Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många här inne vittnar om att det är mycket jobb med en gård. Men jag funderar på om man bor på en liten gård med mark så att det räcker till 3-4 hästar, hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?
Jag skulle vilja ha 3-4 ha hagar, så lite mer mark än dig. Till viss del så fixar man ju redan vissa saker redan som inackorderad, beroende på avtal så klart. Men att köpa gård ligger flera år in i framtiden, så jag hinner nog ändra mig många gånger.Nu har vi mindre gård än du tänker dig tror jag. Vi har 8000 kvm. Så vi har bara vinterhagar och ett stall med tre boxar.
Visst det är fler byggnader att sköta om och lite pyssel med att ta hem spån och foder men i vårt fall är det väldigt lättskött.
Har man eget bete så blir det förstås mer jobb.
Många här inne vittnar om att det är mycket jobb med en gård. Men jag funderar på om man bor på en liten gård med mark så att det räcker till 3-4 hästar, hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?
Man behöver ha traktor, fyrhjuling o andra saker för att underlätta så inte är det billigt heller.
[...]
Man blir otroligt låst.
Med en liten gård (som TS frågade om) så utgår jag från att man inte har mark nog att ta in eget foder. Och tar man inte eget hö och strö och inte använder sig av storbalar så behöver man inte heller en traktor eller stora byggnader att hålla efter.
Hämta hö & strö, boka hästvakt och mocka hage har jag gjort även som inackorderad som sagt. Fodringar över dagen har vi löst med magnetgrind eller fri tillgång + att även hästovana kan hiva hö över staketet i foderlådorna, så det är lätt att fixa hästvakter. Bor man väldigt långt ut på landet är det klart svårare att jaga hästvakt. Vår lilla gård ligger 2 km utanför stan.
Vi använder fyrkantiga storbalar men har ingen traktor. Vi löste det genom att låta gjuta ett jämnt golv i foderrummet. Där får vi plats med ca 14 storbalar på pall. Leverantören ställer dem på en pall i dörren och vi drar undan med palldragare. Vi har även halm, spånpellets och havre på pallar, lätt och enkelt att dra runt. Vi har numera en fyrhjuling också, mest för att vi är väldigt noga med att sladda ridbanan. Tidigare gjorde vi det med gräsklipparen, men vår verkstadskille klagade på att det var så mycket sand i den varje gång... Fyrhjulingen är bra att ha till massor och vi gillar den skarpt! Vi brukar skoja om att alla jobb blir roligare om man kan använda fyrhjulingen till dem. Men med en gård på ca 4 ha är det inte någon nödvändighet.Med en liten gård (som TS frågade om) så utgår jag från att man inte har mark nog att ta in eget foder. Och tar man inte eget hö och strö och inte använder sig av storbalar så behöver man inte heller en traktor eller stora byggnader att hålla efter.
Hämta hö & strö, boka hästvakt och mocka hage har jag gjort även som inackorderad som sagt. Fodringar över dagen har vi löst med magnetgrind eller fri tillgång + att även hästovana kan hiva hö över staketet i foderlådorna, så det är lätt att fixa hästvakter. Bor man väldigt långt ut på landet är det klart svårare att jaga hästvakt. Vår lilla gård ligger 2 km utanför stan.
Har mina hästar på liten gård (7 hektar, 4 skog där inga hästar går, 3 åker och lånar 1 hektar bete) och här tar vi in eget hö och lägger gödseln på egna marker.Med en liten gård (som TS frågade om) så utgår jag från att man inte har mark nog att ta in eget foder. Och tar man inte eget hö och strö och inte använder sig av storbalar så behöver man inte heller en traktor eller stora byggnader att hålla efter.
Har mina hästar på liten gård (7 hektar, 4 skog där inga hästar går, 3 åker och lånar 1 hektar bete) och här tar vi in eget hö och lägger gödseln på egna marker.
Tycker det syns stor skillnad på hagar där ägaren har egna maskiner till att ta hand om sina hagar eller inte.
Typ oändligt.Många här inne vittnar om att det är mycket jobb med en gård. Men jag funderar på om man bor på en liten gård med mark så att det räcker till 3-4 hästar, hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?
Under förutsättning att tjänsterna finns att köpa inom rimligt avstånd, här är över 99% hästgårdar och övriga gårdar har jobb så det står dom över öronen utan att blanda sig med häst folk förutom att sälja överskottet av foder.Fast är det just arbete man vill komma ifrån, så är det bättre att låta ngn annan stå för hörskörd, maskininköp och maskinunderhåll och istället köpa de tjänster man behöver.
Fast är det just arbete man vill komma ifrån, så är det bättre att låta ngn annan stå för hörskörd, maskininköp och maskinunderhåll och istället köpa de tjänster man behöver.
Ytterligare ett sätt att få frihet är att ha vettiga personer inackorderade, men tyvärr verkar det vara ett utdöende släkte.