vill jobba hästen rätt.

E

emmeey

Hej.
Jag har en vbl travare som kan prestera jätte mkt, utom att gå ner på tygel.
Hon har lugn trav och lugn galopp, allmänt lugn.

men jag har försökt att få henne samlad, det kan komma några samlade steg i bland, och jag har fått henne att sänka huvudet men inte böja riktigt.

Skulle vilja veta hur man gör från början för att lära dem?!
Hon rids med grimma pga att hon blir mkt mer stressad av bett och går mkt lugnare (känslig mun).

Hon har precis blivigt fixad i munnen av en super duktig tandläkare.
Vill kunna arbeta henne rätt!

Sv: vill jobba hästen rätt.

Det låter som att ni har en trevlig relation. Kan du inte ta hjälp av en tränare?

Jag lär in böjning genom att använda kapson som inverkar på nosryggen. För jag handen (kapsonen) åt vänster ska hästens huvud följa med, samma sak åt höger. Även samma sak nedåt. När hästen gör dett ger jag eftergift direkt, men den ska stå kvar med huvudet placerat tills jag ber den föra tillbaka det. När den kan detta lter jag den gå i samma form i en liten cirekl runt mig. Då kan jag enkelt påverka formen med små medel, om det behövs.

Detta kanske fungerar även med en grimma, om den sitter så att den inte glappar.

Oh, det vill jag med ha tips på! :D Speciellt i grimma/sidepull/liknande

hur menar du med sänka huvudet men inte böja? (Samling innebär ju inte att de går sådär flott med nosen bakom lodplan och 2a-3e halskotan som högsta punkt, trots alla fina dressyrtävlingar på TV.. >_> <_< Men det vet du säkert. :D) *önskar jag kunde mer i praktiken än teorin*

*såg svaret nu*

Jag ser det inte som någonting positivt, att det inte ens går att rida henne med bett. Du har nog en lång "resa" framför dig. Jag har själv en sådan häst som du har, en varmblodstravare, men hon brukar böja för mycket på huvudet. Ibland när jag ger lite skänkel, så reagerar hon enbart med att dra in nosen mot bringan. Jag brukar då ge henne ännu mera tygel och skänkla på lite mer, och då drar hon in nosen ännu mer! Samtidigt som hon saktar farten och till sist så står vi nästan helt stilla! Då brukar jag inte göra någonting, utan vänta tills hon känner sig säkrare och så försiktigt smacka igång henne, och försöka röra mig så lite som möjligt. Men generellt så jobbar jag med henne för att hon inte ska böja så mycket på huvudet. Utan komma in i en mer rakare "arbetsställning". Men ibland så är det så att minsta lilla skänkel hon känner av så åker nosen in. Jag tycker ändå att det har blivit mycket bättre.

Men det är nog så, att det kan ta en väldigt lång tid, och vissa beteenden kanske aldrig riktigt försvinner. Min varmblodstravare har ju en väldigt fin galopp, men ibland så vill hon öka i galoppen väldigt mycket, särskilt om vi är på väg hem, och sådana gånger drar hon sig inte heller för tanken att helt enkelt, "göra sig av med mig!", då måste jag vara väldigt försiktig, små förhållningar för att få henne att inte öka så mycket, fast då ibland så blir hon ändå lite panikslagen, vilket kan leda till att hon kastar upp huvudet och liksom studsar på stället, som om jag hade tagit jättehårt i tyglarna, fast jag inte alls har gjort det. Jag tror ju faktiskt, att det är en erfarenhet hon har, att när man galopperar, så kommer det snart ett kraftigt ryck i tyglarna (tömmarna), det är väl inte allt för långsökt att tro det, eftersom hon har en karriär som travare bakom sig. Det där kan vara ett beteende som kanske aldrig riktigt försvinner.

Det kanske är därför som många sk tränare inte vill vara just det till ryttare som rider fd travare. Det blir inga snabba resultat. Och därmed uteblir också "erkännandet" för tränaren. Vilket kanske är själva anledningen till att så många vill vara tränare. Det kanske också är så, att i och med att travare ofta är så känsliga, så märks det ganska så fort, om det brister i kompetens hos tränaren. Vilket det förmodligen ofta gör. Vem som helst kan ju kalla sig tränare. Och här på Buke så tycks dom rapa ur sig att det ska skaffas tränare som svar på allting. Det ska förmodligen ses mot bakgrunden av att det finns många "tränare" på Buke, och ännu fler kanske som vill bli det.

Därmed inte sagt att någon inte skulle vara i behov av mer kompetens av vad den själv besitter, men jag tror att många, skulle komma långt, med att lyssna mera på sin häst, och lära av den, än av att försöka tillfredställa alla besservissrar, som finns i närheten.

Och om man vill lära sig att rida, brukar jag säga, så börja på ridskola. Vilket man ju även kan göra om man har en egen häst. För dom som är ridlärare, dom har ju, trots allt, en utbildning som är x antal år, som dom har genomgått, för att sedan kunna praktisera yrket ridlärare. Och det innebär ju, att dom har en verklig kompetens, kring hästar och ridning, som man som elev, mer eller mindre, kan ta del av.

Hej.

men jag har försökt att få henne samlad, det kan komma några samlade steg i bland, och jag har fått henne att sänka huvudet men inte böja riktigt.

Hon rids med grimma pga att hon blir mkt mer stressad av bett och går mkt lugnare (känslig mun).

Rid hästen lösgörande så kommer hon sätta ordentliga muskler och sedan söka sig själv ner på tygeln och hitta rätt form.

Eller som jag säger: börja inte rida på ridskola. :smirk:

Därom tvista de lärde, men man ska veta att det finns MÅNGA sätt att utbilda sin häst och sig själv. Sveriges riskolor är bara uten bråkdel av vad som erbjuds.

Min häst kan inte heller ha bett pga. vargtand- vi har inga som helst problem att jobba bettlöst. Finns ryttare som rider helt utan träns, så där finns det ockå många vägar att välja på.

ifall hästen jobbar på bra trämpar under sig o.s.v kröker den nacken automatiskt!
tänk på att hästen ska gå i normal takt framåt men samtidigt skönklar då på oc möter med tygeln (hästen får inte gå fortare) då får hästen mer kraft bakifrån och trampar under sig, man känner då att hästen arbetar från bakbenen till nacken och då böjs nacken! :D

Detta låter jätte intressant. Rider du ut i skogen med enbart grimma också? har du kontroll även om ni möter andra hästekipage?? Eller annat hon kan bli stressad av? Är jätte nyfiken?! Travaren jag rider är mycket tung frammåt/nedåt när han vill ta över och springa sin takt. Har stuckit många gånger med andra . ( jag väntar på min tur) Rids på vanligt träns bett,Har testat pessoar bett men jag tycker det är onödigt skarpt. Några tips om hur man får en fd travare att inte bli så fruktansvärt stark. Känns som jag måste rida mycket med sätet och halvhalter så fort tendensen kommer. tar gärna i mot råd!!

Senast ändrad av en moderator:

Eller som jag säger: börja inte rida på ridskola. :smirk:
Därom tvista de lärde, men man ska veta att det finns MÅNGA sätt att utbilda sin häst och sig själv. Sveriges riskolor är bara uten bråkdel av vad som erbjuds.
Min häst kan inte heller ha bett pga. vargtand- vi har inga som helst problem att jobba bettlöst. Finns ryttare som rider helt utan träns, så där finns det ockå många vägar att välja på.
Jag VET att sveriges ridskolor är en bråkdel av vad som finns, men det beror ju på var man är "verksam", också, så att säga. Alla kanske inte har omedelbar tillgång till hela världens utbud.
Jag menar också att det många gånger är svårt för den som är "amatör", att utvärdera alla olika sätt som finns att utbilda sig själv och sin häst.

Jag VET, också att det är "inne", att jobba bettlöst, vilket jag inte ska säga är fel, på något sätt, men det är inte POSITIVT, om hästen blir så stressad av ett bett, att det inte GÅR att använda, pga den orsaken.

Jag rider på bett också men tycker om att rida i grimma sj så det är inte bara för att hon blir stressad.

Ja jag rider överallt med gimma.

Hej.

"Jag rider på bett också men tycker om att rida i grimma sj så det är inte bara för att hon blir stressad.
Ja jag rider överallt med gimma."

Ja, okej, i första inlägget skrev du att du red med grimma för att hon blev mkt mer stressad av bett. Men det har ingen betydelse för mitt svar, eftersom du ändå säger att hon blir stressad av bettet som sådant. Jag menar att det tyder på, att hon kan bli svår att rida överhuvudtaget, i alla fall att komma in i den där samlade formen. Men det är mycket möjligt att det kan bli jättebra, om hon rids utan bett, fast det kanske tar ett tag. Nu vet vi ingenting om hur länge hon är riden eller någonting sådant, men jag skulle förmodligen, i det läget du beskriver, bara försöka få henne i en lång och låg form, och inte ställa några högre krav än så, än på ett tag.

Men nej, det måste jag då säga, att jag skulle inte rida med "gimma" överallt!

Jag kan inte riktigt köpa varför en häst nödvändigtvis behöver kunna gå på bett för att samla sig. Utveckla gärna mera vad du menar:)

Till trådskaparen: Om jag vore i din sits skulle jag inte fokusera så mycket på formen. Försök sätta muskler i form av lösgörande arbete och tex backträning så kommer det nog av sig självt.

"Jag kan inte riktigt köpa varför en häst nödvändigtvis behöver kunna gå på bett för att samla sig. Utveckla gärna mera vad du menar"
Nu ser jag faktiskt inte om den här frågan var ställd till mig, men jag tror det!

Jag menar inte att en häst behöver kunna gå på bett för att samla sig, utan jag menar, att en häst som har fått sådana negativa intryck av att arbeta med människor, så pass, att den känner sådant obehag av att ha ett bett i munnen, att den inte ens kan tänka på någonting annat, i stort sett, den hästen kan även om den rids utan bett, komma att få assosiationer, till dessa obehagliga situationer, vilket kan göra att den blir "svårriden".

Som du kanske ser, så skrev jag också, att hon kanske kan bli "jättebra", om hon rids utan bett, vilket väl åtminstone antyder,
att jag INTE menade att en häst måste kunna gå med bett, för att "samla sig".

(Du kanske ville att jag hade menat så som du tänkte dig, men det är faktiskt inte detsamma som att jag faktiskt skulle ha gjort det! Läs vad där verkligen står, och reflektera över det, utan att "ta med", det du själv tänkte dig att jag skulle yttrycka eller mena. )

Hästens nosrygg är ju faktiskt enormt känslig. Och jag tror ju, att det många gånger, faktiskt inte alls är så "vänligt" att rida bettlöst, som man kanske kan tro. Men det hade ingen relevans till detta resonemang egentligen, jag vet inte heller hur det verkligen förhåller sig, men det är också av sådana orsaker som jag är lite skeptisk.

Bettlöst eller inte, vem vet bäst? Jag ska påbörja inridning av min 2-åring snart och är rädd att uppfattas som oseriös om jag väljer att köra bettlöst och bomlöst. Drömmen hade varit att inte behöva använda något alls! Min hund lyder utan tillbehör, så varför inte hästen...? ;)

tja...att verka oseriös är väl ganska tråkigt men inget man ska lägga ner sitt liv på, kan ju inte vara alla till lags:P
Känner några stycken som rider in bettlöst, lättare för hästen att fokusera på ryttaren utan att gå med något i munnen hela tiden, och för att spara munnarna lite, sen när de lärt sig hjälper börjar dom med bett för att förfina eller göra hästen färdig för andra ryttare.. Så varför det skulle vara oserist vet jag faktiskt ine även om många säkert tycker det:P
Sen finns ju säkerhets aspekten.. men kan man inte stana hästen med kapson/hackamore/sidepull etc så tror ju inte jag personligen att en pinne i munnen gör större skillnad, alla hästar kan bli rädda att sticka med eller utan bett.
Min åsikt. :P

"Bettlöst eller inte, vem vet bäst? Jag ska påbörja inridning av min 2-åring snart och är rädd att uppfattas som oseriös om jag väljer att köra bettlöst och bomlöst. Drömmen hade varit att inte behöva använda något alls! Min hund lyder utan tillbehör, så varför inte hästen...?"

Hästen kanske vet bäst!

Men det är nog inte någon omöjlighet, att komma ganska så nära sanningen, utan att man behöver se det som en "tävling", där någon "vet bäst", och därmed "vinner".

Ja, jag vet inte, jag har ingen "dröm" att kunna rida utan något alls.

En hund "lyder" utan tillbehör, fast inte alltid kanske, och då märks det ju inte lika mycket om det är en hund som om det är en häst, som ju är lite tyngre och lite snabbare i reaktionerna.

Sen handlar det väl inte bara om att hästen ska lyda. Om det är det man är ute efter, så kanske man upplever att man blir mest "nöjd", när man inte använder något alls.

"men kan man inte stana hästen med kapson/hackamore/sidepull etc så tror ju inte jag personligen att en pinne i munnen gör större skillnad, alla hästar kan bli rädda att sticka med eller utan bett."

Fast det är skillnad på att ha "gimma" och träns med bett i det läget, i alla fall.

"Jag kan inte riktigt köpa varför en häst nödvändigtvis behöver kunna gå på bett för att samla sig. Utveckla gärna mera vad du menar"
Nu ser jag faktiskt inte om den här frågan var ställd till mig, men jag tror det!

Jag menar inte att en häst behöver kunna gå på bett för att samla sig, utan jag menar, att en häst som har fått sådana negativa intryck av att arbeta med människor, så pass, att den känner sådant obehag av att ha ett bett i munnen, att den inte ens kan tänka på någonting annat, i stort sett, den hästen kan även om den rids utan bett, komma att få assosiationer, till dessa obehagliga situationer, vilket kan göra att den blir "svårriden".

Som du kanske ser, så skrev jag också, att hon kanske kan bli "jättebra", om hon rids utan bett, vilket väl åtminstone antyder,
att jag INTE menade att en häst måste kunna gå med bett, för att "samla sig".

(Du kanske ville att jag hade menat så som du tänkte dig, men det är faktiskt inte detsamma som att jag faktiskt skulle ha gjort det! Läs vad där verkligen står, och reflektera över det, utan att "ta med", det du själv tänkte dig att jag skulle yttrycka eller mena. )

Hästens nosrygg är ju faktiskt enormt känslig. Och jag tror ju, att det många gånger, faktiskt inte alls är så "vänligt" att rida bettlöst, som man kanske kan tro. Men det hade ingen relevans till detta resonemang egentligen, jag vet inte heller hur det verkligen förhåller sig, men det är också av sådana orsaker som jag är lite skeptisk.

Ursäka, jag bara frågade vänligt vad du menade och bad dig utveckla. Inte i syfte av att bråka.

Därmed inte sagt att någon inte skulle vara i behov av mer kompetens av vad den själv besitter, men jag tror att många, skulle komma långt, med att lyssna mera på sin häst, och lära av den, än av att försöka tillfredställa alla besservissrar, som finns i närheten.

ursäkta mig, men om det är någon här som är en besservisser så tror jag att du är den störste. jag har aldrig läst ett inlägg som är så nedlåtande.

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka