vill inte ta bort taggtråd?

Sv: vill inte ta bort taggtråd?

Ingen har sagt att man inte får sälja starkare aggregat...

Problemet är att de inte får tillverkas numera = problem när de starkare aggregaten tar slut på lagrena...
Men de som redan finns får säljas slut... Som med glödlampor liksom...

Detta hade jag också hört tidigare men nu när jag läser på om nya aggregat verkar det som om man ändrat på tekniken (fråga mig inte hur, jag kan inget om sådant!) så att aggregaten kan fortsätta att strömsätta stängslet rejält, samtidigt som det följer de nya reglerna, precis som WestCott säger. Jag tänker iaf tro på detta och fortskrida med planerna på ännu större hagar :)

Okej, ja jag säger inte emot dig :)

Det är ju bra om det kommer att finnas rejäla aggregat framöver, tiden lär ju utvisa om de kommer att duga eller ej :)

Förtydligande, man får BÅDE tillverka och sälja aggregaten om de bara är tillverkade efter de nya direktiven!!

Och en sak till, glömde att poängtera att som användare kommer vi inte märka av att aggregaten är tillverkade efter de nya direktiven.:banana:

Och till er som tycker att elrep och andra elstängsel är lika farliga - det finns medel att tillgå för att förhindra att en häst mot förmodan fastnar; små "mojänger" som skär av repet vid viss belastning.

Jag har sett hemska taggtrådsskador på hästar förr, vedervärdigt hur det fastnar och river upp oregelbundna stora sårskador. Någon enstaka häst som har skadat sig på eltråd har jag sett men det har inte sett lika illa ut. Det finns elband avsedda för hästar, av hög kvalitet (inte de billigaste som går sönder om det blåser lite på dem), som fungerar mycket bra och som definitivt brister om en häst fastnar. Det största problemet med elstaket som jag ser det, det är att folk stängslar in utan att ha ordentliga aggregat, man rensar inte bort sly alt man skiter i att alls ha strömmen påslagen.

Och jag har sett mer än en sena av pga eltråd, så det är tyvärr egentligen inga bra lösningar något av det.
Och har man tillräckligt stora hagar med tillräckligt med mat i, så spelar det i stort sett ingen roll vad du har för staket för hästarna kommer ändå aldrig ens gå och känna på dom.

/Camilla

*KL*
Min uppfattning är att det i princip inte finns några omständigheter där taggtråd i kombination med hästar är ok. Den argumentation som används till stöd för taggtråd bygger som jag ser det på en litet för stor kompromissvilja. På somliga marker och under somliga förhållanden kanske man helt enkelt inte skall hålla hästar om taggtråd framstår som den minst olämpliga inhägnaden.

kl
Tycker väl lite att det är en aningens märklig diskussion det här, eftersom man enligt lag inte får ha taggtråd till sina hästar... Tycker inte heller att taggtråd nånsin är okej, det finns liksom ingen ursäkt att stängsla in ett flyktdjur med något som tveklöst sargar dem om de kommer i kontakt med det.

Och ja, elrep kan ge fruktansvärda skador det med, om man inte har monterat brytare med jämna mellanrum. Att säga att man behöver ha det varannan meter är väl lite inte riktigt ett argument, eftersom det räcker gott att ha en mellan varje låsning av tråden. Och nej, den bryter inte tråden och påverkar mao inte strömgenomsläppet heller. Tråden kapas inte förrän den spänns ut - mycket smart liten mojäng!

Visst är det ett omak att behöva röja under trådar för att få bra el i våra hagar, men ärligt talat - vi strävar alla efter goda djurskyddsregler, men många verka inte vara beredda på att leva upp till det som krävs för att skapa en sådan standard.

Om man lägger ned några tusenlappar på ett bra staket så lönar det sig tveklöst i längden: mindre tvunget underhåll, högre säkerhet och minskad risk för skador.
Jag har svårt att förstå att vissa saker får (och gärna ska) kosta så mycket som möjligt, medans andra saker ska vara så billigt som möjligt. Vi köper gladeligen transporter, sadlar, dyra hjälmar och allt möjligt för många sköna tusenlappar, men det som är viktigast ur hästens synvinkel: foder, stall och hage - det ska kosta så lite som möjligt.
Jag är inte heller gjord av pengar, så jag förstår till fullo att man inte kan göra allting optimalt hela tiden. Men jag tycker ändå att vissa saker måste få kosta både pengar & arbete. Så är det bara.

Håller med tidigare talare.
Det är förbjudet att ha taggtråd, vad man sedan ersätter den med för slags eltråd får man vad jag förstår välja själv, men taggtråden ska väck.

Jag tycker det verkar sjukt att de som kämpar för att ha kvar sin taggtråd har lagt ner så ENORMT mycket enegri på att söka dispens. Det måste ju vara många gånger mer tidskrävande än att byta ut tråden vid det här laget.

Om de nu är lata eller vad de nu än är så är det ju bara att maka sig ut genom dörren och göra det.

Om man sedan anser att lagen är bra eller ej spelar ingen roll. Lagen måste följas ändå.

Det är ju som att säga att man vill ha dispens mot att behöva ha bälte i bilen, för att man hittills inte har krockat och slagit sig sönder och samman när man har kört utan det. Sak samma om andra har gjort det?

Xenon: du skriver klokt! Jag håller med dig till fullo.

Dessutom anser jag att taggtråd är et otyg som inte har i naturen att göra. Även om, som vissa skriver, hästarna INNE i hagen inte går mot tråden, så finns det mycket vilt som rör sig kring och ibland igenom hagarna. Älg, rådjur, hjort som under en hastig flykt går igenom ett taggtrådsstaket får fruktansvärda skador. Och dessa skador lappas inte ihop av någon veterinär...

Nä, det finns inte ett enda vettigt skäl till varför någon skulle få lov att ha taggtråd kring sina hagar. Så tycker jag.

Fast jag tror ingen älskar taggtråd och väldigt gärna vill ha det, jag tror de flesta vill slippa taggtråd.
Problemet är att det inte finns några BRA alternativ..

Ska man ha trästaket som jag tycker är det bästa alternativet även om det finns skaderisk på dom med blir det svårt att ha tillräckligt stora hagar och samtidigt hålla staketkostnaden på en rimlig nivå.
Och som vi alla vet är inte små hagar att eftersträva utan det är bäst med stora kuperade hagar där hästarna kan ströva nästintill fritt.

El-staket är svåra att få fram el långa sträckor även utan undervegetation.
Sen blir det ett heltidsarbete om man har hagar på 20-30ha eller större om man ska gå runt staketet och röja så gott som hela tiden för att tråden ska gå fritt och det funkar inte rent praktiskt.
El-staket har stor skaderisk på både hästar och vilda djur.

JAG vet inte om jag tycker att el-staketet är så mycket bättre än taggtråden, jag tycker att det är så gott som lika illa..

Ska det inte finnas någon skaderisk får vi bygga en bunker av gummi-material och det vet jag inte hur realistiskt det är...

Problemet är att det inte finns några BRA alternativ..
<...>
svårt att ha tillräckligt stora hagar och samtidigt hålla staketkostnaden på en rimlig nivå.
<...>
Sen blir det ett heltidsarbete om man har hagar på 20-30ha eller större om man ska gå runt staketet och röja så gott som hela tiden för att tråden ska gå fritt och det funkar inte rent praktiskt.
<...>
Ska det inte finnas någon skaderisk får vi bygga en bunker av gummi-material och det vet jag inte hur realistiskt det är...
Men att inget av de andra alternativen är helt problemfritt kan väl inte gärna tas som intäkt för att inte överge ett av de sämsta?
När det gäller staketkostnader och arbetsinsats tycker jag inte att det är några tunga argument; litet hårddraget finns det inget som säger att det är någon rättighet att hålla hästar till låg kostnad eller låg arbetsinsats. Vill man t.ex ha hagar på 20-30 ha så får man hitta sätt att lösa stängslingen på lagligt och lämpligt sätt - och kan man inte det så kanske man helt enkelt skall hitta en billigare eller enklare sysselsättning... :angel:

Senast ändrad:

Å samtidigt är det ett evigt tjat om att hästar går i för små hagar!

Å även att det inte ska vara en rikemans sport osv osv osv osv

Hur man är gör är det ett jävla gnäll!

Sunt förnuft finns inte på buke... Men det visste jag ju redan...

Jag personligen skulle hellre ha taggtråd och en gigantisk hage än de där puttefjuttarna som folk har med eltråd och hästarna går ut och gör illa sig.

Senast ändrad:

Men att inget av de andra alternativen är helt problemfritt kan väl inte gärna tas som intäkt för att inte överge ett av de sämsta?
När det gäller staketkostnader och arbetsinsats tycker jag inte att det är några tunga argument; litet hårddraget finns det inget som säger att det är någon rättighet att hålla hästar till låg kostnad eller låg arbetsinsats. Vill man t.ex ha hagar på 20-30 ha så får man hitta sätt att lösa stängslingen på lagligt och lämpligt sätt - och kan man inte det så kanske man helt enkelt skall hitta en billigare eller enklare sysselsättning... :angel:
Håller fullständigt med. Kostnad och arbetsinsats är inget argument som håller över huvud taget. Och att eltråd skulle vara en sämre lösning än taggtråd... Hur i helskotta kan man komma fram till det? Om inte LRF var så starka lobbyister skulle taggtråd vara förbjudet för alla djurslag på grund av skaderisken. Funkar inte eltråd på vissa ställen i hagen får man lösa det med att bygga trästaket eller plast-stängsel. Dyrt, ja kanske, men vem har sagt att hålla djur är billigt? Håller även med Xenon till fullo!

Å samtidigt är det ett evigt tjat om att hästar går i för små hagar!

Å även att det inte ska vara en rikemans sport osv osv osv osv

Hur man är gör är det ett jävla gnäll!

Sunt förnuft finns inte på buke... Men det visste jag ju redan...
Om grannen vill ha stora hagar men inte har råd eller lust att stängsla vettigt så ska h*n alltså slippa... betyder det att jag kan få ha hästarna i garaget om jag absolut vill ha hästar men inte har råd med stall?

Om grannen vill ha stora hagar men inte har råd eller lust att stängsla vettigt så ska h*n alltså slippa... betyder det att jag kan få ha hästarna i garaget om jag absolut vill ha hästar men inte har råd med stall?

Nu tycker jag att du överdriver löjligt mkt.

Vad är att stängsla vettigt då?
El är inte speciellt vettigt egentligen med tanke på hur många hästar det är som skär sönder sig på de olika eltråd/band/rep.
Trä och plaststaket har sina nackdelar även om man bortser från priset.

Jag vet inte om någon häst som rymmer i en stor hage med tillräckligt med mat och vatten i oavsett vilket staket det är.
Däremot kan jag rabbla en hel hög med hästar som går ut genom den lilla hagen trots att det finns mat och vatten.

Så det borde rimligen vara större krav på yta på hagen än vad det ska vara för staket..

Tjaa jag vet ju flertalet människor som byggt boxar i sina vanliga standard dubbelgarage och det är tillåtet så vad är problemet med att det råkat vara ett garage?

El är inte speciellt vettigt egentligen med tanke på hur många hästar det är som skär sönder sig på de olika eltråd/band/rep.
Trä och plaststaket har sina nackdelar även om man bortser från priset.

Jag vet inte om någon häst som rymmer i en stor hage med tillräckligt med mat och vatten i oavsett vilket staket det är.
Så här skrev jag: Men att inget av de andra alternativen är helt problemfritt kan väl inte gärna tas som intäkt för att inte överge ett av de sämsta?
Ditt svar ger inte intryck av att du läste den raden, alternativt menar du på allvar att taggtråd är minst lika bra som något annat stängselalternativ.
Tjaa jag vet ju flertalet människor som byggt boxar i sina vanliga standard dubbelgarage och det är tillåtet så vad är problemet med att det råkat vara ett garage?
Vem har pratat om boxar? :confused:

Senast ändrad:

Precis vad jag tänker. Tack för att du fick orden på papper (skärm? :p)!

KL

Ni som är så emot taggtråd, har ni någonsin försökt stänga en sådan hage? Eller går era hästar i små paddockar? Antagligen.

Jag tycker inte om taggtråd MEN jag kan förstå att vissa har det i stora hagar. Vissa hagar är totalt hopplösa att stänga med vanligt staket, det är sly vatten m.m Och en stor hage räknar jag över 20 hektar, det tar altså mer än en timma att bara gå runt hagen, kan ni räkna ut hur lång tid det tar att stängsla en sådan hage? Om det bara var att byta ut staketet så visst, det är mycet jobb men det går, men vanligt elstaket håller så mycket sämre att det blir myket mer jobb med underhåll i längden.

Jag har haft hästar i både elstängsel hagar och stoora taggtrådshagar, Hästarna har haft MYCKET skador i elstängselhagarna men INTE en enda i taggtrådshagarna, antagligen för att elstängselhagarna är oftast är mindre, i stora taggtrådshagar är hästarna ALDRIG på staketen eftersom dom inte behöver, hagarna är så stora att dom kan röra sig som dom vill och har alltid mat.

SÅ JAG TYCKER MAN BORDE TILLÅTA TAGGTRÅD I STORA HAGAR!

Jag undrar om artikeln du läst handlar om samma människor som jag läste en artikel om tidigare. Den artikeln jag läste (minns inte var... tror det var ATL) kom strax efter att taggtrådsförbudet kom...

I grund och botten protesterar ju de människorna mot beslutet i sig. Dvs på vilka grunder lagen är antagen. Lagen om taggtrådsförbudet påstods bygga på en rapport som hade jämfört skador orsakade av olika typer av staket. Rapporten skulle ha visat att taggtrådstaket orsakar fler och svårare skador än andra stakettyper.

När de här människorna själva började leta efter den rapporten för att själva läsa den... så visade det sig att den rapporten inte existerade... Det som fanns var en förstudie...till en sådan rapport. Förstudien hade bland annat inventerat skadeanmälningar till försäkringsbolag, samt skadefall hos veterinärkliniker.

Förstudien hade visat att antalet fall av skador orsakade av taggtråd var försvinnande liten i jämförelse med antalet skador orsakade av andra stängseltyper.

Alltså gjordes aldrig rapporten klar... eftersom den faktiskt skulle visa att ett förbud av taggtråd INTE var påkallat ur djurskyddsynpunkt... En tuff tolkning av förstudien hade i stället kunnat tolkas som att andra stakettyper borde förbjudas med hänvisning till djurskyddsaspekten... Vilket ramaskri hade inte det inneburit??? Hur som helst så lades rapporten ner med förklaringen att anledningen till de missvisande resultatet var att majoriteten av hästägarna i Sverige redan frivilligt övergått till andra stakettyper. Antalet staketmeter av alternativa staket gjorde att resultatet blev missvisande.

Det dessa människor protesterar emot är alltså en lag som enligt dem tillkommit på felaktiga grunder. Den påstås ha underbyggd bakgrundsfakta som talar för att denna lag behövs... men i själva verket är det alltså precis tvärt om.. Det finns ingen vetenskaplig undersökning som stöder att en sådan här lag är påkallad.. Något som förbudsivrarna hela tiden hävdar.... Det är också detta faktum som ligger till grund för att de söker dispens från lagen... Då de menar att den inte har veteskaplig grund... något som hela tiden påståtts.

Synd att jag har ett så förbaskat dåligt minne.... För jag kan som sagt inte för mitt liv minnas var jag läste det... Men jag tror som sagt att det var i ATL.

Liknande trådar

D
Hästmänniskan moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt... står inför...
Svar
8
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar