Vinter heta hÄstar!!

My Horse and I

Trådstartare
Hur kommer det sig tro att vissa hästar bli sk vinter heta så fort det blir kallt och snö ute?? Har själv en ung häst som inte påverkas men vet en del som ställer av sina hästar i dec/jan varje år?? Jag själv tycker mig märka en viss
upphettning av pållen så här års men jag relaterar det med att nu börjar vi ge av 2:a skörden hösilage...Dessutom med med puckelpistig hage så rör dom sig inte så mycket om dagarna...Är det någon som har en bra teori??:cool:

Sv: Vinter heta hÄstar!!

En gammal hästgubbe i närheten påstår att det beror på kylan. Vet inte om det stämmer men är väl ganska tänkbart. Jag märker själv en hel del när jag är ute och springer, det går bra mkt lättare nu än i somras när det var varmt... Dock är det mkt svårare att ta sig ut ur huset nu än i somras :p

Visst är det kylan som gör dem pigga :)

Jag ställer ofta av mina i januari/februari - inte på grund av att de är pigga utan det beror på att det är den tiden på året som det inte är så roligt att rida.

Jag har en sådan herre som blir SUPER pigg under de kallare månaderna! Nervig och stutsar som en stutsboll. Är bara att acceptera och att rida hårdare, så han får göra av med mer energi!

Trot mycket väl det beror på det kallare vädret. Sen stallar ju många in sina hästar på box. och under sommarhalvåret går de ju oftast ute dygnet runt, och rör sig alltså mer. Detta bidrar även till att de får "vila" kroppen på natten och blir piggare(när de står på box).

Visst är det kylan, märker jätteskillnad en dag till en annan om det blivit kallt över natten. Iofs är min halvgalen alltid men ändå:D

Sen beror det också till stor del att de får mer energi än de gör av med. För min del ställer jag gärna av min häst de kalla månaderna, men har fått inse att det går inte med denna, hon blir helt omöjlig att ha att göra med så jag rider snällt. Kanske lite mindre och tycker väldigt synd om mig själv, men ändå;)

Mina hästar blir jätteglada i kyla, jag är övertygad om att det har med pälsen o göra. Mina är islänningar med superlurv (trots tidiga höstklippningar) o det är varmt för dom när det är ett par plus.

Dessutom går de knappt in i lösdriften så fort det blir kallt(minus) o torrt i luften, eller snö. De trivs ute då!

Har också märkt av detta på flera hästar.

Men varför blir dom piggare (och allmänt jobbigare) av kyla?? :confused:

Bra fråga..
Kan vara så att de påverkas av luftfuktigheten. På sommaren är luften varm och klibbig, på vintern kall och torr. Tycker själv att det är lättare att andas, röra sig mm. på vintern (även om jag föredrar sommaren..speciellt morgnar/kvällar). :laugh:

Har undrat själv många gånger. Min häst blir som förbytt. Mer som en atomladdning så fort det kommer snö. Kylan bryr hon sig inte om.
Igår hade vi rätt mycket snö men plusgrader och fuktigt i luften. Hästen var som tokig.

men om det är kylan och dom på något sätt kanske känner att NU är det bäst att jag rör på mig innan jag fryser ihjäl ,kan man inte lindra beteendet med att pälsa på dom inför ridturen??? Själv har jag en som inte bryr sig om kylan ,lite tittigare ett par dar när snön har kommit men sen bryr han sig inte ...Om man kunde hitta en en lösning så skulle man kunna tjäna mycket pengar:laugh:

Är det därför min häst blivit så jädrans pigg igen! :O Haha.. Får väl hoppas att hon blir lugnare till våren då :D

Nej kylan bryr sig inte min häst om alls. Hon trivs snarare bättre då. Hon har en päls som kan göra en isbjörn grön av anund. Hon går gärna ute även i -25 grader och vill inte alls in. (utan täcke då förstås) Men de första veckorna med snö gör henne halvtossig varje år. Det kanske är för att världen ser så annorlunda ut helt enkelt?

*kl*

Såväl hästen som hunden kan man tro har käkat raketpulver. Hunden blir såhär varje år, hon är lat och loj i värmen på sommaren och så snart snön och kylan kommer så fräser hon runt utav bara den. Hästen arbetar för första gången "på riktigt" (unghäst) denna vinter så utesluter inte att det beror till viss del på en allt mer ökande kondis och styrka hos honom, men tror även att kylan spelar in. Drar paralleller till mig själv - jobbigt att arbeta i värme.

Å andra sidan blir jag trött när det är mörkt, så det ger en ny dimension?

*KL

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt, men kan inte en bidragande orsak vara att de inte kan göra av med lika mycket energi i hagen? Inte många av våra hästar kör några racersträckor när det är fruset på backen...

Har en knaspålle som är skitpigg just nu när det är kallt. Tror att mycket beror på att det är halt och knögligt i hagen och att han då inte rör sig så mycket och att det är kallare ute.
Min ponny var också mycket piggare på vintern, berodde mkt på att hans andning blev bättre då.

Många hästar blir piggare av kylan det kan bero på att luften ändras och blir klarare och kallare.
Om du själv tänker dig, hur blir du när det blir kallt? blir du piggare eller segare? jag blir själv mycket piggare och mer uppfriskad av den kalla luften, medan jag på sommaren blir mer seg och tappar energi av värmen och den torra luften. (jag tror att det är precis likadant för hästar) Dessutom tycker ni inte det ser inbjudande ut att busa omkring i snö? :)

Ja om det kunde snöa en halv meter hadde inte varit dumt!!Tyvärr har vi i Strängnäs området barmark och puckelpist i hagarna ,därav har en av hästarna lyckats vricka kotan...inte kul alls:(

Liknande trådar

Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 858
Senast: Fenestra
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 624
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 102
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 786
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar