen i ett stall där alla hjälps åt).. vi tar ut våra hästar vid 10-10.30, sen går dem ute till ca 15-15.30.. allt varierar me vädret åxå.. har ett dräktigt avelsto m föl bredvid o en tävlingshäst och ett par halvblod (däribland mitt eget:love: )+ nga andra hästar i stallet... stoet m föl e ofta ute i ridhus 1 timme på kvällarna åxå... hästarna verkar väldigt stimulerade o välmående fast de kanske inte e ute jättemkt..funkar iaf för oss:p

Min häst äter frukost vid sju. Sedan släpps dem ut vid nio och tas in ca 16.00. Beroende på vilken tid jag rider förståss :) Det verkar fungera bra. En del hästar behöver ju vara ute längre, och om hästägaren har möjlighet att fixa det är det super tycker jag! : )

Men jag har hästen inhyrd + att jag måste hinna med och rida också. Har ca 1 mil till stallet, så jag kan inte åka fram och tillbaka för att släppa ut och ta in hästen igen.
Synd egentligen. Men jag tror att det är så för många som har sina hästar inhyrda.
Man får helt enkelt rätta sig efter stallägaren.. :)

Har lösdrift med ligghall och och skog ,hästarna 2 nordisar och en shettis har fri tillgång på hö av bra kvalitet och kraft får dom i hink/krubba som jag hänger på pallkragarna som sitter runt höet; saltstenar finns lite överallt och fri tillgång på vatten genom en bäck som kommer från myren här bakom ja det är taget vattenprov och det var prima värde, har även badkar med vatten såklart. Jag kan om jag vill använda gamla stallet men dom vill inte så det används bara vid ev sjukdom och såklart när hovslagaren tycker det är för kallt ute. mvh Bjorka

*lånar knapp*
Ut och insläpp styrs av dagsljuset hos oss, så länge det är ljust går dom ute.

Ja dom som jag hyr boxen av hon ger hästarna mat vid 6 på morgonen innan hon åker till jobbet...sen är det hennes sambo som släpper ut dom klockan 7...

I mitt stall så turas vi om med in/utsläpp så tiderna kan variera lite. Men de tider vi satt upp som riktlinjer är ut: 5.30-7.30. In: 18.00-20.00. Är det dåligt väder tar jag in tidigare.

Jag pluggar och har inte jättemkt tid i skolan så jag hinner ofta rida medans det är ljust, men om jag rider på eftermiddagen, kvällen så ställer jag in henne när jag ridit färdigt så fodras hon när de andra kommer in.

Min häst kommer ut vid 7 på morgonen och in vid 21:00 dom får hösilage ute i hagen 1gång/dag alla hästar får 2kg då..Hon jag hyr boxen av hon fodrar på morgonen och hennes man släpper ut dom detta är vardagar som det gäller

på helgerna så kommer dom ut vid 8 in vid 20:00 senast vid 21:00
jag tycker det är bra tider som dom får stå ute:bump:

Dygnet runt!

Lösdrift är väl inte riktigt korrekt att kalla det som jag har det då dom inte har en jättehage med skog och kuperat osv. Dom har 1½-2 hektar. Dom har vindskydd och sen har jag även gjort stallet på ett sådant sätt att dom kan gå direkt från hagen och in till sina boxar där det är lugnt och vindstilla och där dom kan lägga sej varmt och torrt.

Jag tar in dom över natten då det blir allt för stormigt väder här. Har täcken på dom ofta också då det blåser eller regnar. Fri tillgång på hö!

Tölva skrev:
Hela dygnet, verkar logiskt för mig o mina djur.

Eftersom jag har tävlings ponnyer, och sedan en arab i stallet, håller det inte riktigt i längden att ha dom ute året och dygnet runt, så just nu går dom ut mellan 7-8 på morgonen och kommer in vid 17-18 tiden på kvällen, då det är eftermiddas fodring. alltså är dom på vintern ute ca 12 timmar. Sen väljer vi lite och anpassar oss till naturens krafter, storm, flera timmar rent ösreg eller snö storm, då kan det hända att dom åker in några timar tidigare, hellre det en ett gäng apatiska ponnyer!! :)

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Svartkatt
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Marvin
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: nullo-modo
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
387
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama