vill inte ta bort taggtråd?

Sv: vill inte ta bort taggtråd?

Det är tråkigt att man inte kunnat bevisa taggtrådens olämplighet som stängsel. Men som du säger så är det förhållandevis få som använder taggtråd till häst (och var så även ganska långt innan förbudet) vilket torde ge resultatet att färre hästar även skadar sig på taggtråd i jämförelse med annan typ av stängsel eftersom taggtråd till häst inte är särskilt vanligt. Trots allt ser jag ett elstängsel som är korrekt uppfört (dvs välsträckt och med distanser som gör att tråden går av vid för hög belastning) som betydligt säkrare än taggtråd, som aldrig går av eller blir "otaggigt" om ett djur kommer åt det. Jag tror att de allra flesta av de skador som orsakas av elstängsel skulle kunna undvikas om man bara stängslade på ett korrekt sätt.

:bow:
Exakt! Statistik säger ingenting om den inte är framtagen på jämförbara grunder.
Att enbart jämföra antalet skador orsakade av taggtråd kontra eltråd säger ingenting, eftersom taggtrådsstaketen är i kraftig minoritet. (Vilket jag för övrigt är glad för.)
Taggtråd blir knappast ett bättre alternativ bara för att det även kan uppstå skador med (dåligt uppförd) eltråd.

Och som svar på sommardags fråga: Ja, vi har fungerande eltråd runt våra stora hagar. Som jag sade tidigare, det krävs arbetsinsatser och investeringar, men funkar utan problem om man uppför staketen på ett korrekt och säkert sätt.
Ditt argument om att hästarna inte går på staketen i stora hagar, bör väl rimligtvis appliceras lika bra både på tagg- som eltråd? I så fall spelar tråden ingen roll alls, så länge hagen är tillräckligt stor, eller hur menar du?

KL

Ni som är så emot taggtråd, har ni någonsin försökt stänga en sådan hage? Eller går era hästar i små paddockar? Antagligen.

Jag tycker inte om taggtråd MEN jag kan förstå att vissa har det i stora hagar. Vissa hagar är totalt hopplösa att stänga med vanligt staket, det är sly vatten m.m Och en stor hage räknar jag över 20 hektar, det tar altså mer än en timma att bara gå runt hagen, kan ni räkna ut hur lång tid det tar att stängsla en sådan hage? Om det bara var att byta ut staketet så visst, det är mycet jobb men det går, men vanligt elstaket håller så mycket sämre att det blir myket mer jobb med underhåll i längden.

Jag har haft hästar i både elstängsel hagar och stoora taggtrådshagar, Hästarna har haft MYCKET skador i elstängselhagarna men INTE en enda i taggtrådshagarna, antagligen för att elstängselhagarna är oftast är mindre, i stora taggtrådshagar är hästarna ALDRIG på staketen eftersom dom inte behöver, hagarna är så stora att dom kan röra sig som dom vill och har alltid mat.

SÅ JAG TYCKER MAN BORDE TILLÅTA TAGGTRÅD I STORA HAGAR!
Mer lathet.

Det är jobb att sätta upp ett staket- ja!. men gör man det efter alla konstens regler så är underhållet minimalt.
Det är inte mkt mer jobb än att spika fast taggtråden med märlor= jobbigare.

Dvs man gör inte som icke kunnigt folk- drar trådarna endast genom isolatorerna o repen/, tråden endast hålls upp från marken o i stora längder så blir elastiskt o går ej heller av förrän där det sitter fast.
Tråden ska sitta fast i ca varannan stolpe o du får ett hållfast staket.

Taggtråd är från förr då man inte hade el.

hästar är flyktdjur o ska inte inhängnas med det- varav nu lagen!:bow:

*lånar*

Jag är av åsiktet att olika stakettyper har olika fel och förtjänster... det gäller även taggtråd... Själv använder jag mig av korrekt uppsatta elstaket som inneburit skador... Dock inga allvarliga även om skadan i sig till ytan var stor... Det blev "bara" hudskador... Ett taggtrådstaket i just det fallet hade förmodligen gett allvarligare skador..

Trots detta är jag faktiskt emot taggtrådsförbudet.. Lite av samma anledning som de människor som det handlade om i den artikeln jag läste.
En lag skall vara faktaunderbyggd. Hävdar lagsstiftaren att sådan fakta finns så skall den banne mig finnas också... Hur många andra lagar finns det där man påstås ha fakta som stöd för lagen och det i själva verket visar sig att fakta saknas???!!! Lagar skall inte tas för att beslutaren är av en viss åsikt.

En annan anledning till att jag ser taggtrådsförbudet som felaktig är att det bara riktar sig mot ett djurslag... Även kor kan gripas av panik.. Eller i yster glädje på våren springa rakt igenom ett staket de inte ser... En ko kan få lika allvarliga och svåra skador som en häst. En ko lider inte mindre av sina skador än vad en häst gör.. Enda skillnaden är att kon slaktas om skadorna är för svåra... av djurskyddskäl... Det görs sällan på hästar som skadat sig i samma omfattning. Där skall det lappas och lagas...

Hade det varit någon stake i lagstiftaren så skulle taggtrådsförbudet gälla alla djurslag... Eller så gäller det inget djurslag... *punkt*... Att separera djurslagen som får gå bakom ett visst typ av staket är bara löjeväckande.. Bättre vore att lagstifa om HUR ett staket skall vara uppsatt och draget. Ett vite för undermåliga staket hade nog minskat staketskador betydligt mer än taggtrådsförbud för hästar....

Jag är alltså av samma åsikt som de i den artikeln jag läste. Lagen är tagen på felaktig grund och man borde ha lagt ut den på ytterligare en remissrunda innan den togs. Lagar som på ett eller annat sätt begränsar eller tvingar mig som djurägare har jag inga problem med... Men då skall fakta finnas om att lagen faktiskt behövs för djurens skull... Skall man vara ärlig så saknas den faktan i bakgrunden till taggtrådsförbudet.

jag har sagt det förut och säger det igen. då LRF är en organisation som är oerhört skicklig lobbyist i de politiska korridorerna är jag är helt övertygad om att om inte LRF hade lobbat starkt i denna fråga hade taggtrådsförbud gällt för samtliga djurslag

Möjligt att det förhåller sig så... Eller så är det en annan stark grupp eller lobbyister som får igenom en lag som faktiskt saknar vetenskapligt underlag för att just taggtråd skulle vara överrepresentativt när det gäller skador....

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att flyktdjur o taggtråd inte går ihop.

Det har även dålig synbarhet o ska föl lära sig den hårda vägen:mad:

Det finns visst underlag med horribla skador av taggtråd- även om det finns skador från rep där de suttit fast bristfälligt o troligen strömlöst.
Nej det här är LRF anhängare som just ser tillbaka på historiken att det var bättre förr.
Är man lite seriös så sätter man eltråd innanför taggtråden kanske t o m på samma stolp, men å andra sidan så vet vi hur stolpen brukar se ut där taggtråd finnes- 30 år gamla o ej impregnerade.

Du kan stänga in allt med el

inte ens i Afrika tar man till billig taggtråd till de vilda djuren.

Här har de yngre kobönderna el i sina staket- endast.:bow:

det finns inget hållbart argument till att hålla sig fast vid taggtråd o kanske önskar de att t o m få sätta upp razortaggtråd:eek:

I USA och på island där dom ofta har stora hagar och inte pytte hagar som i Sverige använder man taggtråd och det funkar fint!

I USA och på island där dom ofta har stora hagar och inte pytte hagar som i Sverige använder man taggtråd och det funkar fint!
Är du verkligen säker på det? Jag misstänker att statistiken när det gäller taggtråd inte är särskilt positiv där heller, men den statistiken kanske du har tagit del av?

Som syrran skriver, finns det en hel del konstigheter i den här saken.

Taggtråd passar inte för livliga hästar i små hagar med livliga barn omkring, d v s de flesta hästar idag. Däremot finns det hundratusentals hästar som trivts så bra i stora naturbeteshagar, ofta tillsammans med nötkreatur, att de inte ägnat stängslet någon nämvärd uppmärksamhet: Skogs- och lantbrukets kallblod, en mycket stor kunskapsbas. Till den kunskapsbasen hör den fasta övertygelsen att en översnöad eltråd, en eltråd med växtlighet som jordar eller som dränkts av högvatten på en strandäng inte är en eltråd – det är en tråd som många hästar inte respekterar.

Lästips:
2007 gjorde SJV på regeringens uppdrag en utredning, ”Användande av taggtråd”. Den grundades på veterinärstatistik och enkät till distriktsveterinärstationer. Rapporten kom fram till att siffrorna inte gav någon säker bild, men att
1) Övergiven taggtråd är en risk för dem som rider ut, och måste bort. Enligt både miljöbalken och SJV:s föreskrifter är djurägaren skyldig att ta bort sådan skräptaggtråd.
2) Det gick inte att säga om någon stängseltyp gav större eller mindre risker
3) Eftersom hästar är flyktdjur, kan man ändå tänka sig att förbjuda taggtråd för just dem

Hämta gärna hem rapporten, 10 (tio) sidor från jordbruksverket
http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/taggtradenanvandsalltmindre.5.7502f61001ea08a0c7fff119745.html

Den vetgirige kan kontakta rapportförfattaren som senare jobbade på länsstyrelsen i Jönköping, och begära att få ut hela rapporten på 17 (sjutton) sidor. Då får ni även den statistik som hela rapporten grundar sig på, och av den framgår att punkt 1) och 2) ovan stämmer, men det finns ingen täckning för punkt 3) Däremot kan man se att enligt enkäten står taggtråd för i snitt 1 av 19 stängselskador, och enligt statistiken 3,3 av 15. Är det någon som vet varför SJV publicerar halva rapporter?

Enligt vägverkets statistik kan som jämförelse nämnas att ca 5 hästar om året mister livet i tågolyckor (biltrafik oräknat). Ett fungerande stängsel är en trygghet för hästen.

Förbudet mot taggtråd är en föreskrift, inte lag. Lagar röstas igenom av riksdagen, men en föreskrift enligt djurskyddslagen kan nära nog beslutas av en enskild tjänsteman. Djurskyddsmyndighetens föreskrift skickades ut på remiss med diarienummer 2005-0653 för svar inom knappt tre veckor. Remissen skickades till rid- och travföreningar, djurskyddsorganisationer och myndigheter mf l, Fåravelsförbundet och Sveriges Grisproduvcenter – men inte till någon kallblodsförening. Faktamässigt hänsvisade remissen till en ”mer heltäckande utredning” som myndigheten gjort hösten 2004.

Tydligen gällde beslutet bara till augusti 2007, för i juni 2007 togs beslut om förbud igen, nu som DFS 2007:6. Tydligen var man osäker på vad man skulle förbjuda, för i föreskriftsmotiven som gavs ut en vecka senare står det att taggtråd kan ge mycket allvarliga skador medan eltråd kan ge skador som medför avlivning av hästen. En vecka senare, 1/7 2007, lades djurskyddsmyndigheten ner.

Våren 2011 ville Radio Sörmland se den ”mer heltäckande utredningen”. Ingen på SJV hittade utredningen, förmodligen för att den aldrig hade gjorts:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=4437670

Tydligen baseras föreskriften numera på tyckande. Begär gärna att få veta vad det tyckandet baserar sig på!

Alltså:
Enligt den gamla föreskriften borde hästar inte gå bakom taggtråd, och på det viset försvann den onödiga taggtråden. Nuvarande förbud försämrar livet för hästar på naturbetesmarker, och förbudet kom till på ett sätt som bara passar i en bananrepublik. Nu får vi se vad riksdagen säger:
http://www.atl.nu/lantbruk/de-vill-ha-taggtraden-kvar

Jag är väl bekant med hur föreskrifterna tas fram och också hur remisshanteringen går till, men det ändrar inte skaderisken i samband med taggtrådsanvändning. Jag förstår sanneligen inte varför hästar (och andra djur) skulle trivas bättre av att gå i stora hagar bakom taggtråd än samma storlek på hagar med trä och/eller el-stängsel. Jag känner till ett flertal gårdar bara runt där jag bor som har både tio, tjugo och trettio hektar som är instängslat med stängsel trä i kombination med eltråd. Dessa hagar används för nötkreatur och häst.

Det går inte att anamma statistiska belägg i jämförelse med skadehistorik.

folk har tack o lov gått efter eget huvud o taggtråd används inte idag av andra än- som bara är bekväma.

I fallet som tagits upp har "inget" hänt på 40 år o då kan man lätt räkna ut hur gamla de är på ett ungefär.

Det är just bara såna individer som ifrågasätter o bråkar. DET orkar de:crazy:

Här går köttdjur på lösdrift med el o hålls inne utan skador.

det viktigaste är ju att alla former av elstaket ska ha el i sig för att fungera som en mental barriär. En smärta en sekund o som inte ger bestående men.

Jag har en närstående som de senaste månaderna arbetat i östra Australien där hästar ofta hålls i stora (>100 ha) hagar/hägn, mer som regel än undantag inhägnade med just taggtråd. Det jag fått berättat för mig och även sett på bilder stödjer inte bilden av att taggtråd generellt "funkar fint" till hästar ens i stora hagar.

Det är tråkigt att man inte kunnat bevisa taggtrådens olämplighet som stängsel. Men som du säger så är det förhållandevis få som använder taggtråd till häst (och var så även ganska långt innan förbudet) vilket torde ge resultatet att färre hästar även skadar sig på taggtråd i jämförelse med annan typ av stängsel eftersom taggtråd till häst inte är särskilt vanligt. Trots allt ser jag ett elstängsel som är korrekt uppfört (dvs välsträckt och med distanser som gör att tråden går av vid för hög belastning) som betydligt säkrare än taggtråd, som aldrig går av eller blir "otaggigt" om ett djur kommer åt det. Jag tror att de allra flesta av de skador som orsakas av elstängsel skulle kunna undvikas om man bara stängslade på ett korrekt sätt.

Är det inte bäst att man rekommenderar staket typ utifrån fakta? Om nu taggtråd förhindrar skador och exv eltråd är farligare då bör man väl anpassa sig efter verkligheten.

I mindre hagar kan jag bara se nackdelar med taggtråd, men när jag berättade om förbudet för en islänning så skakade han bara på huvudet åt påfundet- På Island har man gott om taggtråd och på många ställen skulle det vara omöjligt med el eller trästaket. Hur bygger man ett staket på många hektar uppe på fjället utan taggtråd och i ett land där det knappt växer några träd?

Nu har vi andra förhållanden i Sverige, men jag ser bara positivt på att ge dispens där det kan vara befogat och skaderisken pga staket är minimal, t.ex i stora hagar i synnerhet i besvärlig terräng och där elförsörjningen är problematisk. I vanliga hagar så passar förmodligen el/trä stängsel bättre.

Senast ändrad:

Jag har en närstående som de senaste månaderna arbetat i östra Australien där hästar ofta hålls i stora (>100 ha) hagar/hägn, mer som regel än undantag inhägnade med just taggtråd. Det jag fått berättat för mig och även sett på bilder stödjer inte bilden av att taggtråd generellt "funkar fint" till hästar ens i stora hagar.

Nu måste man jämföra riskerna och skadorna (typ och frekvens) för att konstatera var risken är störst. Det an bli otäcka skador oavsett staket typ. De hade fått skador på hästar även med andra staket, frågan är snarast om de blir fler och/eller värre pga att det är just taggtråd.

Men det går ju inte att få fram någon sanningsenlig statistik eftersom taggtråd till häst är mycket ovanligare än elstängsel i Sverige. Givetvis kommer det in fler fall av elstängselskador än taggtrådsskador till svenska kliniker, men det beror ju inte på att elstängsel skulle vara farligare/värre än taggtråd, det beror ju på att taggtråd är mycket ovanligare än elstängsel för häst, och att folk inte kan sätta upp elstängsel på rätt sätt.

Som du säger så är inte Sverige jämförbart med varken Island, USA eller Australien eftersom förhållandena är helt olika och synen på förebyggande djurskydd inte är det primära målet i dessa länder vilket det är här.

Personligen anser jag att vägran att byta ut taggtrådsstängsel är rent trams och att de aktuella hästhållarna totalt har missat syftet med djurskyddslagen. Ska man hålla häst ska skaderisker undvikas i högsta möjliga mån. Funkar det inte med el (vilket är mycket troligt i det här fallet) så får man ta till trästängsel eller plaststängsel. Inte något att tjafsa om egentligen anser jag. Dyrt?? Ja, det är möjligt, men det är ingen ursäkt för att inte följa det regelverk vi har här, och att inget har hänt på 40 år duger inte heller eftersom lagen är förebyggande.

Så baserat på icke befintlig statistik anser du att det är fel med taggtrådsstängsel i alla lägen? Du anser vidare att dispens inte är någon en del av de lagar och regelverk och att det inte ska var okej att ifrågasätta beslut, överklaga och söka dispens?

Lägg märke till att jag inte menar att man utan vidare ska få ett godkännande men jag anser det är rimligt att kunna ge dispens om omständigheterna är de rätta.

Senast ändrad:

Så baserat på icke befintlig statistik anser du att det är fel med taggtrådsstängsel i alla lägen? Du anser vidare att dispens inte är någon en del av de lagar och regelverk och att det inte ska var okej att ifrågasätta beslut, överklaga och söka dispens?

Lägg märke till att jag inte menar att man utan vidare ska få ett godkännande men jag anser det är rimligt att kunna ge dispens om omständigheterna är de rätta.
Jag är inte emot dispenser, och jag tycker att det är viktigt för rättssäkerheten att överklagningsmöjligheten finns. Om mitt inlägg tyddes som om jag inte tycker det så har jag uttryckt mig otydligt.

jag ser det så att om man jämför taggtråd med eltråd så är taggtråd alltid en skaderisk (eftersom det är just taggigt) medan man kan undvika skaderisker genom att använda distanser osv till elstängslet. Hoppar en häst in i taggtråden skadar den sig garanterat. hoppar samma häst in i en eltråd som är gjord för att gå av vid en viss belastning så att hästen inte ska trassla in sig, då är ju skaderisken mindre eller hur? En häst som hoppar in i taggtråd skadar sig alltid (det går ju liksom inte att göra några förmildrande varianter på taggtråd), medan en häst som hoppar in i eltråd skadar sig inte alltid. Skaderiskerna minimeras i högsta möjliga mån.

Jag har sett hästar hoppa in i taggtråd ( ja det såg otäckt ut) vid ett några tillfälen och inte bli skadad( och inte sett någon alvarlig skada alls med taggtråd) och sett hästar fastna i eltråd och bli ordentligt skadade. En häst som sitter fast i eltråd som inte går av får upprepade stötar och blir desperata att komma loss. Med min förra häst red jag rakt in i taggtråd ( låg dold på marken) hon vägrade röra sig tills jag rett ut elendet, kanske hon fastnat förr, men islandshästar reagerar ofta så, att de väntar på hjälp och tar det lugnt.

Nej jag säger inte att eltråd är farligare än taggtråd, jag är bara inte så kategoriskt negativ utan tycker man ska se på alla omständigheter. Har amn vanliga småhagar som vi oftast har i sverige från 50 kvm upp till några Ha kan jag inte se någon poäng med annat än el/trä etc, men ska man ägna in besvärlig terräng och stora hagar och på platser där kanske inte finns el kan jag se poängen. Jag tror den största faran ligger i gamla rostiga trådar som ligger lite här och var och dåligt spända trådar, en korrekt uppsatt hage med stora ytor ger relativt få skador oavsett stängseltyp. Nej jag vill inte ha taggtråd men kan se poängen under vissa omständigheter.

Liknande trådar

D
Hästmänniskan moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt... står inför...
Svar
8
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar