Vill rida oftare!

L

Lillavit

Jag har ridit i 5-6 år nu, och på senaste tiden så har det kännts mycket jobbigare när jag ska ut och rida. Jag rider inte alls ofta nu, kanske bara några gånger om året, och det tycker jag är jättesynd! Jag har massor av grannar som har hästar, så hästarna finns ju där och bara väntar på mig, men jag kan bara inte få tummen ur och fråga om dom är lediga. Men när jag väl är i stallet (islandshäststall för det mesta) så är det jättekul och hur mysigt som helst.

Har någon nåt tips som ni kan dale med er av om hur jag ska göra för att orka göra slag i saken och rida oftare?? Viljan finns där, det är bara lite svårt med orken.
 
Sv: Vill rida oftare!

Ta dig i kragen och ge dig ut till stallet. Bestäm en dag i veckan som du rider på så blir det lite mer konturnerlig ridning för dig. Och då blir det ju mer ridning.
Lycka till.......
 
Sv: Vill rida oftare!

Jaa..det kan ju göra...fast sen är det ju det där med läxor och annat skolarbete...jag blir så stressad om jag ska göra flera saker på en dag
 
Sv: Vill rida oftare!

Hej!

Ett tankesätt som fungerar ypperligt för mig är att fokusera på allt bra som ridningen faktiskt medför. Exempelvis så får jag motion! Vilket är jättenyttigt för både kropp och själ, jag får vara ute i den friska luften, vilket också gör en gott. Även andra stallsysslor är ju en sorts träning och ger en chans att rensa tankarna.

Jag ser hästar och ridningen som något jag gör för min egen skull. Annars kan det bli pliktkänslor och ångest över att HÄSTEN inte får det den behöver. Jag rider med glädje 5-6 dagar i veckan enbart av att veta hur nyttigt det är. Sen är det ju en bonus att det är så himla roligt också :p.

Tänk på ridningen som en vikt att hålla dig själv sund, pigg och vältränad!
Har du mycket i skolan så behöver du inte rida, men har du huvudvärk av för mycket pluggande? Så är kanske en liten skogsritt precis vad du behöver! :d

Seså! Snart är det beach 2007... (tyvärr) ;)
 
Sv: Vill rida oftare!

Jaa...så kan jag ju tänka :) Smart
Men vad är Beach 2007??
 
Sv: Vill rida oftare!

Jag tror Slobodan menar att det snart är dags att börja visa sig i bikini och då kan det ju vara trevligt med en vältrimmad kropp:idea:;)..

Själv tycker jag att det är helt underbart att bara få mocka efter en jobbig dag i skolan, det är riktig terapi, det! Jag kan vara hur stressad som helst, eftersom jag vet att jag måste hem och göra massor av läxor och plugga inför prov etc, men så fort jag kliver in genom stalldörren så försvinner allt det där och jag får nån slags "mañana, mañana"-känsla.. Men som sagt, ta dig i kragen och bestäm en dag i veckan som du ska till stallet, så kommer du nog snart in i det och då känns det nog lättare!:)

Och sen finns det ju inget bättre än en mysig tur på hästryggen:love:!!
 
Sv: Vill rida oftare!

Jag har ridit i 5-6 år nu, och på senaste tiden så har det kännts mycket jobbigare när jag ska ut och rida. Jag rider inte alls ofta nu, kanske bara några gånger om året, och det tycker jag är jättesynd! Jag har massor av grannar som har hästar, så hästarna finns ju där och bara väntar på mig, men jag kan bara inte få tummen ur och fråga om dom är lediga. Men när jag väl är i stallet (islandshäststall för det mesta) så är det jättekul och hur mysigt som helst.

Har någon nåt tips som ni kan dale med er av om hur jag ska göra för att orka göra slag i saken och rida oftare?? Viljan finns där, det är bara lite svårt med orken.

Jag skulle säga såhär: var sak har sin tid, och om du inte rider så är det för att du egentligen inte vill just nu. Ge inte dig själv dåligt samvete för det. :smirk:
 
Sv: Vill rida oftare!

Hej Lilla vit! Jag har ett förslag till hur du ska få upp orken, det är att följa med någon snäll och duktig kompis(som har häst) någon gång i veckan och tillsamans hjälpas åt då kanske det inte känns så jobbigt och så är det kanske roligare om man är två.:rofl:
 
Sv: Vill rida oftare!

Precis! Som copydrew förklarade, så kanske man vill göra sitt yttersta för att kunna klämma sig i bikinin även denna sommar :p...

Börjar du tillbringa mer tid i stallet och är där relativt kontinuerligt så blir det till en vana ganska snabbt. Under den tiden då man red på ridskola kunde HELA 3 dagar i stallet kännas överflödigt, men nu när jag har häst på heltid så känns 3 dagar alldeles för futtigt! :d Min kropp är van att få komma ut och röra sig och den mår inte längre bra av att sitta stilla :).

Kanske du kan låna en och samma häst under en period och sätta upp ett litet mål som Ni kan jobba er fram till! Blir lite roligare när man har en givande anledning att rida. T ex så kan Ni öva på att rida LC programmet relativt snyggt? Eller hoppa en liten bana o liknande.

Som någon annan skrev, prova vara två stycken! Förena massa nytta med massa nöje! Ni kan ju rida runt och förhöra varandra på veckans engelskaglosor (?) :D
 
Sv: Vill rida oftare!

Hej Lilla vit! Jag har ett förslag till hur du ska få upp orken, det är att följa med någon snäll och duktig kompis(som har häst) någon gång i veckan och tillsamans hjälpas åt då kanske det inte känns så jobbigt och så är det kanske roligare om man är två.:rofl:
Jaa..till exempel dig då eller? xD
 
Sv: Vill rida oftare!

Jaa...det låter också bra :crazy: Jag ska försöka komma ut till stallet mer =)
 
Sv: Vill rida oftare!

Ridning är som medicin!

Jag skulle aldrig orka med något annat om jag inte fick rida. Jag rider i dagsläget ca 5-10 ggr i veckan (mellan 1-4 hästar varje dag). ag tar alltid hästen före läxan eftersom jag vet att när jag väl varit ute och ridit så är jag på gott humör och orkar därmed plugga.

Men det är ju upp till var och en, men om du tex bestämmer dig för en dag i veckan då du rider så kommer du ha något att se fram emot och därmed prestera bättre (vilket är vetenskapligt bevisat att man gör). ;)

Lycka till med ridningen! :D
 
Sv: Vill rida oftare!

Får jag följa med dig någon dag i veckan då?
 
Sv: Vill rida oftare!

Skulle aldrig vilja låna ut mina hästar till någon som inte orkar rida....:crazy:
Visar du inget intresse så är det nog svårt att FÅ rida fler gånger om året... Att tjata på folk är absolut det tristatste som finns...
Vill/Orkar du inte så skit i det...
 
Sv: Vill rida oftare!

Skulle aldrig vilja låna ut mina hästar till någon som inte orkar rida....:crazy:
Visar du inget intresse så är det nog svårt att FÅ rida fler gånger om året... Att tjata på folk är absolut det tristatste som finns...
Vill/Orkar du inte så skit i det...


Jag orkar visst rida. När jag väl är i stallet vill säga. Och om jag har bestämt en dag som jag ska låna andras hästar och rida, så gör jag ju det. Jag skulle aldrig skita i att rida om jag hade lovat att göra det. Och tjata gör jag inte heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp