Vilse i skogen

Glimfeather

Trådstartare
Skulle vid ca 14.30 gå på promenad md hundarna i skogen. Tänkte mig en runda på max 1.5 timmar eftersom det blir mörkt vid 16. Tog baramed mig ett koppel och satte på reflexväst på unghunden eftersom jag inte är 100 på att han inte sticker. Den äldre fick gå lös hela vägen så jag tog inte ens med mig koppel till honom.

Där knatade jag den vanliga vägen, men det är ju snö så jag följde det jag trodde var stigen och eftersom jag trodde att jag visste var jag var så följde jag bara hundarna. Men jag måste ha gått för långt upp för jag bara gick och gick men hittade aldrig den rätta stigen. Vid 16-tiden hittade jag en liten grusväg jag aldrig sett förr och gick åt det hållet jag trodde var rätt.

Tillslut kom jag fram till stora vägen, ca 3 km hemifrån åt fel håll (trodde jag var päväg till ett helt annat ställe). Det var ju ganska mörkt och eftersom jag varken hade reflexer eller tilläckligt med koppel fick jag ringa jobbarkompisen som skrattade gott och kom och hämtade oss. När vi kom till stallet så skrattade barnen åt mig :o För Kopparberg (här från buke) hade skvallrat!

Något säger mig att jag kommer få höra detta ett tag :D Men hundarna fick i alla fall en ordentlig promenad på 2 timmar ... Det blir nog till att skaffa sig en kompass!

Vad har ni och era hundar gjort idag?

Sv: Vilse i skogen

Vet hur det är, red vilse förra vintern.. skulle rida en väg "åt andra hållet" och det blev mörkare och mörkare.. slutade med att jag fick ringa min mamma som oxå va ute och red just då och fråga hur det såg ut på himlen där de va.. och försöka luska ut åt vilket håll vi skulle åt genom att titta på himlen.. men vi kom hem tillslut iaf.. :D

I dag har vi varit på kurs med lillvoffs.. sen har jag och den äldre hunden varit på skogspromenad i blåsten..

Dina hundar måste väl ha varit glada för den extra långa turen iaf? :D

hehe vet hur det är.... bor i skogen och har gått vilse x antal gånger...:angel: sist va vi ute 4 timmar (och hunnj*veln va fortfarande inte riktigt trött!!:eek: ) ;)

då va ja och brorsan ute me hunden och skulle gå från en väg till en annan genom skogen... skulle bli som en triangel, svårt å förklara...;) brorsan gick först och jag kände efter ett tag att vi gick fel och det sa ja och då sa han att nej, det gjorde vi inte... efter en stund sa ja att vi gick i en cirkel, han sa att nej det gjorde vi inte... efter en stund frågar jag att hur kan vi då möta våra fotspår här då (förra vintern, så det va iaf snö;))... vi hade vart ute en stund då så ja sa att vi skulle följa spåren tillbax men nej,han sa att det skulle gå fortare att gå åt "det här hållet"... efter två timmar gav han tillslut upp och vi gjorde som ja sa och följde spåren tillbaka...;)

haha det kan ja reta honom för nu ;)

Senast ändrad av en moderator:

Haha bra där :D
Lite läskigt ändå att villa bort sig. Jag gjorde det när jag va ute och gick promenad med mig själv... (i stan). :o

Skönt att ni kom till rätta igen.

Usch det är inte kul att villa bort sig när det håller på att mörkna. Själv är jag expert på att gå mycket lägre runda än vad jag planerat då jagf har en förmåga att tr att det är mycket kortare än vad det är när jag tittar på en karta. och så ska jag gena osv. Men jag brukar hitta tillslut. Min man gillar dock inte att gå på upptäcksfärd med mig:)

I dag har jag inte gjort nåt med mina jyckar mer en sagt hejdå i morse då jag jobbat hela långa dagen..ska dock slta nu och får väl åtminstonde ta en kvälls tur med dem.

Haha, jag älskar också upptäcksfärder :p Men skogen här är större än på Tjörn. Kommer man vilse där är det bara att gå åt ett håll så hittar man snart en väg man känner till :D

Skaffade mig en kompass efter spårkursen jag och hunden gick:bow:

När jag går ut i skogen kollar jag hur kompassen står för att veta hur den ska vara när jag ska hem:D

Idag har vi varit på sökkurs och nu på kvällen tog vi bara en vanlig liten promenad på byn. Har varit ledig i mellandagarna och vi har hunnit kolla massor av nya stigar i skogen. Vi har varit ute mellan 2 tim - 2½ tim. Helt underbart att kunna ta sig den tiden innan det blir mörkt.

Det här är anledningen till varför jag har en liten handhållen GPS med mig när jag ska ut i skogen.

Litar inte på mig själv när det gäller att hitta tebax igen.

Lägger bara ett märke på gps´en vart bilen står, sen nä rman ska tebax igen så talar den om vart bilen är =)

/Tobbe

Det här är anledningen till varför jag har en liten handhållen GPS med mig när jag ska ut i skogen.

Litar inte på mig själv när det gäller att hitta tebax igen.

Lägger bara ett märke på gps´en vart bilen står, sen nä rman ska tebax igen så talar den om vart bilen är =)

/Tobbe

AHHHH super bra juhu!! Jag går alltid vilse vart jag än är, vart jag än går eller kör. Ska nog genast skaffa mig en sådan. Kostar, märke? Ett flertal ggr jag ringt mamma o gråtit. Men hem det har jag alltid kommit. Det värsta var när jag hade fått bensin stop och skulle ta en gen väg över skogen:idea: (trodde jag:() och gick sex timmar utan mobil tel. Tur var det sommar men ledsen och hungrig var jag när jag kom hem.

Tur att du hittade hem tillslut, eller ja, till en väg du kände igen iallafall :p

Idag har jag varit hemma i föräldrahemmet med valpen typ hela dagen så Yda har lekt av sig med "storebror" Dusty och de äääälskar det!! Men det ser bra roligt ut när vår lilla 2 kg valp, leker med 45 kg rottweiler :D

AHHHH super bra juhu!! Jag går alltid vilse vart jag än är, vart jag än går eller kör. Ska nog genast skaffa mig en sådan. Kostar, märke? Ett flertal ggr jag ringt mamma o gråtit. Men hem det har jag alltid kommit. Det värsta var när jag hade fått bensin stop och skulle ta en gen väg över skogen:idea: (trodde jag:() och gick sex timmar utan mobil tel. Tur var det sommar men ledsen och hungrig var jag när jag kom hem.

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=590115

Jag kör med storebrorsan till denna, men den här är också väldigt trevlig.

1000-2000:- är vad du får räkna med ungefär.
Går att hitta billigare modeller för under tusenlappen.

Eller så finns blocket.

/Tobbe

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 373
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 386
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka