Viltspårskurs

TantAgda

Trådstartare
Blev inspirerad av "spåra"tråden men ville inte kapa den allt för mycket så..

..blir mer och mer nyfiken på viltspår men vågar inte riktigt ge mej på det själv både för att jag noll förkunskaper om det och jag vet inte riktigt vart jag ska få tag i klöv och blod.

Så, någon som vet vart man kan hitta kurser i viltspår? Har googlat lite men hittar inget där (Kalmar län). Vart kan jag vända mej om inte brukshundsklubbarna i närheten anordnar något?

Vart kan jag köpa klöv och blod? Ska jag vända mej till jägare eller slaktare? Har verkligen ingen aning..

Sv: Viltspårskurs

Kolla med t.ex. Bassetklubben, drevhundsklubben och liknande. Där finns säkert folk som kan hjälpa dig!

Om du kan tänka dig att åka en liten bit och gå på helgkurs har jag ett tips!
Skickar PM!

Blod kan du köpa i större matvaruaffärer som Ica maxi eller coop. Klövar brukar annonseras ut på jaktsidor och jakthundsidor. De exempel som korwen gav samt på SSRK och liknande.

Tänkte börja spåra lite viltspår med min gamling sådär på skoj, men undrar hur ofta man kan använda samma klöv? Och kör man med otinad eller tinad klöv?

Studiefrämjandet och vuxenskolan kan ha sådan kurser oxå, här omkring är det ialla fall de som håller i det! :D

Det kan vara bra att gå en kurs för att komma igång, sen går det utmärkt att träna på på egen hand!

Kolla med viltvårdsföreningarna i ditt område. De brukar ha kurser i viltspår, apportering och eftersök.

Tänkte börja spåra lite viltspår med min gamling sådär på skoj, men undrar hur ofta man kan använda samma klöv? Och kör man med otinad eller tinad klöv?

Jag använder mina klövar åtskilliga gånger, tills de börjar lukta för illa. Stoppar bara dem i dubbla påsar och tillbaka ner i frysboxen när jag är klar med dem. Jag kommer aldrig ihåg att plocka upp dem ur frysen så det brukar bli att jag fiskar upp en, lägger den i bilen och kör ut till platsen jag hade tänkt lägga spåret på och drar ut det.

Ett par stycken som jag gick viltspårskurs med, valde att torka sina klövar, de bara hängde upp dem på en torr, skuggig och välventilerad plats och när de kändes torra, togs de ner och de använde nog samma klöv hela hösten.

Tack alla för svaren!

Ska genast börja höra mej för om det kan tänkas anordnas nån kurs i krokarna.

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 625
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 848
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka