Vill veta era åsikter !

Sv: Vill veta era åsikter !

Om jag fattat det rätt tycker de flesta här att det är rätt att skrika och slå och dra.. För hästen var ju bara "tjurig" och "jävlades", eller hur? Han är bara elak. Inte kan det vara människan som gjort något fel. Varför fråga hästen om det är okej, han bara ska göra som amn vill. Skit samma om han får trehundrafemtiotvå kommandon på samma gång, och dessutom alltid står uppbunden.
Det är bara detaljer..
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Man ska vara så pass mycket kompis med sin häst att man kan rida den i grimma och grimskaft, hantera den lös vid rykt och skötsel, prata med den i vanlig samtalston, promenera ut med den med koppel om halsen som en hund (halsring och grimskaft) och bara behöva vissla på den när den ska komma.

Att skrika åt eller slå på sin vän bygger man ingen bra relation med.


Hmm... Hur bra kompis jag än var med min häst skulle jag inte vilja rida den i bara grimma och grimskaft, nån enstaka gång kanske, i ett ridhus då vill säga. Jag skulle inte heller vilja ha den lös vid rykt och skötsel eller leda den "som en hund". Man kan vara hur bra kompis som helst, men blir en häst rädd - då blir den rädd.
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Om att:

Slå hästen borde vara straffbart!
Skrika till hästen beror på situationen
Andvända sporrar/spö. är lite emot spö, men sporrar använder jag ibland
Rycka i grimskaftet kan behövas ibland, speciellt på unghästen
 
Sv: Vill veta era åsikter !

*kl*

Jag kan hålla med att ibland behövs det lite starkare metoder men det ska vara vid rätt tillfälle.
Jag måste ibland höja rösten åt mitt sto för hon fattar inte alltid när man säger till henne på ett vanligt sätt.
Jag har slagit till henne, jag har sparkat henne och jag har bitit henne. När hon inte lyssnar så måste jag kunna ta till handen för att få henne att reagera. Sparkar hon mej så sparkar jag tillbaka för så skulle en häst ha gjort. Biter hon mej så biter jag tillbaka för så skulle en häst ha gjort.
Jag har varit tvungen att använda ett spö när jag har borstat henne. Men det är bara när hon är brunstig för då blir man upptryckt i väggen, kissad på etc. Behöver inte alltid använda det och använder jag det så petar jag till henne inte pisskar upp henne. (Hon har lite hormonrubbninger Rider henne bara två tre dagar när hon är brunstig sen går det inte, hanterar henne inte ens resten av brunsten.)

Men jag tycker inte om "övervåld". Man slår inte en häst bara för slåendets skull, man skriker inte åt en häst men man kan höja rösten. Har man höjt rösten en gång och hästen fortfarande inte fattat så är det fel i komunikationen mellan ryttare/ägare och häst man tjatar inte på hästen för då lär den aldrig förtå vad man menar.

Jag kan väl säga så här oxå att min häst har ett humör utan dess like och har haft sen hon föddes. Det har blivit värre med fel behandling men jag måste vara "hård" mot henne ibland för att hon ska veta vad som är rätt och fel. Försökte i början att bara vara lugn men då tyckte hon att hon var ledaren så det funkade inte.

Vet att min häst älskar mej för hon gnäggar när jag kommer in i stallet, hon kommer till mej i hagen och det är bara jag som får/kan gå in till henne i boxen utan att hon hotar att attakera. Och jag älskar min lilla :devil:
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Det beror helt på:
*Hur man gör det
*Varför
*Och på vilken häst.

Slå är väl lite att ta i kanske, visst har jag klappat till min häst men inte med våld.


Att klascha till med grimskaftet -tycker jag själv inte är farligt, det vill säga om den beter sig med orsepekt mot dig.
Ex då jag skulle lära mitt sto att stanna bakom mig precis då jag sa Woowh.
Hon tog några steg framåt efter mitt kommando..
Då vände jag mig om och klaschade henne bakåt så hon backade.
Visst vart hon förvånad men fick uppmärksamheten på mig.
Egentligen behövde jag bara göra det 1-2 gånger sedan stannade hon flera m bakom mig då jag säger wowh.
Detta har sedan följt med in i ridningen och på andra övningar.
Funkar kanon :banana:
Som en vän sa till mig- vi människor daltar för mkt med hästarna, de tål mer än vad vi tror.
(Tro nu inte att jag fostrade hästen med slagsmål):D


Att skrika- ja det är väl helt onödigt, vad tjänar det till? Hästen blir bara förvirrad, säkert värre och förstår inte ett skvatt.
Men i den situationen är det många som kommer in i- tappar vi människor tålamodet så skriker vi, trots att vi egentligen inte menar det och vet att det är fel, utan vill bara få ut ilskan.
Jag är en av dom som kan skrika till ibland då jag blir riktigt förbannad och det är en sak jag tränar på just nu- räkna till 10.
Men hästar förlåter väldigt ofta.


Sporrar och spö- Det beror helt på hur man använder dom.
Använder du dig av dom med nytta och respekt.
Eller är det med ilska?


Det måste man ha i bakhuvet.
Ska man "fostra" hästen ska det framför allt vara med respekt mot hästen.
Inte med våld utan i bestämda roller.
Sen ska man ofta uppmuntra och beröma hästen i det som är rätt än att hela tiden se felandet.
Annars blir det en negativ häst!

De var mina åsikter:D
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Okej, då undrar jag, var går gränserna?

För mig går gränsen främst när "ryttaren" tappar humöret!
Och jag tycker man ska utgå från att hästen inte förstår uppgiften! Hästar retas inte och är inte uträknande!

Skälvklart får man tillrättavisa hästen under "kontrolerade former" (likt en ledar häst) och aldrig få psykbryt! Det måste finnas en poäng och en vits om hästen ska tillrättavisas och i sammanhanget får det aldrig förekomma rädsla! och man måste ge hästen en rimlig chans att fårstå först! Tillrättavisningen måste även vara i direkt samband med det icke önskvärda beteendet (typ samtidigt)!
 
Sv: Vill veta era åsikter !

För mig går gränsen främst när "ryttaren" tappar humöret!
Och jag tycker man ska utgå från att hästen inte förstår uppgiften! Hästar retas inte och är inte uträknande!

Skälvklart får man tillrättavisa hästen under "kontrolerade former" (likt en ledar häst) och aldrig få psykbryt! Det måste finnas en poäng och en vits om hästen ska tillrättavisas och i sammanhanget får det aldrig förekomma rädsla! och man måste ge hästen en rimlig chans att fårstå först! Tillrättavisningen måste även vara i direkt samband med det icke önskvärda beteendet (typ samtidigt)!

Skrika hör heller inte hemma i häst träning!!!!!
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Hästar retas inte och är inte uträknande!
Kan du ge dig på att dom gör, iallafall min Madam och hon kan konsten att räkna ut jävulskap i förväg.:devil: Det är ju det som är roligt med dom, att få dom med på noterna och att ta egna initiativ och att retas tillbaks med dom när dom är på det humöret.:D
Man ska ha roligt med sin häst, och dom förstår mer än vi kan ana.:love:
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Svårt att ge ett generellt svar på den frågan tycker jag. Vad och hur man gör måste avgöras av den aktuella situationen. Jag måste hela tiden göra bedömningar utifrån situation, häst, säkerhet osv.
Man ska aldrig ta till mera än vad som behövs. Det är vad jag utgår ifrån.
(man ska givetvis inte slå eller misshandla sina djur men det är så självklart att det tog jag inte med)
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Slå hästen: Inte ok, jag gör inte det. Om den t ex biter mig/sparkar efter mig eller gör något annat otillåtet, viftar jag undan huvudet på den, får den att backa eller dylikt. Visar att det inte är ok och att jag säger ifrån.

Skrika till hästen: Jag ryter till om hästen biter eller gör något den inte får och fortsätter trots upprepade tillsägningar.

Andvända sporrar/spö. Hellre peta till en gång med spö än att sitta och sparka femtioelva gånger. Sporrar är ok om man verkligen har kontroll över skänklarna och inte sitter och hackar hästen i sidorna.
Sporrar och spö som används på rätt sätt (och inte för ofta) är fint att se på, då ryttaren och hästen verkar samspelt och man inte kan se att ryttaren ger hjälper. Då fordras givetvis att man kan rida (har kontroll över sin kropp helt enkelt). Sporrar, spö och hjälptyglar i orätta händer gör förstås skada.

Rycka i grimskaftet Gillar inte den tanken. Hästen är väldigt känslig i ansiktet och det är inte en bra idé att rycka den där. Dessutom tappar den lätt förtroendet för grimma/grimskaft och blir kanske mer svårfångad om man rycker i den. Kan använda grimskaftet för att driva på hästen (utan att det rör vid hästen) om det behövs.
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Kolla in hur hästar fostrar varandra. Mina fyra går på lösdrift och min dam som är bossen behöver bara vifta med ett öra för att få som hon vill. Om någon ifrågasätter hennes vilja hotar hon och om det ändå inte blir som hon vill vaknar draken och hela garnityret alternativt närmsta bakben placeras i den olydige med all önskvärd tydlighet. Inga silkesvantar där inte !!!

När jag fick min pinto kom han från en miljö där han varit boss, även över sin ägare. En av de första gångerna jag tog in honom (han gick lös in i stallet) tvärstannade han i boxdörren och skulle stå där och äta maten som redan var upphälld. När jag, ståendes utanför, smackade på honom för att han skulle gå in, kickade han efter mig. Jag tog grepen (trubbig märk väl !) och smackade igen, han kickade och jag röt och placerade alla fyra piggarna i skinkan på honom. Jag antar att han trodde att jag bet honom vilket var meningen. Har aldrig ens viftat med en fot i min riktning sedan dess, han är en trevlig, kelig och väldigt nyfiken häst som vet att det är jag som är ledare i stallet och ingen annan.
Hellre en ordentlig tillsägelse en gång än detta ständiga ryckande och skrikande och viftande med spö och annat som jag ser ständigt och jämnt. Tyvärr daltas det alldeles för mycket med stora hästar av små tjejer för att dom är så "gulliga" och en dag händer det en olycka för att ledarskapet ligger på fel individ.....
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Slå hästen Att daska till hästen Är okej OM det nu är så att hästen har bitit dig eller sparkat dig.Jag menar hur gör inte hästarna mot varandra i hagen :cool:

Skrika till hästen Finns det ingen anledning till.Dom hör så bra endå.Därimot så kan man ryta till med en liten mörkare röst för att få dom att förstå att det är inte okej.

Andvända sporrar/spö Spö är helt okej om man använder det på ett bra sett.Sporrar rider jag bara med på ridskolehästar,då dom oftast brukar vara skänkeldöda.Tycker dock att man inte ska behöva rida med sporrar på sin egna häst.

Rycka i grimskaftet Är okej om man vill ha hästens uppmärksamhet eller behöver visa en tillsägelse...

Detta är då mina egna åsikter säger inte att det är så alla ska göra utan det är så jag gör.....:smirk:
 
Sv: Vill veta era åsikter !

knapp

jag tycker man ska behanlda hästarvänligt men bestämt.

Min häst är vanligtvis lugn och snäll men ibland hittar hon på lite rackartyg men det finns liksom ingen anledning och bli arg på henne det blir ju inte bättre för det. om hon varit dum så brukar jag prata lite med henne med "irriterad" röst och säga att sådär får hon faktiskt inte göra:D och sen brukar jag se tiill att hon lyssnar ordentligt en stund efter.

Sen beror ju allt på sittuationen om hästen är farlig för sin omgivnig är det klart man får bli arg:

Spö brukar jag ha ibland när jag rider och peta lite lätt med på baken om hon inte vill gå fram om hon inte vill de ändå så får man helt enkelt vänta tills hon vill det (envisa åsna:angel: ) . Jag brukar även använda spöt till att försöka vifta bort flugor på sommarn så min häst vet att ett viftande spö vid sidan av halsen huvudet betyder bara att matte vill vara snäll och hjälpa till att försöka bli av med dom små monstren.

rycka i grimskaft tycker jag inte att det brukar finnas någon anledning till att göra men om hästen försöker springa iväg så är det klart jag dra men då får hästen skylla sig själv hör det var ju h*n som börja:devil:

skrika brukar jag inte göra, däremot kan jag sitta och gräla på min häst när on vägrar röra sig framåt när jag rider och hota med att bara ge henne vatten och hö:devil: men hon tycker alldeles för mycket om hö för att bry sig om mina hot:D
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Kan du ge dig på att dom gör, iallafall min Madam och hon kan konsten att räkna ut jävulskap i förväg.:devil: Det är ju det som är roligt med dom, att få dom med på noterna och att ta egna initiativ och att retas tillbaks med dom när dom är på det humöret.:D
Man ska ha roligt med sin häst, och dom förstår mer än vi kan ana.:love:

Jag tror också hästar är smartare än vad många tror.

Det är klart man ska ha roligt och busa lite med sin häst ibland :D

Jag brukar tänka att min häst är lite som "Emil i Lönneberga". Snällinnerst inee men hittar på lite hyss ibland:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta era åsikter !

Mina egna hästar och de vi har haft i stallet länge behöver man aldrig säga till, de är lydiga och vill alltid väl. Visst kan de ha lite egna ideer ibland :angel: men det gör ju dem till personligheter :) Oftast räcker det bara med ett "nej" om det går för långt.

Sen har vi de hästar som kommer in till försäljning, inridning osv som bara stannar några veckor. De kan ibland vara fruktansvärt ouppfostrade och då får man ibland vara lite tuffare för att de ska gå att hantera bra.
Ett värsting exempel är en 6-åring som ska ridas in och som knappt är hanterad. Han springer rakt över en, hatar att tränsas och rymmer, trycker mot som en fölunge istället för att flytta sig i gången och sparkas när man trycker mer. Han har noll respekt för människor och har aldrig blivit lärd att ha det och är dessutom riktigt korkad och inte lättlärd...:crazy: Jag försöker ha tålamod med honom, det är ju inte hans fel att ingen har lärt honom hur man beter sig. Men han har fått ett antal smällar när han har sparkats och gått över mig och jag fick faktiskt ta till pisken när jag skulle borsta honom i gången, eftersom han tryckte in mig i väggen och sparkades när jag skulle flytta honom, inget jag brukar göra direkt :(

Men vad gör man annars:confused: Hästen är som sagt bara i stallet några veckor...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill veta era åsikter !

Jadu, då har man inte så mycket att välja på. Det är ju liksom inte ditt fel att det är som det är med försäljningshästarna och varför i hela friden sätter man en fölis till världen och sen bara skiter i att hantera den och lära den bli kompis?

Ridde - som satte fölis i knät och läste godnattsaga för den så den somnade.:angel: :D
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Jag tycker inte det är ok att skrika/gapa till en häst. Att ryta till och säga "Nej!" måste man ju få göra, men inte skrika/gapa.
Inte heller att slå den, okej med att ge den en lätt klatsch på rumpan eller liknande men absolut inte slå t.ex hårt mot huvudet, halsen eller liknande... Vet en som slår ett föl med handen hårt över mulen, hemskt att se och man blir så arg av det.

Att använda sporrar tycker jag är ok, bara man vet hur man använder dom. Spö tycker jag alla kan ha, måste man ge en tillrätta visning så måste man. Klart man inte ska missbruka spöet och slå så fort hästen går ett steg fel, men om den t.ex bråkar.

Att rycka i grimskaftet är helt okej enligt mig, sålänge man inte missbrukar det och verkligen gör illa hästen. När jag t.ex leder Wilda (3 månaders föl) kan hon bli bråkig och stegra, sparka, bocka, försöka springa iväg m.m. Ibland räcker det med "Nej!", annars måste man rycka till en gång så att hon förstår. Så fort hon tar ett endaste bra steg framåt får hon beröm.
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Kan förstå de som daskar till hästen i en pressad situation, där hästen är väldigt dominant och det kan bli riktigt farligt för människan annars. Det är sant att hästar är stora, starka djur som inte direkt är överdrivet försiktiga med varandra och att de inte accepterar en ranglägre hästs beteende.
Det är ju så svårt att uttala sig generellt i sådana här frågor. Om man verkligen kan hantera hästar, ska man inte behöva skrika eller slå på dem, det är klart att ingen bra, tillitsfull relation bygger på det. Men om man nu också kan hästar, så ska man väl också veta när det har gått för långt och man behöver sätta in tuffare tag...
 
Sv: Vill veta era åsikter !

Jag undrar också det, den har bra stam och var säkert inte billig att tillverka... De hade tydligen inte tid, men varför inte skicka iväg den tidigare? Det blir ju svårare att rida in och börja hantera dem ju äldre, större och starkare de blir.
Folk förstår inte vilken otjänst de gör hästarna när de inte lär dem hur man beter sig som små, det kan bli så fel senare i livet då :mad:

Men nu går det iaf bra med denna hästen som är riktigt duktig i ridningen, dock fortfarande jobbig i stallet men det blir bättre och bättre :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp