Sv: Vinter 09-10 mammor
Jag tror cassic_bambi är emellan också.
Idag var jag på ultraljud på sjukhuset. Först fick jag prata med en barnmorska (samma som förra gången):
- Du har ett ovanligt namn, var kommer du ifrån?
- Jag är svensk.
- Åh jag tänkte att det nog inte var ett polskt namn *ler*. Du har ju ingen brytning alls, låter som en inföding. De där hemma (i Sverige) måste vara förvånade.
- Eh... alltså jag pratar ju svenska med dem.... (dessutom hör väl inte svenskarna om jag låter som en inföding eller inte).
- Jaha... Har någon pratat med dig om hud mot hud kontakten efter födseln?
- Nej inte denna gången.
- Det är jätteviktigt för bebisen. När den är född så läggs bebisen på din mage (a fan) hud mot hud och så får ni ligga så en stund.
- Jättebra.
- Sen får barnet ligga i en plastbalja (vad de nu kallar dem) bredvid dig på salen istället för att den tas bort till the nursery.
- Jaha det var ju också jättebra att jag får behålla mitt barn hos mig sen...
En stund senare fick jag komma in och träffa en kinesisk kvinna och en mörkhyad man, vet inte vem som var vad men kvinnan ultraljudade mig. Bebisen ligger med huvudet ner för tillfället och vi pratade lite om vilken vecka jag var i. Enda gången det kommer göra skillad är om jag behöver sättas igång, men jag tror inte det är speciellt troligt så vi tar det lugnt. Min egen doktor sa ju att jag skulle räkna på mitt datum men den mörka doktorn tyckte jag skulle räkna på det svenska ultraljudet eftersom det gjordes tidigast (v 22). Jag fick med mig en ultraljudsbild hem och måste bara visa den för er, underbara irländska apperatur
jerseyko du kanske kan hjälpa mig att tyda upp och ner?