Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Här är en till liten som är förkyld! 10 dagar gammal stackarn.

Fick värsta hormongråten i morse. Lillen förkyld och orolig och väckte därför storebror kl 0500. Han var därmed jättetrött när han skulle gå till dagis kl 0800. USCH, då mår man inte bra som mamma - han har ju inte bett om att få en störig lillebror som tar upp plats och uppmärksamhet. Och även om maken och storebror gick och lade sig i separat rum så är det kört för honom att somna om, han kommer nästan aldrig till ro på den tiden på dygnet.:(

Kommer inte ihåg om jag skrev att vi var på 6 veckors kontroll igår? I alla fall ser allt toppen ut, kulorna satt där de skulle ;) och Isaac väger 6450 gram. Han har gått upp 400 gram i veckan de senaste 3 veckorna och barnmorskan sa att han ligger på översta kanten av kurvorna (dvs han har inte följt sin egen). Men jag är inte orolig, Sam var också skittjock tills han var 18 månader.

Oj :O Nu har jag inte kunnat ta mig till bvc pga att jag varit dålig de senaste tisdagarna (då det är öppen mottagning), men jag tippar på att Isaac inte väger mer än 5 kg. Och då är han 6 veckor idag :P

Ändå äter han jämt, fast har inte den fetaste mjölken antar jag, för då borde han varit större. Men runda, goa kinder det har han :love:

Ska åka med mor & bror till mormor på måndag, jippie, efter den senaste diskussionen så känns det måttligt kul att behöva träffa brorsan framför allt. Men vill ju att min mormor ska få träffa Isaac så mycket som möjligt, hon är ju varken ung eller jättepigg längre.

Till er som sa att jag skulle säga ifrån, jag önskar att det vore så väl att jag kunde göra det, men mina föräldrar står som borgensmän för det huset vi hyr, och utan dem skulle vi inte fått hyra huset. Men vi hoppas på att vi ska kunna förlänga kontraktet utan dem som borgensmän i sommar, och då har de ingen hållhake på mig längre. Så då får jag tillbaka min yttrandefrihet.

Ändå äter han jämt, fast har inte den fetaste mjölken antar jag, för då borde han varit större. Men runda, goa kinder det har han :love:

Äh oroa dig inte för det, barn växer i olika takt. Det är superovanligt att man inte har mjölk så det räcker. Det är bara jag som har barn som inte gillar att vara små :D

Japp! Köpte den på Ikea för ca 100:-

Den är lite kort så jag ska fixa till den lite i fotändan, annars är den perfekt!

Vad smart! Vi har funderat på vad vi ska ha om bebis ska sova i sängen, hade faktiskt tänkt åka på barnens hus och kolla efter nåt här i dagarna, men en hundbädd i rätt storlek lär vara billigare, och fungera minst lika bra :)

Det är jättemånga som använder en hundbädd istället, mycket billigare :D Fast ska man amma i sömnen funkar det bäst att ha dem nära bredvid sig. Men 100 kronor är ju inte så mycket att slösa då så go for it!

Kommer inte ihåg om jag skrev att vi var på 6 veckors kontroll igår? I alla fall ser allt toppen ut, kulorna satt där de skulle ;) och Isaac väger 6450 gram. Han har gått upp 400 gram i veckan de senaste 3 veckorna och barnmorskan sa att han ligger på översta kanten av kurvorna (dvs han har inte följt sin egen). Men jag är inte orolig, Sam var också skittjock tills han var 18 månader.

Jag väger 75 kg och det är inte fullt lika roligt. Min drömvikt är typ 65 kg och relativt vältränad, men jag startade denna graviditeten på 68 så det ska väl inte vara helt omöjligt att komma tillbaka till så småningom, om jag fick göra annat än att bära kolikbebis hela tiden. Fast nä, då äter jag bara så det var ingen bra idé heller :D Eller jo, lite bergspromenader, ridning och pilates är mitt koncept.

Äsch, jag tycker inte att 75kg låter så mkt, Isaac kom ju precis ut!
Du blir nog snabbt av med 10kg till, bara du får lite tid till promenader och ridning :)
Jag har gått upp drygt 22kg under graviditeten, blir spännande att se hur mkt jag lyckas bli av med... eller, jag SKA bli av med allt, frågan är bara hur lång tid de kommer att ta :crazy:

Jag har alltid varit sån som kan äta i princip hur mkt som helst av vad som helst, min maxvikt har legat på 56kg, oavsett hur mkt slisk jag stoppat i mej.
De har dock inte fungerat vidare bra under graviditeten... (ändå har jag inte stoppat i mej i närheten av lika mkt onyttigheter som i vanliga fall, men de verkar som att varje liten kladdkake-bit har satt sej på rumpan, benen, armarna- överallt:devil:)
Jag hoppas att amningen suger alla kilon ur mej, de vore väldigt smidigt och tacksamt :D

Jag hoppas att amningen suger alla kilon ur mej, de vore väldigt smidigt och tacksamt :D

Haha ja det tänkte jag också... Men det gick inge vidare trots att jag ammade i 18 månader!!! Tji fick jag alltså.

Klart jag kan gå ner mina tio kilo.... Fast då kanske jag inte skulle ätit 4 semlor idag? :o Jag har iofs ridit i tjugo minuter, tror du det går jämnt ut? :angel:

Nä, bergspromenad here I come. Och lite bättre självbehärskning tack. Och sluta baka för tusan :p

Jadå, 4 semlor+ 30min ridning= noll kalorier extra :angel:

Sen de där med bakning, när man är gravid tycker jag att man får baka för att man redan är så rund och go, sen efter graviditeten måste man väl kunna skylla på alla som kommer och ska titta på bebisen och vill ha fika?
Sen när alla kollat färdigt på bebisen kan man ju skylla på att man är en rutin-människa :D

De där första du skrev om amningen valde jag att inte se :angel:

KL

Är det någon mer än jag som har en bäbis som gillar att spotta? Isaac kan sitta & spotta och göra bubblor, sen sitter han bara och smajlar.

Jag har gått ner de kilona jag kände att dom måste jag tappa, men vill komma ner till 56 kg igen och få en fastare mage så tänkte börja träna inom en snar framtid. Springa eller något, för vill inte få en massa muskler, utan bli slimmad. Jag kan ibland bli lite sorgsen när jag tittar på de bilder från min 18 års dag, så himla smal & snygg man va då. Mager påstår morsan, och visst, då låg jag på underviktig enligt bmi (54 kg resp 172 cm lång) men då var jag åtminstone nöjd med min kropp :O . Men men, inget som kan återgå till det normala med träning och en sjujäkla massa amning :D

Jag kan ibland bli lite sorgsen när jag tittar på de bilder från min 18 års dag, så himla smal & snygg man va då.

Haha det gör man nog alltid. Man kommer aldrig vara så naturligt snygg som när man var 18, tyvärr! Och jag tror att ju äldre man är desto svårare är det att hålla sig i form, att det krävs mer för vart år, speciellt om du inte är naturligt mager.

Mitt största problem nu är att jag har noll tid att träna någonting! Men det blir nog bättre. Tills vidare äter jag semlor :D

ja vägde 116 kg å va apfet när jag var 18 så dit vill ja inte tillbaka. :D

har fortfarande 4 kilo kvar, envisa som fan!

Jag var inte heller så snygg som 18åring. Mager och sjuk i anorexia:crazy:. Vägde 49 kg och är 171 lång, hade gått ner 20 kg på ett år.

Innan den här graviditeten var jag däremot snygg!!! 59 kg (samma längd dock ;)) rutor på magen och vältränad. Dit ska jag igen, väger idag 62 kg så viktmässigt är det inte så mycket kvar men är dock inte lika vältränad........ Gick upp ca 11 kg, sonen är 11 dagar idag.

Men träningen får komma så småningom, först ska kroppen bli hel! Det är den nästan men inte tillräckligt för att börja träna. Det har jag blivit tillräckligt gammal och klok för att inse!

Idag har maken varit själv med sönerna i 2,5 h. Jag pumpade och det hade gått bra. I em är det min tur, jag har lättare med lilla sonen med svårare med stora som är pappas pojke. Blir spännande att se hur det går!

Ok jag får ta tillbaka det då, jag var i alla fall snyggare när jag var 18 än vad jag är nu :D

Fast lika glad för det är jag!

Jag längtar sååå mkt tills jag får börja träna/promenera ordentligt igen..
Jag har alltid tyckt att gravida som gnäller över vikten och växande rumpor/ben/mage varit rätt löjliga :o
Jag menar, klart man går upp i vikt när man är gravid.
Men de har jag vackert fått äta upp, nog fasiken har sambon fått höra mitt gnällade om mina snabbt ökande kilon och hur obekväm jag känt mej när jag knappt fått på mej gamla stora mjukisbyxor :o

De jag har funderat på, jag har fått bristningar över hela mej (brösten, magen, benen, höfterna). Speciellt dom på magen har stört mej.
Jag bryr mej egentligen inte om att dom alltid kommer att synas mer eller mindre, däremot om huden blir slapp.
Kan man träna huden fast trots bristningar?

Sen misstänker jag att priotiteringarna kommer att se lite annars ut när den lille kommit, jag kommer säkert inte fokusera på träningen och vikten så mkt som jag föreställer mej nu :angel:

*kl*

Igår åkte vi iaf hem från BB efter att jag lyckats rätt bra med att amma honom och pratat med BM som gav mig rådet att köpa ersättning åt honom (han har ätit det på bb) för att ha som reserv om amningen inte fungerar i helgen, så jag inte blir panikslagen över det.

Men vad vemodigt det kändes, men det kändes bra när ena BM på bb (en som jag gillade jätte mycket) sa att jag kunde ringa henne under hela natten om jag ville prata eller behövde råd eftersom hon jobbade då :love:

Kvällen igår var inte lätt. Eddie vägrade äta, eller han åt lite men vart sen skit förbannad för att han tappade bröstet o vägrade sen äta osv. Jag var helt död vid 23 så då fick pappa ta Eddie o försöka få honom att sova till slut hade han somnat på pappas bröst. Så då fick jag iaf sova 3½ tim för att sedan ge honom mat o låta pappa sova på soffan. Han vägrar att sova i sin säng o bredvid mig, så slutade med att han sov på mitt bröst. Så då fick jag sova ytterligare 2½ tim.

Nu har vi varit ute på en härligt promenad eftersom det är plus grader ute :love: Många som skulle hälsa o gratulera.

Får hoppas denna natt blir bättre.

Kollade även vad jag vägde innan jag åkte hem. Kändes bra när man såg att man vägde 9 kg mindre mot vad jag gjorde i måndags. :D

De jag har funderat på, jag har fått bristningar över hela mej (brösten, magen, benen, höfterna). Speciellt dom på magen har stört mej.
Jag bryr mej egentligen inte om att dom alltid kommer att synas mer eller mindre, däremot om huden blir slapp.
Kan man träna huden fast trots bristningar?

Tror inte det ska spela någon roll. Själv fick jag bara en fyra små bristningar på varje bröst, så jag slapp ju det. Men det borde inte göra någon skillnad om man tränar, det är ju "bara" bristningar, det får ju många killar när de kommer in i puberteten & växer för fort ^^ Min man har tigerränder på sidan efter att ha vuxit jättefort, lite småcoolt, ser faktiskt ut som han har blivit riven av en tiger eller något :angel:

Det var ett bra råd att ha med lite ersättning hem, det lugnar nerverna! Tänk såhär, de första 6 veckorna kommer det kännas som om ingenting någonsin kommer fungera igen, att man alldrig kommer ha ett normalt liv mm. Men sen kommer man (de flesta) in i en rutin där man känner bebisen, amningen funkar, de sover och äter och man får till och med lite tid för sig själv då och då.

liten82 du kan träna precis som vanligt men där det är brustet är det brustet och det blir aldrig elastiskt igen.

Jo det känns inte lätt alla gånger.

Men nu måste jag fråga en sak. Vi gick en promenad vid kanske 13,30, innan dess hade han ätit LITE, han ammade i kanske 15 min sen var han nöjd. Nu har han sovit sen dess. Först i vagnen o nu i sängen. Bör jag väcka honom? Eller ska jag låta han sova tills han vaknar o mata honom då?

Det känns dumt o onödigt att väcka honom bara för att han ska äta när han sover så gott och är nöjd.

Nä låt honom vara. Så länge han är nöjd och glad och går upp i vikt som han ska finns absolut ingen anledning att väcka honom. Han kommer antagligen att vara vrålhungrig när han vaknar :D Man kan ju alltid erbjuda två tuttar om han vill ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka