vill reda ut avstånd igen

B

Belleriet

hej, nu har jag en fundering
jag har läst massa avståndstrådar men jag blir mest förvirrad
min ridlärare har sagt att ett galoppsprång för en d-ponny ligger på ca 3,5 m
här står det massa om ca 5 m för d-ponny?
väl till frågan:
vad bör avståndet ligga på om man vill ha en kombination med två hinder med ett galoppsprång emellan för en d-ponny + en c-ponny?
jag förstår att det är olika vilken ponny det är men det ungefärliga måttet
tack&hej

Sv: vill reda ut avstånd igen

En kombination för C-ponny brukar ligga runt 6-6.30 m mellan hindrena. Sen ska man tänka på vilken hinderhöjd, hoppar man lågt ska man ha kort mellan hindrena, hoppar man högre ska man ha lite längre avstånd.

Om D-ponnyn är välskolad och duktig på att rätta sig själv kan den hoppa på samma avstånd som C:n men egentligen ska man länga lite.

Alltså din ridlärare har rätt iaf. Ett galoppsprång är ca 3,5 m för d-ponny, men när du hoppar hinder med ett galoppsprång emellan måste du ju ha plats för landning och avstamp också, alltså två galoppsprångs-halvor till. Har du runt tre meter mellan hindrena får ju bara avstamp och landning plats, det blir alltå studs. :idea:

Hej,

Om du har ett hjälpkryss och sen ett räcke skall det vara 4,7 till 5m vilket du även kan komma på i trav. Normal kombination räcke-räcke skall vara 7-7,30m. Väljer du räcke-oxer så skall det vara 6,5-6,9m. Använd detta så kan det inte bli fel. Detta gäller för D-ponny. Ett väldigt bra tips är att köpa boken "Hopplära med strömsholmsmetoden" (tror jag den heter) finns på HÖÖKS. I den finns tabeller för häst, ponny D, C och B kanon att använda.
Good luck!

Hej,

Om du har ett hjälpkryss och sen ett räcke skall det vara 4,7 till 5m vilket du även kan komma på i trav. Normal kombination räcke-räcke skall vara 7-7,30m. Väljer du räcke-oxer så skall det vara 6,5-6,9m. Använd detta så kan det inte bli fel. Detta gäller för D-ponny. Ett väldigt bra tips är att köpa boken "Hopplära med strömsholmsmetoden" (tror jag den heter) finns på HÖÖKS. I den finns tabeller för häst, ponny D, C och B kanon att använda.
Good luck!

Det är ju avståndet man använder på tävling, för stor häst! Kan det verkligen stämma?

d-ponny ca 6,9m
c-ponny ca 6,3m

Gäller för träningshoppning på inte alltför höga höjder.

Stor mening att ge dig råd! Köp boken eller famla i mörkret. Har två barn som ridigt ett antal SM finaler. De har klarat sig bra på dessa avstånd, dock så måste dessa anpassas till höjd... självklart

Jag behöver knappast råd, slutade rida ponny för länge sen. Det är väl inte konstig att jag undrar, eftersom nämnda avstånd används till stora hästar.

Tagga ner.

Bara en kommentar. Det är Sylve Söderstrand som rekomenderar dessa avstånd i boken, så du får väl tala om för honom att detta är fel.

Träningsastånd 6,50-6,9
Tävlingsavstånd räcke räcke 7-7,3m
mvh

Jag tycker att avstånden verkar vara ganska långa, 7-7,3 m? Har själv aldrig tävlat D-ponny men normalt avstånd i en kombination räcke-oxer på tävling för C-ponny är 6,3 m. Att länga en hel meter för att det är till kat. D och det är räcke-räcke... Men, som sagt, har aldrig tävlat D-ponny, så kanske det stämmer.

Kan tilläggas att jag har boken "Hopplära - Strömsholmsmetoden" men kanske aldrig läst igenom den så noggrant som jag borde? :)

Bara en kommentar. Det är Sylve Söderstrand som rekomenderar dessa avstånd i boken, så du får väl tala om för honom att detta är fel.

Träningsastånd 6,50-6,9
Tävlingsavstånd räcke räcke 7-7,3m
mvh

Vart hittar du tävlingsavstånden i boken?

Jag ser inte att det står 6,5-6,9 m för D-ponny när man har räcke-oxer? Vart står det?

TS:
Som jag tolkar boken står det:

Ett galoppsprång för D-ponny är ca 3,25 m. Om du använder galoppbommar rekomenderas avståndet 2,75-3 m.

Kombination med ett galoppsprång (träning) ska vara 6,50-6,90 m för D-ponny. Eftersom kombinationen räcke-räcke kräver längst avstånd så är 6,90 bra till det.

De kombinationerna som kräver kortast avstånd är oxer-trippelbarr och trippelbarr-trippelbarr. (Som väääääldigt sällan används.) Men då skulle 6,50 m vara lagom.

Mera vanliga kombinationer som räcke-oxer och oxer-oxer bör ha kortare avstånd än räcke-räcke, dvs lite kortare än 6,90, men inte så kort som 6,50 m.

På tävlig kan du vänta dig något längre avstånd, men inte en halvmeter! Utan kanske en-två dm.

C-ponny träningsavstånd 1 galoppsprång: 5,90-6,30 m

Jag antar att Dukes tävlingsavstånd 7-7,30 m först har träffats på när hans/hennes barn ridit på SM-nivå på D-ponny...

Senast ändrad av en moderator:

tack så jättemycket! nu har jag fått lite bättre humm om detta!:)

Okej, nu har jag provat mig fram här.
Red för instruktör i tisdags och hoppade hjälphinder - oxer med 3 galoppsteg emellan. Vi hade precis 11 meter och på det fick min D-ponny länga sina steg en aning.

Alltså måste min häst ta ganska små steg eftersom alla säger "kombination med 3 steg emellan är ca 13-14 m för d-ponny" ?

Liknande trådar

Hoppning Hej, Jag söker lite avstånd vid löshoppning.. Jag har hittat avstånd för storhäst över 3 hinder men inte över 2? Jag vet att 3 hinder är...
Svar
1
· Visningar
1 764
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka