Vinglig häst

rebeckasff

Trådstartare
Nu har min lille plutt blivit sjuk:(

Han äter dåligt, bajsar därav lite, blek i tandköttet, balans och koordinadtion är en katastrof.
Ingen feber, inga svullna ben, inga yttre skador alls vad jag hittat.
Han bara äter dåligt och är väldigt loj och vinglig..:confused:

Har ringt efter vertinär, men någon som har något som hellst förslag på vad det skulle kunna vara??

Jag tror ju alltid att hästfan håller på att dö...:nailbiting:

Låter verkligen inte bra. Hoppas veterinären kommer snabbt, går det att köra in till klinik?
Det blir nog tyvärr djursjukhuset...
Vet tyckte det var lite oroväckande när där inte är mer att "ta på" men att han vinglar och är blek i tandköttet.

Förgiftningssymtom är det första jag tänker på men jag kan inte för mitt liv komma på vad han ska ha stoppat i sig i så fall...

Wobblers? (Finns det ett svenskt ord för det eller kallar man det samma sak?)
Hoppas verkligen att vet finner vad det är och kan behandla. Håller tummarna!

Ekollon är väl lika giftigt för hästar som för hundar tror jag. Finns det någon ek i hagen/närheten?

Ekollon är väl lika giftigt för hästar som för hundar tror jag. Finns det någon ek i hagen/närheten?
Ja, det finns ju det..
Har dock stängt den hagen men med tanke på hur blåsigt det har varit i skåne i början på veckan så kan ju några ha landat i hagen som dom går i...
Han har även för 3 år sedan redan varit njursjuk så min tanke är att även bara några få ekollon kan ha gjort detta om han redan är känslig?
Men får se vad blodproverna visar...

min första spontana tanke var fästingsjukdomar
Har bland annat haft en ponny med extremt lågt hb och dåligt allmäntillstånd, som fick diagnosen borrelia (25+ år sen), som blev bättre efter antibiotikabehandling
Och en vän till mig hade en häst som fick typ "slinger", dvs svåra balansproblem, och den fick också någon av fästingsjukdomarna som diagnos - jag minns bannemig inte om de sa borrelia eller erlichia. Även det är väldigt länge sen.
Men detta är ju bara mina gamla erfarenheter, hoppas veterinären hittar något mer konkret.

min första spontana tanke var fästingsjukdomar
Har bland annat haft en ponny med extremt lågt hb och dåligt allmäntillstånd, som fick diagnosen borrelia (25+ år sen), som blev bättre efter antibiotikabehandling
Och en vän till mig hade en häst som fick typ "slinger", dvs svåra balansproblem, och den fick också någon av fästingsjukdomarna som diagnos - jag minns bannemig inte om de sa borrelia eller erlichia. Även det är väldigt länge sen.
Men detta är ju bara mina gamla erfarenheter, hoppas veterinären hittar något mer konkret.

Erlichia var det första dom trodde och påbörjade behandling mot det direkt, dock utan svar från hästen.
Nu väntar vi på svar för abortvirus, den ovanligare varianten av det som sätter sig nevrologiskt.. :down:
Nu när jag själv läst om det så är jag ganske övertygad själv om att det skulle kunna vara det..
Dock så är det ju tydligen ingen jätte bra prognos när dom är så vingliga som han är.. :cry:

Men får vänta på svar och antagligen månaders rehab om han nånsin blir bra igen..:arghh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Hej, skriver åt en kompis och det är hennes häst som är sjuk. Jag hoppas verkligen att det är någon som har någon idé om vad det kan...
Svar
10
· Visningar
2 732
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Senast: Malacki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar