Vill inte vara ensam!

E

EllPri

Jag har en valack som går tillsammans med ett sto. Men det är så att han har varit skadad :cry: och vi har då inte kunnat rida honom. När tjejjen som äger stoet ska ut och rida då blir min häst tokig! Han springer runt i hagen och några gånger har han sprungit rätt igenom stängslet! I stallet så sparkar han i väggarna och en gång har han tom. sparkat sönder boxdörren! Är det någon som kan hjälpa mej med hur jag ska göra för att få honom att lugna sej när han är ensam??

Sv: Vill inte vara ensam!

se till att han har något att tugga på, tex hö. Men blöt det ifall hästen stressäter. Prata lugnande med honom. Du kan ju be snällt om hon kan gå ut ur stallet några gånger så att din häst ser att hennes häst kommer tillbaka.

Han har alltid hö i i boxen men han rör det inte ens. Och när vi testade att låta den andra hästen gå ut en stund så var han helt lugn men nästa gång sparkade han som om han hade ett bi under svansen! Vi har försökt prata lugnande men det verkar som om han varken ser eller hör :(

Du får väl göra som man gör med ett föl...

Börja med att ta ut den andra hästen i början bara korta stunder, så att din häst klarar av det (förstår att hästkompisen kommer tillbaka), sedan ökar på tiden mer och mer....kräver en hel del tålamod förstås men kanske är det värt det i längden?

Så har jag gjort med min unghäst och det börjar nu ge resultat, nu kan hon vara själv korta stunder i alla fall!

EllPri skrev:
Han har alltid hö i i boxen men han rör det inte ens. Och när vi testade att låta den andra hästen gå ut en stund så var han helt lugn men nästa gång sparkade han som om han hade ett bi under svansen! Vi har försökt prata lugnande men det verkar som om han varken ser eller hör :(

Jaaa.. Man måste ju teta allt. Han har ju aldrig varit ifrån sin mamma tidigare (han är 9 år)! Så egentligen är det väl inte så konstigt om han är orolig?

Nej, de flesta hästar är ju mer eller mindre bundna till sin flock....har de då aldrig varit ifrån varandra är det ju inte konstigt alls om de blir oroliga. Återkommer med en länk, den gav i alla fall mig en del tips!

EllPri skrev:
Jaaa.. Man måste ju teta allt. Han har ju aldrig varit ifrån sin mamma tidigare (han är 9 år)! Så egentligen är det väl inte så konstigt om han är orolig?

*knapplån*

Jag har lite samma problem. Har ett sto som aldrig varit ensam i hagen, nu 6 år gammal, och jag är lite rädd att lämna henne där när jag rider valacken. Har inget stall att stänga in henne i.

Många bra tips fick man ju här, men jag har en ytterligare fundering. Skulle det hjälpa processen om man rider ut mycket med henne ensam först? Innan man börjar med att lämna henne ensam i hagen? Vi har just börjat rida ut själva och det går bättre och bättre, tror ni att det alltså skulle bli lättare att skilja dem åt när hon är van att vara ute själv?

Vi har gjort så med våran valack men det hjälpte inte :( Han blir ändå tokig när man tar ut stoet.

det brukar ha att göra med att 2 hästar är ingen flock, det är knappt att det är det ens när det är 3 hästar, 2 hästar blitr väldigt lätt bindna till varadnra, en häst är ett flockdjur och mår offtast inte bra att vara ensam, samma sak är det då om det bara är 2 hästar som bor ocg går ihop. Sedan kan det ha lite med att göra att hästen är så pass gammal och inte vart ifrån sin mamma, hästen måste få bli trygg, men det kanske skulle underlätta med en shettis eller någe i hagen så hästarna blir 3 och slipper blir så bundna med varandra, tänk om den anndra hästen blir sjuk eller skadad, måste åka iväg akut, eller kanske ska iväg på träning eller tävling, då blir det flera timmar för din häst att vara ensam, värt att tänka på iaf :)

Inga av mina hästar har några problem att vara själva i stallet eller i hagen och sättet jag har vant dem vid är att om t ex 2 hästar går i hagen och den ena ska ridas. Då tar jag in båda två medans jag gör iordnig den häst som ska ridas. När jag ska ge mig iväg, då släpper jag ut den andra hästen i hagen, då givetvis med hö att äta. Och de första gångerna så brukar jag se till att någon är kvar i närheten av stallet som "ett sällskap" till hästen som är kvar. Jag upplever det som att hästen inte känner sig lika mycket att den blir LÄMNAD ensam om man först tar in den och sedan släpper ut den i hagen igen. När jag kände att detta fungerar bra, så har jag sedan inga problem med att lämna någon häst kvar i hagen.
Likadant när du vill lära en häst att vara kvar ensam i stallet, så undvik att lämna hästen kvar då alla andra hästar tas ut. ta först ut hästen, släpp ut den i hagen en stund, ta sedan in den i stallet. Har också fungerat för mig.
Lycka till.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama