Vill någon ge mig en "lathund"?

Tigertofflan

Trådstartare
Det finns ju säkert en liten lista nånstans, på vad en "normalt gående" häst måste ha i sig per dag. Nån som har lust att skriva?
 
Sv: Vill någon ge mig en "lathund"?

Det beror på om den är svårfödd, normal eller lättfödd. Även beroende på vikt, ålder, kön och samt andra faktorer som man bör ta hänsyn till kyla, träning, grupphållning, dräktihet eller digivning.

Hästens underhållsbehov för att klara av grundläggade behov (stå, andas, urinera, äta ect.) och dess vikt varken ska öka eller minska beräknas på lättfödda hästar enligt formeln:0,5 MJ x Hästenskroppsvikt 0,75 (upphöjt)

Den vuxna hästens proteinbehov är 6 g /smp rp/MJ.

Detta och mycket mer står att läsa i SLU's Utfodringsrekommendationer för häst.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·
Hästvård En kompis hade köpt getruta från Chia de gracià till sig själv men upptäckte att det var till häst. Nu har jag fått paketet. Finns...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp