Vincennes - förbryllande

Zandrah

Trådstartare
Jag blev förbryllad när jag läste startlistorna till Vincennes på torsdag.

I nästan alla lopp börjar hästarnas namn på samma bokstav!
Hur sjutton kommer det sig? Det KAN ju inte vara ett sammanträffande...
Men jag måste ha missat nåt för jag trodde inte man har proppar där bara hästar som börjar på "Q", "R" eller "S" får starta? :eek::cool:

Sv: Vincennes - förbryllande

Nej, däremot har man årgångslopp och alla hästar födda samma år i Frankrike har namn som börjar på samma bokstav. Treåringarna har namn som börjar på S och fyraåringarna namn som börjar på R, femåringarna namn som börjar på Q och så vidare. Italien och Danmark har liknande system. Ganska praktiskt på flera sätt.

Ahaaa smart! Så långt tänkte ju inte jag förstås. :o
Så man måste alltså döpa hästen till något som börjar på den bokstaven som gäller för året? Är det en regel?

Hur funkar det da med stuteri namn?
Maste det ligga pa slutet ett tar man bara bort det nar man ser till forsta bokstaven?

Tex Skogens Robin raknas att borja pa R istallet for S eftersom skogens ar det fiktiva stuterinamnet?

Stuterinamnen är andranamn. Det är ju många stuteri som gör likadant i Sverige, alltså döper alla i en årgång till en viss bokstav men de är på olika bokstäver, t ex Hornline, Sund m fl.

Det verkar som att de haft en jäklans fantasi iallafall för namnen varierar mer än man tror trots att de börjar på "jobbiga" bokstäver. :laugh:

Men vad vinner man på detta system? Att det blir enklare att veta hur gammal hästen är. Men vad mer? Det kan ju inte vara enda anledningen?

Vi kör ju med årgångsvisa begynnelsebokstäver på våra föl. Min man har problem redan nu med fyra föl med samma begynnelsebokstav. Dimitri och Domino är tydligen speciellt svårt att skilja på..

Vi har också en sån ägare men ibland blir det lite roligt.

Errol och Ernst är han på nu :D

AM

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar