Sv: vill inte ta bort taggtråd?
kl
Tycker väl lite att det är en aningens märklig diskussion det här, eftersom man enligt lag inte får ha taggtråd till sina hästar... Tycker inte heller att taggtråd nånsin är okej, det finns liksom ingen ursäkt att stängsla in ett flyktdjur med något som tveklöst sargar dem om de kommer i kontakt med det.
Och ja, elrep kan ge fruktansvärda skador det med, om man inte har monterat brytare med jämna mellanrum. Att säga att man behöver ha det varannan meter är väl lite inte riktigt ett argument, eftersom det räcker gott att ha en mellan varje låsning av tråden. Och nej, den bryter inte tråden och påverkar mao inte strömgenomsläppet heller. Tråden kapas inte förrän den spänns ut - mycket smart liten mojäng!
Visst är det ett omak att behöva röja under trådar för att få bra el i våra hagar, men ärligt talat - vi strävar alla efter goda djurskyddsregler, men många verka inte vara beredda på att leva upp till det som krävs för att skapa en sådan standard.
Om man lägger ned några tusenlappar på ett bra staket så lönar det sig tveklöst i längden: mindre tvunget underhåll, högre säkerhet och minskad risk för skador.
Jag har svårt att förstå att vissa saker får (och gärna ska) kosta så mycket som möjligt, medans andra saker ska vara så billigt som möjligt. Vi köper gladeligen transporter, sadlar, dyra hjälmar och allt möjligt för många sköna tusenlappar, men det som är viktigast ur hästens synvinkel: foder, stall och hage - det ska kosta så lite som möjligt.
Jag är inte heller gjord av pengar, så jag förstår till fullo att man inte kan göra allting optimalt hela tiden. Men jag tycker ändå att vissa saker måste få kosta både pengar & arbete. Så är det bara.