Vill springa!

kanotexperten

Trådstartare
Jag har en travar nordis på 6 år, som aldrig är travtränad. Han är inkörd, och mkt körd, med travutrustning. Även mkt riden.
Ju mer jag kör tränar honom desto mer vill han springa, och han tycker verkligen att det är kul! Han tar verkligen i och kämpar på.
Han får ju mer muskler och mera ork ju mer vi tränar, och mer vilja att springa:)
Hur ska jag träna honom hemma innan jag ens provar honom på en bana???? Hur/vad ska jag träna? Nån som kan berätta mer om intervallträning, och hur man kollar puls.
Vilka tider ska nordisar gå, Kvaltid? Träningstid hemma och på vilka/en sträckor/a???
Hur lång tid tar det för en häst som min som blir motionerad 4-5 dagar i veckan. (Han går 30min-1 timme då vi är ute. Mkt allsidig träning. Både ridning och körning.) att träna upp honom och sen ev kvala??? Bara grovt beräknat, vet att det är det skiljer från häst till häst.

Tacksam för svar!

Marlene

Sv: Vill springa!

nu kan jag inte så mkt om hur fort kallbloden brukar tränas eftersom jag mest håller på med varmblod, så det får nån annan hjälpa dig med men jag kanske kan va lite till hjälp iaf :)

Intervallträning: Man brukar köra intervaller 2-3 dagar i veckan, antingen i backe eller på rakbana.. det normala är att man kör 4-6 intervaller på ca 600-700 m med 1 min skritt emellan

Puls: Kan man kolla när man är ute och kör med en speciell pulsmätare (som är väldigt dyr :angel: ) eller så kollar man återhämtningspulsen när man kommer in i stallet.. det normala är att man kollar efter 10 min men det har inte sån stor betydelse bara man kollar efter samma antal minuter varje gång

Kvaltiderna: Kallblod: 2-åriga 1.55,0 3-åriga: 1.50,0 4-åriga och äldre: 1.42,0 Varmblod: 2-åriga 1.28,0 3-åriga: 1.25,0 4-åriga och äldre: 1.23,0
Kvalen körs över full distans (2100 m, voltstart)

Innan du börjar köra intervaller med honom ska han kunna gå ca 1 mil i motionstempo (tycker jag iaf :angel: ), och när han gått intervaller ett tag och kommit ner en bit i tempo, kanske 1.50-tempo (?) kan du ju åka in till banan och testa :D och innan du kvalar så tycker jag att ska kunna gå 1.38 för att kunna ha nån chans i loppen sen ;)
hoppas jag vart till nån hjälp :)

Oki, tack! 1 mil i motions tempo, det där har jag rakt funderat mkt på...Måste ut å mäta hur långt i km, jag brukar köra... Det brukar i regel bli samma lunk, samma sväng...
Men nå har vi långt kvar till att ens prova på bana, men man blir lite taggad, då hästen verkar gilla det!:bump: Sen har vi ju 25 mil till närmsta lilla travbana...:angel:
Vad ska återhämtningspulsen vara???:o Har aldrig mätt det tidigare...
Men tack för ditt svar, nu har jag ju lite att fundera på!!!:banana:
//Marlene

Vad ska återhämtningspulsen vara???:o Har aldrig mätt det tidigare...
Men tack för ditt svar, nu har jag ju lite att fundera på!!!:banana:
//Marlene

det är väldigt olika från häst till häst.. lågpulsare brukar ligga runt 60-65 i åh-puls medans hästar som ligger högre i puls kan ligga upp emot 80.. över 80-85 bör hästarna inte ligga på efter 10 minuter för då har man tränat för hårt :cool:

Intervallträning: Man brukar köra intervaller 2-3 dagar i veckan, antingen i backe eller på rakbana.. det normala är att man kör 4-6 intervaller på ca 600-700 m med 1 min skritt emellan

4-6 intervaller?? Vi kör 10-12 som standard:smirk: Det är nog väldigt olika...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 129
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 617
Senast: Boj
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka