Villrådig angående sadelköp...

ylvalill

Trådstartare
Har letat sadel till och från jättelänge nu. Min häst har varit skadad under ca 2 års tid och jag började leta ny sadel redan innan det, sen blev det lite mer halvseriöst letande under tiden han var skadad och nu är jag på väg att sätta igång honom så sakta och har därför insett att mitt behov av en (eller två...?) ny sadel är ganska akut. Känner mig dock väldigt osäker på vad jag skall satsa på. Har i dagsläget en gammal Stubben Tristan dressyrsadel i storlek 31 som jag tror är både alldeles för smal för honom och kanske även lite för rak i bommen.

Hästen är en Arab/hbl-korsning så han är ganska kort i ryggen (kan inte ha en sadel i större storlek än 17 tum) han har nog ganska normalhög manke och "normal" svank, dock ganska bred över ryggen. Han har (troligtvis på grund av den illasittande sadeln han har nu) två stor gropar bakom bogbladen och skulle alltså behöva muskla sig ordentligt över ryggen.

Hästen har pålagringar i sina kotleder och håller för tillfället på att sättas igång efter en allvarlig senskada. Mina förväntningar är alltså att han nog inte kommer hålla för någon hårdare träning i framtiden utan mest klättra omkring i skogen samt lättare dressyrträning, kanske i bästa fall nåt skutt då och då.

Vad hade ni valt att titta på för sadel (/sadlar) till den här hästen? Tips på märken/modeller mottages tacksamt! Min ekonomi ör lite begränsad så nån sadel för 20 000:- är INTE aktuell. Jag vill dock ha en sadel av bra kvalitet som är bra för hästens rygg och inte orsakar problem i onödan.

OBS! Jag har inte möjlighet att köra iväg hästen någonstans för utprovning av en sadel eftersom han än så länge är stört omöjlig att lasta...

Om du inte har något emot syntet så kanske Wintec Cair kan vara något för dig? Bra med luft i bossorna och det är väldigt lätt att ändra bomvidden själv. Väldigt bra pris också och det är även ganska lätt att hitta en bättre begagnad.

Har kikat lite på syntetsadlar också men har hittills inte provat nån, tror nog att jag egentligen föredrar en lädersadel. Har dessutom hela tiden fått höra att Wintec är så svängda i bommen så jag vet inte om de skulle passa min häst för han är inte så "svängd".

Försök om möjligt hitta en begagnad kvalitetssadel.Du kan få ganska mkt sadel för pengarna.Har själv nyligen fyndat en Passier hopp i mkt gott skick för drygt 3000:-.Ligger som en smäck!!!!!!!!!
Passiersadlarna ligger bra på många typer av hästar.Kolla om du har stallkompisar med olika sadlar och be snällt att få prova och se vad som kan passa.Sedan är det bara att börja leta........
Lycka till!

Har letat begagnat länge men det verkar inte vara så populärt att sälja sadlar i min storlek :smirk: Annars köper jag väldigt gärna en bättre begagnad kvalitetssadel. Passier tycker jag ofta har alldeles för smal tunnel, eller har jag fel?

Tyvärr har jag sån otur att jag står i ett litet stall med bara ett fåtal hästar och de har allihopa mycket smalare sadlar än vad min pålle behöver (högmankade fullblod, en travare och en spinkig ponny...) så att prova deras sadlar är inte ett alternativ. Möjligtvis kan jag prova att rida i dem (på den hästen de tillhör då) för att se om sadeln passar mig.

Wintec är inte jättesvängda i bommen så jag tror att en sån skulle kunna passa. Vill du betala mer så finns det ju Bates Caprilli Cair som är lädervarianten av Wintec som också går att ändra bomvidden själv.

Fick rådet av en sadelutprovare att hålla mig så långt bort från Bates-sadlarna som möjligt. Han påstod att de kunde vara direkt skadliga för hästen. :confused: Så nån Bates blir det nog inte. Möjligtvis skulle jag kunna prova en Wintec men jag är tveksam till att det skulle passa. :crazy: Är det nån speciell modell av Wintec som du skulle vilja rekommendera?

Då borde han ju bannlyst Wintec också då de är uppbyggda på samma sätt. Många sadelutprovare som även säljer sadlar bannlyser alla sadlar utom de som de själva säljer...

Wintecs hemsida så kan du läsa mer om sadlarna och deras uppbyggnad.

Jag tänkte som så att Wintecs Cair-system kunde vara bra för din häst då hon är omusklad. Dessutom är det ju himla smidigt att kunna byta bomvidden själv allt efter det hästen breddar sig.

Jag säger inte att sadeln kommer att passa din häst men det är värt att pröva, de ligger ju väldigt bra i pris. :)

Till min arab med kort rygg hade jag en Zaldi, den passade bra. Då jag köpte sadel till min andra häst kontaktade jag en sadelmakare som kom ut och mätte och jag provred olika sadlar. De byggde sen en sadel som var anpassad för både mig och hästen med en Passier som grund, det blev jättebra och jag är mycket nöjd. Många som kommer ut och säljer sadlar tar även sadlar i inbyte kanske finns någon som passar eller som dom kan stoppa om så den passar din häst. Ta dock gärna referenser så du vet att den som kommer ut verkligen kan sin sak. :)

har själv en arab som varit lite "krasslig" i ryggen. Rider honom i en Wintec Cair (hopp) och det fungerar super. Ett tips är att använda deras orginal gjord också. Sadeln ligger perfekt då! Så jag håller på Wintec Cair...

visst är det svårt?
Letar sadel till min nordsvensk och har samma problem som du. Han går inte och lasta :smirk: och sadelmakare är svårt att hitta här. Kan man ringa till hästaffärenra?

Då borde han ju bannlyst Wintec också då de är uppbyggda på samma sätt. Många sadelutprovare som även säljer sadlar bannlyser alla sadlar utom de som de själva säljer...

Han sålde varken Wintec eler Bates och han nämnde inte ens Wintec, kanske var det underförstått att den var lika illa om de nu är uppbyggda på samma sätt? :confused: Ärligt talat så kommer jag inte alls ihåg vad han hade för motivering till att Bates inte var bra, det var över ett år sedan jag pratade med honom. Tror nog att jag skall ta och testa en Wintec iaf så får vi väl se hur den ligger på ryggen på min lille plutt. Tittade lite på hemsidan och tyckte att Wintec Pro Jumping sadeln såg rätt fin ut. Har du (eller nån annan för den delen...) nån erfarenhet av den sadeln?

Zaldi har jag inte provat, kanske kan vara värt ett försök. :idea: En specialbyggd Passier låter som om det blir lite väl dyrt, eller? De är ju dyra redan i standardutförande vad jag har förstått... :crazy:

Har varit i kontakt med en sadelutprovare här i trakten nu, det verkar som om hon skulle kunna prova ut en sadel på min häst till en, om inte billig så åtminstone acceptabel, kostnad. De märkena hon sålde var County, Stübben, Albion, Passier, Morris and Nolan, Frank Baines, Jeremy Rudge och Karl Neiderssüss. Vissa av de märkena kan jag ju stryka direkt på grund av priset men några av dem skulle väl inte vara helt omöjliga att lösa (speciellt inte om man kan hitta en begagnad sån sen...). Är det nån som har några speciella erfarenheter av dessa märken?

Jag har erfarenhet av Albion, Frank Baines, Stübben och Karl Niderssüss (köpte en igår, som jag provridit en vecka, helt underbar) Vad vill du veta? :p

mvh Jessica

Låter underligt att nån skulle ha bannlyst Bates, normalt har de sadlarna väldigt rykte (Caprilli, Wintec, Isabelle) - Men frågar man 10 får man ju 10 olika svar.. Wintec har nyligen gjort om bommen på sina sadlar, min häst kunde definitivt inte ha de gamla Wintec-sadlarna, de bara "guppade" på ryggen. Men provade häromdan en ny & den låg faktiskt riktigt skapligt.

En sadel som jag tycker verkar helt ok i både kvalitet & pris är Globus-sadlarna, min sadelmakare rekommenderar iaf dom. Har själv en Globus Loke Allround, kostade drygt 5 000 kr. Har precis oxå köpt en Globus Clic för 8 500 kr. Dom är breda i kanalen & "normalraka" i bommen.
Lycka till!!

Globus sadlar har jag inte hört talas om tidigare. Får ta och kolla upp om det finns nån återförsäljare av dem här i närheten. En prisvärd sadel hade ju inte varit fel...

De passar en häst med relativt rak rygg, kanske svagt svängd. Min häst har "Stübben-rygg" enligt en sadelutprovare. :D

Den bekvämaste var nog Albionsadeln (SL), den är djup i sätet med smal midja med ganska stora knästöd. Underbart läder i den.

KNen (Symphonie) är inte så djup men har också en smal midja, vilket passar mina höfter. Den har små knästöd vilket jag också trivs med.

Frank Bainessadeln är bred i sätet, vilket jag inte riktigt gillar. Den är djup i sitsen med lite "ryggstöd" och har "halvstora" knästöd.

Stübbensadlarna gillar jag inte alls. De passar helt enkelt inte min kropp, jag har antagligen för långa ben. Fick skav på knäna. :crazy:

Men den mjukaste sadel jag någonsin ridit i är nog Crown Jessica. Den är bokstavligt talat som en fåtölj, men tyvärr för bred i sitsten för mig. Min kompis köpte en begagnad för ett par dagar sedan och hon älskar den. Den är inte så dyr heller, runt 13 000 kr för en vanlig och ca 15 000 för en med Flair-system (nya alltså).

Zaldi Atlanda passar nog också om de övriga gör det. Den har stora utanpåliggande knästöd. Den är ganska smal i sätet och ganska hård sits.

Vad har du för bomvidd till hästen? Har du mätt ryggvinkeln?

mvh Jessica

Har mätt ryggvinkeln till ca 94 grader, men han är fruktansvärt omusklad nu så den kommer antagligen att öka så fort jag kommer igång och får tränat honom lite. Vet inte riktigt vilken bomvidd det skulle motsvara?

Liknande trådar

Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: aida
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur