Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Nej men ärligt talat, har ni vantrat runt med extrakläder och sånt i förebyggande syfte i flera veckor innan BF? Tar man på sig en nattbinda eller räcker inte det?? För vattnet fortsätter väl att komma? Hur har ni gjort?

Jag har inte haft det, men igentligen borde man kanske, mitt vatten gick i sängen med Rasmus. Nattbinda, haha, jag testade de, när jag reste mig upp från toan var den full å de rann längst med båda benen.
Tog den största badhanduken jag kunde hitta och gick med mellan benen som en jätteblöja.

I bilen på vägen in (ca 20 minuter) gick det åt 3 normalstora duschhanddukar. När vi kom fram kom problemet, hur tar jag mig in nu jag kan ju inte gå utan byxor! Så jag ställde mig snabbt upp och drog upp trosorna och byxorna. Men då rann det som tur var inte lika mycke då utan bara lite längst med ena benet ;)

Idag fick jag uppdatering från min kompis som ska ha 1 dag före mig. Tror ni inte hennes bebis ligger i säte! Vad är det med alla vinterbebisar?

Och enl statistiken är det bara 3% av alla bebisar som inte ligger rätt! :crazy: (Och då ligger ju inte alla i säte ens, några ligger på tvären)

Tyckte du det? På vad vis var det obehadligt?

Om jag hade fått tid för snitt bokad så hade jag tagit det, oavsett om bebisen vänt sig. Men jag tror som sagt att den här kommer "landa" rätt så småningom. Men å´andra sidan: med tanke på att sonen inte roterade ner tillräckligt så vill jag nog vara rätt säker på att den här är på G rätt sas.

Jag är också från skåne och har aldrig hört knort? Vart i Skåne kommer du från?

Jag är född i Palmernas stad, och jag har både sagt och hört Knort. :D

Det var obehagligt för att det kändes som om läkarna försökte vända en brödkavel runt i magen. Som visarna på ett ur alltså, inte "kavla degen". Jag är väldigt tålig som person, men nej - jag tyckte det var starkt obehagligt. Men det är så klart olika.

Jag tkr ändå det är bäst att ställa in sig på att en vändning känns obehaglig, så kan man ju bara bli positivt överraskad! Det var ju lite läbbigt med bricanylen också (för att livmodern ska slappna av), hjärtat bankade och man blev skakig.

Jag har inte haft det, men igentligen borde man kanske, mitt vatten gick i sängen med Rasmus. Nattbinda, haha, jag testade de, när jag reste mig upp från toan var den full å de rann längst med båda benen.
Tog den största badhanduken jag kunde hitta och gick med mellan benen som en jätteblöja.

I bilen på vägen in (ca 20 minuter) gick det åt 3 normalstora duschhanddukar. När vi kom fram kom problemet, hur tar jag mig in nu jag kan ju inte gå utan byxor! Så jag ställde mig snabbt upp och drog upp trosorna och byxorna. Men då rann det som tur var inte lika mycke då utan bara lite längst med ena benet ;)

Oh shit, det är verkligen så mycket vatten som kommer :eek:!!! Japp, då är det väl duschhandukar som gäller. Hua, man får hoppas det inte händer när man är på ica eller nåt...

Vindvissla: Vad spännande att det antagligen är på G snart. Heja!!!

Jag har en picnic-filt i bilen. En sån där i fleece med plastad undersida. Den ska jag sitta på när vi åker in. Och kanske en handduk närmast rumpen.

Funderar lite på vad man kan tänkas packa ner till bebisen. Den behöver ju ha något på sig när den åker hem. En liten åkpåse/overall har jag fått låna, nån sparkdräkt, body och strumpor kan man ju packa ner. Några blöjor ifall den skulle göra nåt stort på vägen hem kanske. Å lite tvättlappar.

Hur länge brukar folk stanna på BB? Lillasyster fick barn på en torsdag eller fredag och jag hade uppdraget att hämta bilbarnstol på bvc. De hade inte öppet på helgen så hon fick ligga ända till måndagen. Det tyckte hon var trist och långsamt.

Idag fick jag uppdatering från min kompis som ska ha 1 dag före mig. Tror ni inte hennes bebis ligger i säte! Vad är det med alla vinterbebisar?

Usch, hoppas inte att det är nån "Smitta" som gör att alla vinterbebisar sätter sig på tvären eller på fel håll.;)

Norpan håller fortfarande ställningarna med huvudet i den tänkta färdriktningen.

Ja för mig var det så. De kom en skvätt med honom ut oxå ;)

Min kompis där emot sipprade de bara för i 3 dagar innan hon blev igångsatt. Tydligen har man 2 fosterhinnor och är de bara den yttersta som brister så kommer de inte lika mycket. En fördel om man står på ica är ju att då kan bebis sjunka ner och täppa till så de inte forsar. Jag låg ju ner. De blev en våg ner till knäna!

Jag har en picnic-filt i bilen. En sån där i fleece med plastad undersida. Den ska jag sitta på när vi åker in. Och kanske en handduk närmast rumpen.

Funderar lite på vad man kan tänkas packa ner till bebisen. Den behöver ju ha något på sig när den åker hem. En liten åkpåse/overall har jag fått låna, nån sparkdräkt, body och strumpor kan man ju packa ner. Några blöjor ifall den skulle göra nåt stort på vägen hem kanske. Å lite tvättlappar.

Hur länge brukar folk stanna på BB? Lillasyster fick barn på en torsdag eller fredag och jag hade uppdraget att hämta bilbarnstol på bvc. De hade inte öppet på helgen så hon fick ligga ända till måndagen. Det tyckte hon var trist och långsamt.

Tusan oxå jag tror jag kastade våran picnic-filt den hade ju vart perfekt. Kanske ligger den i carporten *hrm*

Blöjor, tvättlappar och lite kläder fanns de på BB när Rasmus föddes som man fick låna, kanske var det ett max antal blöjor jag minns inte, får fråga BM i morgon.
Tänkte i alla fall ta med mig ett paket Libero våtservetter. De är de enda som är godkända för mig och som är utan massa äckliga kemikalier!
Ska hämta min pampersbox så då är de ju lite blöjor där man får gratis, sen ska de tydligen finnas liknande paket man får på BB har jag läst på flera ställen men inget jag fick med Rasmus.

Jag kommer ha med mig något riktigt gulligt plagg till webbis-fotograferingen.

Till hemgång blir det body, mössa, byxor och strumpor. En filt att lägga över mellan sjukhuset - bilen (som får vara varmkörd när bebis hoppar in)
De blir så himla varma i bilstolen!

Med Rasmus stannade jag 8 timmar, vi fick klartecken att åka hem när han var 3 timmar men de dröjde tills barnläkaren kom och besikta honom.

Den här gången tänkte jag stanna i ca 3 dagar. Under tiden är maken föräldraledig med Rasmus och kommer och hälsar på oss på dagarna. Sen tar han ut sina 10 dagar när vi kommer hem.
Jag äter ju medicin som kan påverka barnet, både i magen och sen när jag ammar. Så då känns de tryggast att ligga kvar om de skulle vara så. Risken är väldigt liten, fanns 2 st rapporter om påverkade barn och de var just de 3 första dagarna sen var de normala. Den ena var lite slö och den andra hade svårt att sova och muskelryckningar.

Hejja inte för mycket bara.:eek: Norpan kanske får för sig att komma ut nu. Trycker rätt bra nedåt just nu kan jag säga.

Fast det brukar det ju göra när Norpan "leker" och "donar".

Pampersbox? Gratisgrejjor m a o? Var hämtar man sånt?

Jag kan förstå att du vill stanna ett par dagar när det kan finnas risker.
En annan är ju helt grön på detta område så vi får väl se vad som händer o fötter.

Sen känns de skönt att få igång amningen ordentligt. Så jag bara behöver lägga dit bebis och så funkar de så kan jag aktivera Rasmus med andra armen ;)

Man kan hämta boxen hos barnens hus, babyproffsen eller babyland. Gå in på pampers hemsida, på första sidan finns en ruta för boxen, fyll i allt och skriv ut kvittot och hämta boxen. Är allt möjligt smått och gott i den.

Ja, alla barn kan ju inte vara som jag inte som hugger tag i hela tutten och kan snutta från sekund ett.;)

Pratade med mamma lite idag om hennes ammande och förlossningar. Hon hade problem med att hon hade så känsliga bröst. Hade lätt för att få mjölkstockning så hon rådde mig att lägga i fetvadd i bh'n. Får man mjölkstockning så gör det så ont att amma att man vill strypa ungen tydligen.:cool: Tur att hon hejdade sig.:D

Ska gå in på Pampers sida och glo lite. Tack för tipset!

Ni har sån tur i Sverige, här får man INGENTING på sjukhuset så jag har en hel resväska packad. Allt från handdukar till blöjor och kläder till mig och bebisen ska man asa med.

jacko, det är ju därför jag övar på buke så mycket jag bara kan, för att hålla igång min stackars svenska! :angel:

Men hur länge har du bott på Irland då?

Själv har jag bott två år ytomlands men inte hittat något lämpligt att gänga sig med. Det fick bli en inföding hemma i stan istället. Och inte är jag ledsen för det, den byter jag inte bort för allt i världen.

Mjölkstockningar går ofta att få ut själv om man är snabb. Så fort man känner att det börjar stocka sig lägger man barnet med hakan mot klumpen, då suger de mest effektivt. Man kan även testa att ställa sig på alla fyra över barnet som ligger på rygg i en säng och låta dem suga som en kalv från en ko. Om det inte funkar har sambon definitivt fått sig ett gott skratt!

Annars kan man hjälpa till med knogen och massera HÅRT, det gör ont men hellre det än att det ska utvecklas till en bröstböld. För DET är nog inget trevligt kan jag tänka mig! Då blir man rent blå på utsidan av tutten och den kan behöva tömmas på sjukhus och så måste man gå på antibiotika och allt möjligt.

Rasmus fick kanongrepp från första klunken, hoppas på att den här är lika duktig.

Xylocain är i alla fall ett prio 1 i min BB-väska! Smärtstillande salva, kanon att ha mellan benen om det blir lite trasigt där. (Med Rasmus fick jag ett pyttelitet skrapsår, men fyf*n vad de sved när man kissa!) Dessutom kan man ha de på bröstet innan amningen för att bedöva hela vårtan (men måste ju tvätta bort allt innan, de smakar vidrigt + man blir helt bedövad i munnen av bara pyttelite...)

Sen ska jag ha tunna bindor med mig, för jag tycker dom blöjorna man fick på BB var obekväma.

När jag ändå är på apoteket och köper salva så tänkte jag köpa ett rese-pack tvål, shampo och balsam i små flaskor. Jag köpte de till Rasmus men sen glömde jag dom nere på badet :( Perfekt att ha med sig överallt (Vi köper alltid stora frp tvål, shampoo och balsam)

Sen kanske vi inte ska glömma bilbarnstolen som vi gjorde när Rasmus föddes :rofl:

Tom den 24e kan man köpa vår favorit babyskydd till kampanjepris hos babyland så jag hoppas verkligen den finns på lager när lönen kommer!

Vi har bott här i 5 år. Jag träffade min hunk i Sverige, han hade jobbat där till och från i åtta år. Men hans dotter var 12 och behövde sin pappa, dessutom tog hans jobb i Sverige slut så vi flyttade hit. Men nu är vi sugna på Sverige igen, dels för att jag saknar min familj och dels för att vi tror att Sverige är ett bättre land att växa upp i. Men eftersom Irland ligger i botten på en lågkonjunktur, värre än landet någonsin sett förut, väntar vi med att sälja vårt hus ett år eller två.

Syster som kom efter mig fatta inget. Det tog tre veckor innan hon snuttade som hon skulle, sa mamma.

Reseförpackningar är redan införskaffade från apoteket. Har haft med mig det i en extra necessär till jobbet. Xylocain ska jag nog testa med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka