Vill inte ta stöd på bettet.

T

TheDot

En häst som ofta går högt med huvudet i och inte vill ta stöd på bettet, kan det vara pga något annat än smärta?

Hästen kanske inte är riktigt igång? Muskelmässigt, den orkar inte bära sig riktigt?

Trivs inte med bettet?

Dåligt anpassad sadel?

Vad har ni för erfarenheter av såna hästar? :)

Sv: Vill inte ta stöd på bettet.

Jag tror att det kan berro på alla de anledningar du har skrivit här.

Min egen häst ville inte alls ta stöd på bettet när jag red in honom,han var van vid bett och nykollad i munnen.Han föredrog att krulla ihop sig istället för att suga på bettet och söka sig framåt.Detta avhjälpte jag genom att rida framåt framåt framåt en period,sen kom det av sig självt.

En annan arab som jag hade på foder sprang som en giraff med skallen i vädret.Hon hade ont i ryggen och var väldigt omusklad.Det tog ca sex månader att få henne att slappna av och börja söka sig framåt,neråt.Mycket skogsridning,regelbunden behandling av hästmassör,byte från pessoabett till vanligt tredelat och ett sadelbyte löste biffen i hennes fall.

Sen är det ju olika varför hästarna gör såhär.Det måste ju bero på smärta,felanpassad utrustning eller felaktig ridning tror jag, tyvärr:crazy:

Tack för svaret! Har en annan fråga också, vid ordentlig klinik besiktning kan vet. då se anledningar till detta? Vad är viktigt att undersöka på en sån häst, skulle väl själv gissa på tandkontroll och röntgen av ryggen förutom det vanliga. Finns det något mer?

Ont i ryggen och dåligt anpassad sadel?Svårt att säga,men hur reagerar hon när du trycker med fingertopparna på ryggen?Ömmar hon då?

Kolla sadeln och ge henne massage.

Smärta, stelhet. Samt självklart dålig ridning....

Smärta kan komma från munnen, bettet, kroppen, sadeln...

Hästen hade stått mkt sista tiden, inte blivit ordentligt riden så det mest troliga är nog ändå att den är stel och lite omusklad. Dålig ridning tror jag inte då den står hos svårklassryttare. :)

Kan tillägga att det inte är min häst.

Hästar som är tjafsiga i munnen bör givetvis kollas i munnen först. Annars är det vanligt att problemen sitter i bakdelen, att den har ont eller är svag eller överansträngd.

En häst som ofta går högt med huvudet i och inte vill ta stöd på bettet, kan det vara pga något annat än smärta?

Hästen kanske inte är riktigt igång? Muskelmässigt, den orkar inte bära sig riktigt?

Trivs inte med bettet?

Dåligt anpassad sadel?

Vad har ni för erfarenheter av såna hästar? :)

stress
dåligt uppvärmd
ej lösgjord
brist på styrka

finns flera anledningar

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 431
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 565
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna