Vingliga hästar?

S

swing

Har en 7 åring som är väldigt vinglig och ostabil när man rider, vad kan man göra åt det? Han har varit sådan sen han blev inriden och jag trodde det skulle försvinna med tiden men det har det inte gjort... Han är stor ca 170 kan det spela in?

Han går mycket ute i stora hagar och i skog och mark och vi rider mest ute i skogen ca 1 gång i veckan i paddocken. Han tycker inte det är så kul i paddocken så man får sitta och driva lite hela tiden.. han är mycket piggare ute!

Någon som har tips på vad man kan göra? eller fler som har vingliga hästar?

Sv: Vingliga hästar?

Jag vill inte skrämma dig nu, men en bekant till mig hade en vinglig häst som de bad mig rida. Hästen är väl inte något jätte höghus, men med en liten ryttare som den vanligtvis hade så tänkte de att jag som är något störra och lite kraftigare kanske orkade hålla om hästen mer.

Jag upptäckte ganska snart att styra med tyglarna var uteslutet, hästen vände på huvudet och hela kroppen följde efter, som en orm ungefär.
Hästen i fråga var lite läskig, halvvägs ner i diket och såna grejer. kändes som spagetti.
Ägaren sa att hästen växt mkt senaste tiden så jag funderade på om hästen inte fattat att hon blivit så stor och därför inte visste riktigt var hon hade benen.

Ägaren gjorde några veckor efter min ridtur en vet undersökning (på klinik) och det hittades en missbildning mellan 5-6 ryggkotan. (eller det kanske var mellan 4-5? Minns inte)
Hästen i fråga kommer aldrig bli bra:cry:

Vill som sagt inte skrämmas, men jag tycker att du ska tillkalla en vet. Hästen jag red ska enligt vet inte ha ont, men hon mår inte bra av att bli riden heller. (Jag har fått mina uppgifter från ägaren)

Lycka till med din häst!

många unghästar som inte fått alla muskler än är ju väldigt vingliga, han kankse inte har alla muskler för att orka gå rakt. Ofta så tänker man nog inte så mkt på att hästen verkligen ska gå rakt utan den får trava på lite framåt även om den kanske inte går på ett rakt spår. Försök att börja med att skritta och håll hästen verkligen rak och mellan skänkel och hand, jag kan tycka att det är ju lite svårare att få med alla delar på en sån stor häst. Rid dressyr ute i skogen och försök stärka musklerna :)

Hästen är pga andra orsaker helkroppsrönkad och genomgången av vetrinär och hästmassör, det enda som finns är att han är lite mindre musklad i ena sidan men vilken häst är inte det? det är inget fel på honom mer än att han känns lite vinglig. Rider ca 4 dagar i veckan och i paddock så jag tycker det borde försvinna..

Hej!

Jag tycker abslout inte att man ska ta på sig en så stor roll att man försöker balansera en häst med sin egen kropp.

Ut i skogen och släpp honom framåt nedåt, låt honom balansera sig själv i låg form och givetvis så sitter du så rakt du kan i en väl anpassad sadel.
Jag skulle inte heller rida i undertempo utan i rena, fina gångarter.

Lycka till

men det är väl klart du måste vara med och balansera, sitter du snett och i obalans blir ju hästen i obalans och går ojäämt det säger väl sig självt...

Läs igen vad jag skrev.
Självklart ska man sitta rakt på hästen.
Annars heter det obalans!

Hur skulle man nanars kunna försöka balansera hästen ?? nenligt min erfarenhet så behöver de oftast lite hjälp för att komma dit och sen ska mna väl inte störa dom i onödan och kräva för mkt. Att den ska få gå i sin egen form tkr jag är bra för där är den oftast mer balanserad. Sen är det inte jämt så lätt att sitta rakt och mitt över och inte hamna i fram eller bakvikt på en vinglig häst. Då tkr jag det är bättre att jobba hästen utan ryttare typ tömköra utan inspänningar och ut och gå med den.

Det är ett bra alternativ men någon gång måste ju vikten på och därmed kommer obalansen.

Jag förutsätter att man inte sitter snett eller har en sned sadel.
Då har du ju svaret där.

De flesta sitter inte helt rakt. Men det är små maginaler och det bör en musklad och stor häst klara av såvida du inte väger 150 kg.

Ut i skogen på ojämna ytor - låt hästen komma ner med huvudet och därmed få bättre balans - rid i bra, låg form och sitt rakt!
Gääärna barbacka om du har bra balans.

Mina araber är alla otroligt välbalanserade och jag är ingen liten tjej, men jag rider barbacka ofta och ger hästarna uppgiften att balansera sig väl med låg form, travbommar och ridning i skog och mark. Ett väl beprövat recept!

ja det håller jag oxå med dej om, men har läst att om du väger 150 kg och du sitter 1 cm mer på höger sidan av hästen så bär den sidan 15 kg mer än den andra.

jag har en megavingelhäst som dessutom har koncentrationsförmåga som ett adhd-barn...
det jag måste göra för att få in henne i ramen och mellan hjälperna är: Driva igång bakbenen, Hålla koll på bogarna. det sistnämnda har jag på senare tid kommit på är mkt viktigare än jag tidigare har förstått (har mest tänkt: när baken är med kommer resten ikapp...)
rama in bogarna med skänklarna, vänj hästen vid att du styr den med benen/vikten och inget annat. När jag rider sitter jag ofta och tänker öppna, då kommer ytterbogen in av sig själv och hästen bär sig med egen balans.

Jag sitter rakt och vi rider väldigt mycket ute i skogen redan... vad kan man göra mer?

Jag vill minnas att Erlichia och/eller borelia kan ge diffusa symptom som vinglighet. Och att det finna ytterligare någon virussjukdom som kan ge sådana symptom. Prata med veterinär och massör igen

Hästar är inte naturligt obalanserade, dom välter ju inte i hagen liksom. Men när vi sätter en ryttare på deras svagaste punkt så förändras allting.

Rid mycket off-road, ut i lingonriset och släpp tyglarna och låt hästen fatta att han ska lyfta på benen. Klättra och gå i nerförsbackar, rid över bommar långsamt på långa tyglar så han får ner huvet och "stör" inte för mycket. Att hoppa studs är en skitbra balansövning och när du börjar galoppera så stå upp i lätt sits och låt hästen hitta sin egen balans först innan du börjar inverka. En bra sak är att träna på att rida precis spikrakt. det är skitsvårt! Börja i skritt längs långsidan några meter in och rid på en precis spikrak linje. Gör det sedan i trav och galopp. Jättebra övning även i skogen.

/Freja som äger en fd. vinglig häst ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar