Vinäger på regnskållor?

Sv: Vinäger på regnskållor?

Vill också slå ett slag för jodopaxlösningen, den fungerar mycket bra.

Jodopaxlösningen har många rekommenderat än så länge (Kollar runt lite överallt) så det verkar som att jag ger mig i kast med det. Ska testa på en först, kolla så det inte blir för mkt obehag för pållen :) Tack!

“The organism dermatophilus congolensis causes rain rot. dermatophilus congolensis is not a fungus. It is an actinomycetes, which behaves like both bacteria and fungi.”

http://www.equusite.com/articles/health/healthRainRot.shtml

Inte en actinomycet heller, faktiskt, utan en grampositiw bakterie som tillhör streptomyceter (däraw namnet Streptotrikos). Streptomyceter återfinns i samma grupp som actinomyceterna.

fr nedanstående länk (som jag anser mer tillförlitlig!)
"Streptomyceter bildar hyfliknande förgreningar och därför kan missförstånd om att det är en svamp förekomma".

Här tror jag inte att missförståndet ligger på mikroskopisk niwå utan snarare är ett uttryck för okunskap i ämnet. Wilket wäl får anses som förståeligt - de flesta hästägare är inte weterinärer.

Länk
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/Streptotrikos/

KL

Ville bara skriva hur det gick!
Regnskållorna försvann SUPER med jodopax! Mirakelmedel :love:
Dom försvann såklart för länge sedan, men går igenom gamla trådar och brukar vilja "avsluta" dom med att berätta hur det gått!

*kl*

Jag misstänker att min häst fått regnskållor. Har börjat tvätta med alsollösning och sedan smörja in de drabbade områdena med jodapax-gel. Får hoppas det räcker. Han verkar inte alls påverkad av dem och reagerar inte när jag gnuggar med alsol.

Förra vintern blev han av med pälsen på örontipparna. Ingen kunde förstå vad det berodde på. Men efter att ha läst på om regnskållor misstänker jag att der var just sådana som drabbade hans öron. Märkligt nog hade hade han inga skållor någon annanstans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka