Vill vara först på uteritter

L

lolly

Hej. Har upptäckt att min pålla som är lugn och samarbetsvillig reagerar olika med olika hästkompisar på våra uteritter. Med connemarakompisen (ledarstoet) går hon gärna först, särskilt i galopp. Hon är snabbast och verkar nöjd med att vara före. När vi rider efter varmblodsvalacken som går i hagen bredvid öser hon på så det är svårt att få stopp på henne när vi rider bakom. Om vi går före i galoppen så blir det lagom lugn galopp. En annan gång hade vi ett känsligt arabsto som satte av i galopp och reaktionerna var omedelbara. Full karriär. Det är roligt att ha en snabb och pigg häst men jag är ju inte 15 år längre och vill gärna ha det säkert och kunna hålla igen pållan om det skulle behövas. Nu trä'nar jag att trava i olika takter bakom hästar och inte starta galopp bakifrån. Finns det någon som har ett tips på hur jag kan träna henne att lyssna på mig lite bättre näsr det gäller galopper ute. Vi kan ju inte alltid gå först. :crazy:
 
Sv: Vill vara först på uteritter

Har ett liknande problem. Min häst kan "sticka" ibland & blir väldigt het & stressad när man rider ut flera. Har frågat tränaren om hur jag ska göra och hon säger att vi inte ska rida ut flera då, om han blir så stressad för det ger upphov till att han vill dra & blir mer stressad :(

Om jag var du skulle jag rida ganska mkt dressyr och när jag red ut skulle jag bara rida 2 max 3 stycken. Och att du får hålla tempot och kan säga till när du vill galoppera.
 
Sv: Vill vara först på uteritter

Ja, ofta är vi två eller tre. Har min häst i litet stall med tre. Har ingen paddock att rida dressyr i så den sköter jag ute på vägarna och i skogen. Förhållningar och skänkelvikningar i skritt och trav. Pållan går bra att rida själv med som tur är också. Sen finns det en massa hästar i omgivningen och blir spontana ridgrupper ibland när vi möts ute. Då brukar jag föreslå att jag får gå först så då går det bra. Det bär så klart jobbigare för stallets varmblod som är större än min D-ponny att bara behöva gå efter oss men vi är ju inte alltid ute tillsammans.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Jojo
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp