Vill tävla !!

G

Goat lover

Men jag kör åsna... Någon som vet om man får tävla med dem eller inte.

Sv: Vill tävla !!

Skulle vara jättekul i så fall. Jag har inga större ambitioner utan bara på klubbnivå till att börja med.
hur fungerar en körtävling eg. måste man starta maraton?? jag är sugen på dressyr och banan med bollar (kommer bara inte på vad det heter nu :o)

Jag kör också åsna :D men ja har hört att dom inte får starta i samma klasser som hästar pga. nån sjukdom som bara åsnor har som kan smitta :S men ja har ingen aning ... Vill också köra

Det har jag med läst. MEN hur vet man att dom andra hästarna INTE delar stall med åsnor då?

Jag vet att det finns föreningar som har programkörning, träningstävling mm, liknande hoppningens Clear Round. Om inte annat så tycker jag du borde kunna få delta där, och det kanske är rätt ambitionsnivå för dig.

Ring runt o fråga vetja! Var bor du? Om du bor i Halland kanske du ska titta på detta: Pogramkörning i Halland. En tävling kvar ;)

Är det lungmask?
Gud vad de är fanatiska med den j-a masken! De verkar tro att den är luftburen.

Jo det är lungmask alla är så hysteriskt rädda för. och vi har ju verklign haft sååå många fall av lungmask i sverige. Ett fall de senaste 50 åren. och det var en importerad åsna.
Dessutom å kan du se på ett träckprov om åsnan har masken eller inte. För att få delta på åsneföreningens årliga lilla tävling så måste du ha intyg om att träkprovet visat att åsnan ä fri från mask. Samma regler skulle ju kunna gälla vid vanliga tävlingar så slipper hästfolket vara så hysteriska. Dessutom är det inte värre än att om hästen får det så dör de vid nästa avmaskning med ivomec. Och som sagt hur ska du kunna veta att inte andra hästar på tävlingen har lungmask. sedan så är det väl också som så att man måste inte låta sin häst nosa på min lilla åsna. Vilket den inte ska oavsett om nelly har lungmask eller inte.

Jag vet att det finns föreningar som har programkörning, träningstävling mm, liknande hoppningens Clear Round. Om inte annat så tycker jag du borde kunna få delta där, och det kanske är rätt ambitionsnivå för dig.

Ring runt o fråga vetja! Var bor du? Om du bor i Halland kanske du ska titta på detta: Pogramkörning i Halland. En tävling kvar ;)

Verkar intressant. Hade inte tänkt åka någonstans nu i år, men kanske kan hinna få nelly färdig tills dess. är ju en månad kvar innan anmälningstiden går ut. Ska ringa och kolla med dem om det är ok.
jag bor i Skövde trakten..

Senast ändrad av en moderator:

...Dessutom är det inte värre än att om hästen får det så dör de vid nästa avmaskning med ivomec....

haha läste fel, trodde det stod att:

...dessutom är det inte värre än att hästen dör vid nästa avmaskning. :D:rofl:

Om det är ordagrant vad som står i TR som gäller så står det "hästen" överallt, och inte "kördjuret" eller liknande. men på klubbtävlingar borde man få. Förutsatt att dom kan tänka sig att bli slagna av en åsna:angel:

:idea:Vi får väl tävla med (mot) varandra!! Fast min åsna går INTE fort.....:angel: Om alls......:rofl::rofl:

Om det är ordagrant vad som står i TR som gäller så står det "hästen" överallt, och inte "kördjuret" eller liknande. men på klubbtävlingar borde man få. Förutsatt att dom kan tänka sig att bli slagna av en åsna:angel:

Jodå... visst får du vara med på tävlingar med dem. De flesta arrangörer tycker dessutom det är lite kul när man börjar prata om åsnor :-)
Åsneföreningen har iaf. körklasser på sin årliga tävling och i år planerades det ev. med körklasser båda dagarna. Tävlingarna hålls i år i stockholmstrakten. Skulle vara kul om så många som möjligt var med.

Jag kör också åsna :D men ja har hört att dom inte får starta i samma klasser som hästar pga. nån sjukdom som bara åsnor har som kan smitta :S men ja har ingen aning ... Vill också köra

Denna sjukdom är lungmask, en parasit som inte har påvisats i Sverige sedan sextiotalet eller något sådant.
Utbredd fördom mot åsnor, i mitt tycke.
Är åsnan avmaskad är det ingen fara. Om man vill vara helsäker kan man skicka in ett träckprov till SVA och ta med sej intyget sedan.

Det är sant att lungmask drabbar hästar värre än åsnor, men idag finns det dessutom medicin för häst mot lungmask - det var lite si och så med det förr om åren.

Jag läste inte hela tråden, förlåt om jag är tjatig!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 976
Senast: sweep
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka