Vill någon ge mig en "lathund"?

Tigertofflan

Trådstartare
Det finns ju säkert en liten lista nånstans, på vad en "normalt gående" häst måste ha i sig per dag. Nån som har lust att skriva?

Sv: Vill någon ge mig en "lathund"?

Det beror på om den är svårfödd, normal eller lättfödd. Även beroende på vikt, ålder, kön och samt andra faktorer som man bör ta hänsyn till kyla, träning, grupphållning, dräktihet eller digivning.

Hästens underhållsbehov för att klara av grundläggade behov (stå, andas, urinera, äta ect.) och dess vikt varken ska öka eller minska beräknas på lättfödda hästar enligt formeln:0,5 MJ x Hästenskroppsvikt 0,75 (upphöjt)

Den vuxna hästens proteinbehov är 6 g /smp rp/MJ.

Detta och mycket mer står att läsa i SLU's Utfodringsrekommendationer för häst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar