Vill veta era åsikter !

T

TallYTallY

Om att:

Slå hästen
Skrika till hästen
Andvända sporrar/spö.
Rycka i grimskaftet

O annat som tycks olika av alla.
Vad är ok och vad inte? Var är gränserna?
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Det kan väl variera från häst till häst vad den tål och vad som är nödvändigt. Att gapa och skrika åt en häst tycker jag inte är nödvändigt, men vissa hästar kan behöva att man måste ryta till åt den. Tycker inte att ryta till är samma sak som gapa och skrika.

Att sparka på med sporrar och slå med spö är heller inte ok tycker jag, men däremot kan man behöva göra en tillrättavisning med spöt. Och sporrar är ok om de används på rätt sätt.

Att rycka till i grimskaftet kan behövas ibland för att få hästen att lyssna.
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Sånt här är ju jättesvårt! Alla tycker olika... men såhär är mina åsikter:

Slå hästen: Man ska aldrig slå en häst "obefogat" men om en häst biter mig (med mening och inte bara av "misstag") så kan jag ärligt erkänna att jag dammar till den nog rätt rejält över nosen, men aldrig någonsin med knuten näve eller med några tillhyggen (spön etc.) Och om jag själv hamnar i en situation som är farlig för min egen person så försvarar jag mig, med alla medel!

Skrika åt hästen: I min mening helt onödigt, hästar hör så bra att det räcker att tala med "barsk" röst men i normalt röstläge, men återigen, hamnar jag i en farlig situation så skriker jag och gormar, men bara för att "rädda mig själv".

Använda sporrar/spö: Gör jag när det behövs, dvs förtydligande, aldrig som en bestraffning... om det inte är en farlig situation, då kan jag lappa till en häst med spöet för att få den att flytta sig.

Rycka i grimskaftet: Drar en häst i väg med mig/inte lyssnar säger jag först till typ "hörrududu", lyssnar den inte fortfarande så rycker jag till i grimskaftet (aldrig om hästen har bett) för att återfå kontrollen, och berömmer när hästen lyssnar.

Jag lever alltid efter principen att man måste få "ta" i hästen, det är inga porslinsfigurer... givetvis får man aldrig vara elak men det är skillnad på att vara elak och att vara fast och tydlig. Jag vill att de hästar jag hanterar ska veta exakt vad som gäller runt människor och vad jag vill att de ska göra för mig just då. Och skulle jag komma i en farlig situation så måste jag (tyvärr) tänka på mig själv i första hand. Jag väger kanske 70-80 kg och en häst 600 kg så kräver situationen att jag slår hästen för att skydda mig själv så gör jag det, utan tvekan. Givetvis är det inget jag tycker om att göra, och alla hästar borde vara uppfostrade till att alltid uppföra sig korrekt, men det är inte alltid så det är "på riktigt"...
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Jag håller fullständigt med bubbel som skrev ovanstående svar!

:bump:
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Kortfattat tycker ni att man ska vara bestämd, inte elak. eller?
/Natta
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Ingen ide att skriva något svar, skulle bara bli en kopia av detta.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Okej, då undrar jag, var går gränserna?
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Min gräns är mycket beroende av effekten! Hästägeren får skrika, använda tillhyggen, slå på trumma, hoppa kråka eller vad man nu kan tänka sig, om det ger önskad effekt och inga bieffekter som tex att hästen blir skadad eller rädd framöver eller att andra hästar i närheten störs allvarligt!

Gäller det att hindra hästen från att skada någon på allvar kan jag också acceptera metoder som ger vissa skador. Jämfört med att hamna under en buss ätt märke efter en brutal sporre acceptabel och hellre ett par ränder efter piskrapp än en ihjälsparkad människa...

Det jag har VÄLDIGT svårt för att acceptera är när man envist fortsätter med en metod som inte fungerar. Jag tycker det är väldigt märkligt att en person kan skrika 53 ggr åt hästen att stå stilla medan man fortsätter springa efter den med borsten. Jag ser det som ett effektivt sätt att riktigt systematiskt nöta in hos hästen att den både kan skita i att stå stilla och att skita i att ägaren skriker...

Hur effektiv en metod är i längden och om den ev ger oönskade effekter vet man ju inte direkt, men att metoden inte hjälper ett dugg kan väl inte vara så svårt att märka?
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Man ska vara så pass mycket kompis med sin häst att man kan rida den i grimma och grimskaft, hantera den lös vid rykt och skötsel, prata med den i vanlig samtalston, promenera ut med den med koppel om halsen som en hund (halsring och grimskaft) och bara behöva vissla på den när den ska komma.

Att skrika åt eller slå på sin vän bygger man ingen bra relation med.
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Gränsen är olika för olika hästar.
Vissa hästar reagerar på en lätt harkling och andra hästar får man ibland ta i lite mer på.
Den gränsen jag sätter är att jag aldrig gör något för att jag är arg utan gör det som krävs för att uppnå det jag vill.

Min häst är en stor, stark och bestämd dam som man ibland får sätta på plats för att hon inte skall vara farlig att hantera.
I början när jag köpte henne klev hon på folk och då tog jag i så mycke som det behövdes för att hon inte skulle skada mej.(det var ganska brutalt ibland faktiskt :o )
Målet med uppfostran av en häst är ju att man ska ha en komunikation helt fritt från tvång och våld. Alltså ett samspel och att häst och människa ska förstå varandra med mycke små signaler.
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Man ska vara så pass mycket kompis med sin häst att man kan rida den i grimma och grimskaft, hantera den lös vid rykt och skötsel, prata med den i vanlig samtalston, promenera ut med den med koppel om halsen som en hund (halsring och grimskaft) och bara behöva vissla på den när den ska komma.

Att skrika åt eller slå på sin vän bygger man ingen bra relation med.

Ett jättebra svar :) Fick mig att förstå.. Visst kan man väl slå o skrika till sin häst, men om man tänker efter bygger man ingen relation då, utan blir bara sura på varandra och får svårt att samarbeta. Det känns ju hemskt att slå på sin vän.. tack!
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Jag håller helt med dig, med den enda skillnaden att jag helst inte har något koppel heller ;)

Men det svåra blir ju när det kommer in "andra" hästar i bilden, jag har jobbat i ett större stall ett tag och då funkar det ju verkligen inte att ta sig tid att bli bundis med alla hästar på det viset... men givetvis ska man aldrig behöva puckla på sin egen häst som man kännt i flera år.
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Att skrika åt eller slå på sin vän bygger man ingen bra relation med.

Frågan är ändå vad gränsen går.. Jag älskar mina hästar o de älskar verkligen mig, det är pussar o kramar o de gnäggar o skriker så fort de ser mig (inte bara när de är hungriga:rofl: ) men jag är stenhård med hingstarna o de får sig ett rapp ibland. tex ska jag berätta vad som hände idag, 2 årshingsten behövde löshoppa lite då vi ska på clinic till helgen o som vanligt hade jag ingen hjälp, men det gick bra förra gången själv oxå o vi skulle bara ta några skutt..efter uppvärmning gick jag o ställde hinken i slutet på kortsidan o gick sen o släppte på honom, allt gick bra till tredje ggn. då när han stod o tog en tugga belöning o jag skulle ta honom en gång till, drar han bak öronen, vänder ruumpan till o är på väg o ska sparka mig:eek: jag blir tvärarg o skriker till NEJ o ger han ett rapp på baken, tar bort hinken o tar fast honom, en mkt skamsen kille tittar på mig under lugg ett tag men sen är öronen framåt när han ser att han ska hoppa. vi avslutar det hela med superfina språng o godis i handen o mkt beröm
.
Tycker ni verkligen att jag använde våld mot honom då o att jag hade kunnat gjort på annat sätt? Det enda jag vet säkert, är att om hans gamla mamma varit där då hade han fått en spark o ett bett som varit bra mkt tuffare... o om jag inte reagerat snabbt, hade jag fått en spark
prillan
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Absolut inte, det är i precis sådana lägen jag kan tycka att det är ok att använda våld, givetvis beroende på situationen. För att skydda dig själv daskade du till honom på baken. Fine, inte mer med det. Nästa gång räcker det antagligen att du bestämt säger "NEJ, STOPP".

Målet ska givetvis alltid vara det Ride On pratar om, men vägen dit kan vara krokig ibland!
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Man ska vara så pass mycket kompis med sin häst att man kan rida den i grimma och grimskaft, hantera den lös vid rykt och skötsel, prata med den i vanlig samtalston, promenera ut med den med koppel om halsen som en hund (halsring och grimskaft) och bara behöva vissla på den när den ska komma.

Att skrika åt eller slå på sin vän bygger man ingen bra relation med.

Vaddå SKA, det finns väl inget som säger att man överhuvudtaget vill rida sin häst eller är intresserad av att t ex ha den lös vid rykt?

Och frågan gäller väl snarare vad man gör det INTE fungerar så? T ex om man blivit medryttare på en 18-årig kallblodstravare som skulle slaktas för att han var "livsfarlig" men som i själva verket är världens snällaste häst men totalt ofostrad eftersom han inte gjort annat än som han sjalv velat de senaste 10 åren? Låter man honom gå iväg åt det håll han själv behagar eller rycker man till i grimman så man till att börja med får stopp på den och sedan förhoppningsvis får med den åt det håll man själv vill? Släpper man tyglarna och låter honom springa så man inte rycker honom i munnen när han testar att springa till baka till stallet när man ska träna? Klappar men honom lite på halsen och ber i vänlig samtalston lille plutten flytta på sig om han vill klia sig lite mot boxväggen trots att man själv råkar befinna sig emellan???

Enklast hade förstås varit att tidigare ägaren fått slakta honom när det inte fungerade att prata med honom i samtalston...
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Du gjorde helt rätt med hingsten, "den som sig i leken ger får leken tåla" heter det ju och han tänker nog efter nästa gång innan han försöker mopsa. Det var ju han som började. Det finns ju liksom ingen manual som säger si eller så, och han tänkte nog LITE för mycket för sitt eget bästa.:D Huvudsaken är att dom fattar och visst, våld ska undvikas men inte till priset av utsparkade tänder.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp