vill inte vara ensam

O

opq

:confused: har fått hem en ny köpt isis på 7år till min andra isis. Trodde allt skulle bli bra. men usch vad det blev fel. Han vill inte stå ensam när den andra hästen inte är med. Finns det något man kan göra åt saken? Är det någon mer som haft liknande problem?

Sv: vill inte vara ensam

opq skrev:
:confused: har fått hem en ny köpt isis på 7år till min andra isis. Trodde allt skulle bli bra. men usch vad det blev fel. Han vill inte stå ensam när den andra hästen inte är med. Finns det något man kan göra åt saken? Är det någon mer som haft liknande problem?

Hästen är ett flockdjur, eftersom din häst är ganska ny så finner den förmodligen endast sin trygghet i den andra hästen. Detta är en av de stora nackdelarna med att ha en liten flock på 2 hästar. Har din häst en någorlunda inbyggd grundtrygghet, kommer det att försvinna när hästen fått komma sig till ro i sin nya miljö. Men var beredd på att det kan ta ett tag.

Ett tips: skaffa en shettis, som extra sällskap:bump:

Loppa skrev:
Ett tips: skaffa en shettis, som extra sällskap:bump:
att vara sällskap är ingen uppgift och således inget liv jag tror en häst trivs med.

Låt hästen aklimatisera sig först, har du möjlighet kan den ju få följa med som handhäst när du rider din andra häst om du måste ha ut den...

Annars får du aktivera den medan du är borta genom "leksaker" eller lite käk...

opq skrev:

min kompis har en islandsfödd vallack på typ 15 år som inte kan vara ensam. Han hoppar stillastående ut från boxar och dylikt om han lämnas ensam. Som tur är har min kompis alltid kunnat erbjuda honom sällskap eftersom hon har några hästar, men som du förstår kan det vara ett permanent "problem" men eftersom din häst är ny skulle jag snarare tippa på att hon är osäker. Det kan ta lååång tid för dem att anpassa sig, man vet ju inte vad de bär med sig i bagaget...

Hästar är flockdjur och det ses ofta som en bestraffning att lämnas ensam, kan likna det vid hästar som blir utstötta ur flocken.:(

En shettis kan därför vara bra på många sätt. Dessutom behöver de inte bara stå, utan kan med fördel köras mm.
Ett sällskap kan även bidra till snabbare aklimatisering!;)

marijaa skrev:
att vara sällskap är ingen uppgift och således inget liv jag tror en häst trivs med.
Har man skyssta hagar och sköter om hästen bra så tror jag att det finns många hästar som kan trivas bra med att endast vara sällskap.

anledningen till att jag har två hästar är naturligtvis för att hästar är just flockdjur,men samtidigt behöver dom träning var för sig.

Loppa skrev:
Hästar är flockdjur och det ses ofta som en bestraffning att lämnas ensam, kan likna det vid hästar som blir utstötta ur flocken.:(

En shettis kan därför vara bra på många sätt. Dessutom behöver de inte bara stå, utan kan med fördel köras mm.
Ett sällskap kan även bidra till snabbare aklimatisering!;)
Det har du kanske rätt i men det är tyvärr allt för ofta som man ser övergödda små shettisar som står i små hagar och vars enda uppgift bara är att vara sällskap.

Två av mina kompisar har köpt shettisar som sällskap, i det ena fallet används shettisen som ridhäst åt barnen samt till "utflyktskörning" (vilket han verkligen älskar) i det andra fallet används den ibland som ridhäst åt barn. Då tycker jag att det är ok, men inte att de bara ska stå...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: Claraclara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur