Vinter-PG = styltor!

tott

Trådstartare
Har PG-skor med brodd på min häst framtill, men har lite problem. Gropen mitt i skon samlar ju en massa snö så hästen lätt får styltor. Har ni något tips på hur man kan, och OM man kan, göra någonting för att undvika detta?

Sv: Vinter-PG = styltor!

Vad märkligt, det har jag faktiskt aldrig haft problem med.

Jag bor ju också på ett ställe där det verkligen är vinter och snö, länge oftast också.

Min ponny har skotts med PG till och från under några år nu och jag har inte märkt något av detta.

Tror att det kan beror på vilken typ av snö. Min erfarenhet är att "Skånsk" snö fastnar i alla skor. Men att riktig kall snö aldrig fastnar oavsett vilken typ av sko.

Konstigt. PG-beslag med brodd är det bästa beslag mot snöklamp jag någonsin haft. Jag upplevde att det aldrig fastnade snö under dessa. Det var i och för sig flera år sedan jag hade en häst med PG men de ser väl likadana ut fortfarande.

Nu var det flera år sedan jag red med pg men jag hade ALDRIG problem med snöklamp med pgbeslag(och vi har lååånga snörika vintrar).
Antingen har de ändrat utformningen eller så har du underlig snö (men då borde det bli bättre när tempraturen ändras och därmed snön). Kanske du kan prova att smörja beslaget med olja, det kan ibland vara bra mot snöklamp?

Ge 17 i att skritta:angel:

Men seriöst. Det kan inte sitta så hårt- eller?

Ge 17 i att skritta:angel:

Men seriöst. Det kan inte sitta så hårt- eller?

Nej sitter inte så hårt, men krävs ett slag med spöknoppen eller nåt för att få bort. Nå, hoppas det bara var fel på snön. Inväntar den kalla snön då:angel:

Vad är PG-skor?

Kan det kanske funka att ta till den "gamla godingen": kleta på läderfett?...

Har ni samma blöta kramsnö som här nu så fastnar det i de flesta skor. Har snösulor men får hålla sig till plogade vägar och när man skrittar så skritta energiskt (har ett sto med energiskt skritt så hon har en förmåga att skicka iväg kockorna).

Jag får inga styltor med mina PG-skor. Jag önskar att det fanns bättre broddar på PG-skorna. Jag har dom längsta (9 mm) och det går ju inte att köra intervaller på isbana.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 379
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 501
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka