Vingelsjuka

kamomillo

Trådstartare
Är det någon som kan berätta om vingelsjuka?
Känner till en hund som fått den diagnosen.
Är det bara att avliva? eller kan man göra något för att ge hunden ett par år till?
Det upptäcktes att hunden var sjuk i maj i år, och diagnosen ställdes i veckan.
är det ärftligt?

* Jenny *

Sv: Vingelsjuka

Hej.

Vi hade en katt en gång som fick den diagnosen och vi fick avliva katten omgående. Nu va ju detta visserligen tio år sen och en katt så mkt kan ju hänt sen dess.

Håller tummarna för att en hund klarar det bättre.

Är det DM (Degenerativ Myelopati) du menar?

Sjukdomen är ett hett ämne inom min ras just nu, med DNA testerna och allt sånt.

Ja det är ärftligt. Man har väl inte utrett det genetiska helt men hittat en viss gen som anses spela roll. Krävs dubbel uppsättning av den muterade genen för att sjukdomen ska utvecklas men inte ens då är det säkert att det sker. Finns troligen fler gener inblandade som man inte har hittat än.

Vad jag förstått finns inget botemedel. Man kan underlätta för hunden i några månader/upp till ett år men tills slut kommer den inte längre kunna gå.

Senast ändrad:

Jag tror att jag menar samma som du gör. Denna hund är en schäfer, och det skulle visst vara vanligt på dom?
Hunden är 8-10 år, så den har ju levt ett långt liv utan besvär, men det är så himla tråkigt ändå. :cry:

Bra i allafall att det forskas på problemet!

* Jenny *

Det brukar gå utför ganska fort när de har fått den. De brukar ha svårt att lyfta baktassarna så klorna slits ner. Har ni försökt att simma hunden? Det brukar stärka upp den dåliga muskulaturen. Min hund fick "vingelsjuka" och hon satte sig ofrivilligt de sista dagarna. Men hon blev nästan 14 år i a f. Konstigt nog så gick det bättre om hon sprang än om hon gick.

De brukar tydligen få sjukdomen på äldre dagar. Är ett stort problem iom ärftligheten. Hundarna kan ha fått flera kullar och så plötsligt när de är 6-8 år så insjuknar de.

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 089
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
913
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka