vindskydd?

Att man täcker sin häst och har ligghall/vindskydd till den i hagen betyder inte att man behandlar sin häst som en porslinsdocka.

Det finns en lag på att ha ligghall/vindskydd och jag tror inte den lagen är grundad "för skojs skull". Hästarna kan ibland behöva skydd från vind och kyla osv. Men även från all fuktig mark.
Jag kan förstå ditt resonemang med "låt hästarna vara hästar" jag tycker likadant i en del frågor.T.ex folk som täcker sina hästar mitt i sommaren om de blir svettiga och liknande dumma saker.Men med just detta om ligghall så är det ju så att vilda hästar kan gå hur långt dom vill och söka skydd välja själv en bra plats..Men hästarna i hagen har inte så mkt att välja på och behöver då hjälp från oss människor med vindskydd.. :smirk:

Som sagt det här ska vara en diskutjon och inte något jävla personangrepp.Tur att vi är olika.Men det ska du veta att jag vill inte min häst något ont.Så mycket beröm jag har fått ang min häst,vet jag att hon inte far illa.

personligen tycker inte jag att det är dåligt med vindskydd eller ligghall, speciellt inte ligghall, men däremot tycker jag att det är knasigt med att det finns en lag som säger att man måste ha ett vindskydd, speciellt när vi har så fin skog som vi har. men så är det.

Vad är skillnaderna mellan ligghall och vindskydd rent lagmässigt. Är det olika regler för underlag och storlek på dom?

Mvh Therese

Kan inte komma på att det rent lagligt är någon skillnad på de båda men ett vindskydd behöver inte ha något gjutet golv utan kan i princip bestå av träd som man spänner en pressenning mellan som tak och fixar sidor till.

Så vitt jag vet ska ett vindskydd/ligghall ha 3 täckta sidor. Det finns olika material att täcka med så det behöver inte nödvändigtvis vara plåt eller plank. Det finns någon sorts vindtät väv som fungerar lika bra.

Hur stor en ligghall ska vara regleras i lag och beror på antalet hästar som ska ha tillgång till den. Det är viktigt att även lågt rankade hästar vågar gå in och kommer ut om de känner sig trängda så det är bra med en "nödutgång"... :D

Vi har ett vindskydd med gott om halm i... Det är iofs sällan som min häst står där inne men han har möjligheten och det händer att han står där inne... Men som sagt var, han har en möjlighet att söka sig till skydd undan blåst, regn och snö... :)

Min häst svettas visserligen om han har täcke när det är varmare än -20 men han har täcke om det är kallare än så eller om det blåser och snöar. Dessutom får han extra hö för att hålla värmen.. Det i kombination med ett halmat vindskydd tycker jag nog är det minsta man kan göra för sin häst...

En liten parentes bara... Min häst går inte ute dygnet runt under tiden slutet okt/början nov- april/maj, beroende på väder och vind...

Det är bra med djurskyddslagen, men ibland blir bestämmelserna så fel. De är skrivna av oss i grunden tropiska varelser efter våra behov.
Mina ponnyer går på lösdrift på vintern. De har ett vindskydd; där är de aldrig såvida jag inte lägger in mat där. De föredrar att stå eller ligga under några rejäla granar i skogen istället. Mina får använder inte heller sitt vinskydd. De föredrar också skogen.
På sommaren däremot, är det trängsel i vindskydden! Men det finns ingen lag som säger att man måste att vindskydd den årstiden.... Många djur far mycket illa sommartid med alla flygfän och kanske också dåligt med skugga.
Så mina djur är på lösdrift vintertid och är i perioder uppstallade sommartid. Så trivs de bäst.
/Lingon

Halleluja! :bow: Jag håller helt och fullt med dig! All denna täckeshysteri gör mig galen. De har ju för tusan päls så låt dem använda den (om de nu inte är klippta förstås!!).

Knäppt?
Tja, det är din åsikt.. Min märr går in endast om det är sååååå varmt t.ex på sommaren och när det är så ´busväder´ dvs regn & blåst vill hon hemskt gärna gå in och mysa lite. Men in i boxen vill hon INTE... Tyvärr har vi inte sånt skydd där jag hyr in min häst.. Däremot skogen som finns där märren står under trädgren ihop med en annan märr i hagen bredvid...

//Carolrita

Nu lägger kag mig i om det är ok? När jag skaffade min första häst för ett antal år sedan hade jag den idén att hästar inte behöver täcke. Hästen jag köpte visade sig vara otroligt frusen och fick väldigt ont i ryggen även på sommaren om det regnade lite lätt. Då fick jag verkligen omvärdera mina åsikter om att alla hästar kan gå utan täcke men jag har ändå kvar min grundsyn att hästar ska få chansen att vara hästar. Detta innebär att min nuvarande pålle (är inte frusen av sig) går utan täcke även om det är minusgrader. De gånger då jag ev lägger på honom täcke är om det är ihållande regn på vintern och det är kallt. Då får han på sig ett ofodrat regntäcke.
Min framtidsdröm (en av många! :) )är att bygga ett litet stall och ha ett lösdriftligghall på ena änden. Det är ju allti bra att ha tillgång till stall ifall men hästarna skulle gå på lösdrift och stallet endast vara till i nödfall, typ skador. På lösdriftshagen skulle jag ha 2 vindskydd till i olika vindriktiningar så de själva kan välja vart de ska stå.
Tack å bock

Vi har fin skog här också, men det är tjäla i marken och där är det inte varmt att ligga.
Jag tycker att det är en bra regel. Det känns skönt att jag vet att hästarna kan gå in när det passar, ofta står dom faktiskt där på morgonen och käkar. Även våra tre som slåss rätt mycke kommer ganska bra överens i vindskyddet.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 005
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info