Vinkel på hov

Yrja

Trådstartare
Detta kanske är en heldum fråga eller så är det så komplicerat att det inte går att ta upp i en enkel tråd för en så enkel amatör som jag. Men jag provar. ;)

Jag har en häst som haft problem i hela kroppen och detta pga att han var felverkad enl nuvarande hovslagaren. Man blir då, under arbete med dessa hovar, mer och mer nyfiken på detta med hovar och slänger blickar åt höger och vänster. Och jag upplever att hästar i regel inte alls ser ut att ha så kul fötter.

En återkommande syn är dessa LÅGA trakter. Och även lite "låga hovar". Kanske bara mitt okunniga öga som tycker så men jag upplever att de "går på hälarna" ibland.

Min undran är dock, hur "låga trakter" ska en häst ha? Kan man verka dem för lågt? Hur ska hovens vinkel se ut - det är säkert olika? Bilder gärna!

Sv: Vinkel på hov

Hmm? Jag tycker nog att de flesta har lite väl höga trakter... och det har också en av mina hovisar sagt, att "gamla" hovisar låter trakterna vara högre än vad som nu lärs ut på hovslagarskolan...
Det är intressant det där...
Min valack hade för höga trakter när han var skodd, och framhovarna var liksom ovala när man tittade på dem underifrån innan skon kom på.
När vi tog av skorna ändrade han vinkeln på hovväggen ganska drastiskt och nu är hovarna fram runda och fina. :love:

Men det beror väl på vad man haft för hovis tydligen...

Traktens höjd avgörs när vinkeln i hoven är över stämmande med hästens rörelser i balans, dvs hovvinkeln ska gå i linje med kotan.
En för hög trakt ger inte den hovvinkel man vill sträva efter, likaså gäller även en för låg trakt. En hov verkad i balans följer benets styvaste riktning, och frestar på senor och ligament så minimalt som möjligt.

Det jag kan uppleva med mycket nerverkade hästar, är att dessa ofta har understuckna trakter och inte alls låga som man egentligen hade tänkt sig. Det är så att man inte ska förväxla understucken med en låg trakt, dessvärre sker det oftare än man kan tro.:crazy:

Så kan det säkert vara! Faktiskt väldigt troligt med tanke på att jag upplever att de "går på hälarna". Tusen tack för era svar! :bow:

I linje med kotan? Hur ser man det? Bild?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 667
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Äldre Står i valet o kvalet i hur jag ska göra med mitt nuvarande boende. Bor i ett hus som ligger på gården jag jobbar på. Älskar huset...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: Monifa
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka