vill inte ta bort taggtråd?

Athletin

Trådstartare
Nu satt jag här och lästa tidningen på morgonen.
hittar en artikel om några som verkligen kämpar för att inte behöva byta ut den taggtråd dom har till sina hästar till eltråd.

dom har skickat in fyra olika dispensansökan varav tre stycken har blivit avslagna.

Anledningen till att dom inte vill byta ut tråden är att det inte har varit någon häst som har skadat sej under 40 år.
(detta är den anledning som framkommer i artikeln)

I mina öron så låter det som ren lathet?
varför inte bara byta dendär tråden?

jag kan tycka att i rent särkerhetssyfte så borde man väl byta tråden?
även om det inte har hänt något på 40år så kan det ju komma den dagen då det faktiskt händer något och då blir skadorna väldigt mycket värre än vad skadorna hade behövt vara?

Vad tycker ni om detta? :O
är jag för grov som tycker att det låter som lathet?

Mvh Athletin

Sv: vill inte ta bort taggtråd?

På vissa marker kan jag faktiskt ha viss förståelse för att folk hellre vill ha sin taggtråd kvar. De som har mycket växtlighet/sly och vatten tex.

Jag hade några år (det är över 10 år sen nu) mina ponnyer på bete i en hage med taggtråd. Hagen var stor och hästarna var aldrig uppe i staketet och gick. Det var mycket, mycket mindre underhåll än när jag senare bytte ut all taggtråd mot elstaket. Bara att ta ner all taggtråd var ett arbete som inte var av denna värld, på en hage som låg på 7 hektar var det en hel del taggtråd kan jag säga:D

Jag är lite kluven..

Jag förstår dom att det känns löjligt när det alltid har fungerat och har de stora hagar brukar det inte vara något problem.
Det är ju även ett smärre helvete att ta bort den..

Men samtidigt så är skaderisken stor och att just sätta upp ett elstaket är ju inte katastrofalt jobbigt och inte en jättedyr kostnad heller.

Men jag kan tycka att ska man inte få ha taggtråd borde man inte få ha el-rep heller för det är minst lika stor skaderisk med de där jädra repen...

Men jag kan tycka att ska man inte få ha taggtråd borde man inte få ha el-rep heller för det är minst lika stor skaderisk med de där jädra repen...

Tänkte precis skriva det, elstaket är inte heller förknippade med låg skaderisk.

Det där är svårt, vet när jag bytte ut taggtråd till elstaket, då satte jag först upp 2mms eltråd med många ledare, men det blåste i sönder på vintern, precis som elbanden. Valde sedan att sätta upp tråd, dvs tjockare ståltråd. Den går av relativt enkelt, men kan också ge fula skador. Dock blåser den inte sönder vintertid och leder strömmen väldigt bra. Svårt det där!

Nu har det ju dessutom tillkommit ett rejält problem på elstaket biten, det går inte längre att köpa nya aggregat som klarar "oländig" terräng, eu förbjöd 2011 tillverkning av aggregat över 7 joule = aggregat som tidigare användes till korta hagar utan undervegetation, dessa aggregat är alltså allt som nu finns att få tag på marknaden nu (eller så snart de starka är slutsålda från lagerna). Så att anlägga en flera ha stor hage i växlande terräng och lyckas få ström på den idag blir inte kul.
Fattar inte riktigt hur detta beslut har kunnat gå igenom eller så är det för att utomlands har de inte sådana hagar och därför inser de inte att problemet uppstår.

Dessutom krävs det ju inte mycket terräng för att det ska bli svårt för strömmen att gå runt, ett ordentligt buskage kan räcka. Konstigt...

Det är sannolikt inte lathet utan SNÅLHET och brist på kunskap om vilka skador taggtråd orsakar på hästar/djur OM olyckan är framme och de fastnar:mad:

Fullständigt idiotiskt resonemang det här med att "det har ju alltid gått bra innan" - jo det gör ju det, tills den dag det händer något. Ungefär som att strunta i bilbältet "eftersom jag aldrig har krockat förut":cool:

Och till er som tycker att elrep och andra elstängsel är lika farliga - det finns medel att tillgå för att förhindra att en häst mot förmodan fastnar; små "mojänger" som skär av repet vid viss belastning.

Jag har sett hemska taggtrådsskador på hästar förr, vedervärdigt hur det fastnar och river upp oregelbundna stora sårskador. Någon enstaka häst som har skadat sig på eltråd har jag sett men det har inte sett lika illa ut. Det finns elband avsedda för hästar, av hög kvalitet (inte de billigaste som går sönder om det blåser lite på dem), som fungerar mycket bra och som definitivt brister om en häst fastnar. Det största problemet med elstaket som jag ser det, det är att folk stängslar in utan att ha ordentliga aggregat, man rensar inte bort sly alt man skiter i att alls ha strömmen påslagen.

Jo jag vet att taggtråd inte är att föredra, jag har inte påstått att jag tycker att det är ett bra alternativ heller.
Men det som anses bättre är faktiskt inte bättre alla ggr.
Ta tex elrepen, jag är väl medveten om att man kan sätta såna där skarvgrejor varannan meter, men hur många gör det?
De flesta vill inte bryta tråden mer än absolut nödvändigt.
Hade själv den diskussionen senast i somras med mina stallkamrater och de flesta är inte villiga att dela tråden mer än absolut nödvändigt av 100olika anledningar.

Om du vore lite påläst skulle du veta att det inte går att köpa bra aggregat längre, de får inte tillverkas längre = problem för oss med elstaket och gör det så gott som omöjligt att få fram bra ström runtom en stor hage trots att tråden går fri från sly.

Det är en svår kombination, tom franska banden som är svindyra går ju inte av och de blir förjävliga när det fastnar snö på dom och det är inte rimligt att gå å skrapa bort snö från banden så fort det snöat.

Så nej jag tycker inte att elstaket är det bästa som finns, inte alltid bättre än tex taggtråd...

Vi har stora hagar och där är det ström på så jag förstår inte varför det inte skulle fungera för andra? Och vid ngt tillfälle har vi fått sätta fler än ett aggregat på sommarbetena, det har funkat - fråga mig inte hur för det är sambon som brukar fixa med det men fungerar gör det.

Resonemanget att man inte vill riskera att repen går av i "onödan" är ju helt obegripligt! Är repen mer värda än hästarna eller hur resonerar de då??

I mina ögon är taggtråd ALLTID sämsta tänkbara val - om man inte bara tänker med plånboken dvs.

Jag vet inte var du är hemmahörande, men i Skåne är det väldigt vanligt att man hyr/arrenderar mark årsvis, då är det inte jättekul att stängsla för tiotusentals kronor när man inte vet om man får behålla marken till nästa år. Som ett exempel till varför man inte stängsla flera hektar med franska elband...

På Island har många, för att inte säga alla, taggtråd till sina hagar. En häst som blev stressad försökte hoppa över grinden, men fastnade i tråden. Jag såg aldrig hur illa det var men den packades in i transport ( var ute på långritt ) och det blödde kraftigt. Så ja, jag tycker också man ska byta ut den. Det är så onödigt att det ska behöva hända olyckor när det gäller något så "enkelt".

Fast du får inte ha flera aggregat om de överstiger en viss styrka. Vilket gör det svårt för folk med stora hagar & mkt sly.
Har själv inte taggtråd någonstans men när de stora beteshagarna används så är risken större för rymningar (särskilt då vi har får i hagarna) så EU-regeln om att man inte längre får använda starka agggregat känns rätt så jäkla komplicerad för oss med får.

Vi har stora hagar och där är det ström på så jag förstår inte varför det inte skulle fungera för andra? Och vid ngt tillfälle har vi fått sätta fler än ett aggregat på sommarbetena, det har funkat - fråga mig inte hur för det är sambon som brukar fixa med det men fungerar gör det.

Resonemanget att man inte vill riskera att repen går av i "onödan" är ju helt obegripligt! Är repen mer värda än hästarna eller hur resonerar de då??

I mina ögon är taggtråd ALLTID sämsta tänkbara val - om man inte bara tänker med plånboken dvs.

Jag vet att ett av fallen där man bett om dispens är en fjordhästuppfödare på Gotland. Hon har hektar efter hektar med mark (det vi andra kallar för stora hagar är nog i de allra flesta fall inte ens i närheten) med mycket sly på. Som jag har förstått det från en bekant som är insatt i dispensärendet så är det nästan "omöjligt" att sätta eltråd runt den marken, och kostnadsmässigt ohållbart att stängsla in med virke istället.

Mitt förslag hade personligen varit att minska hagarna. Klart det är fantastiskt med milsvidda hagar, men på dessa verksamhetsutövare verkar det som att alternativet är att avsluta verksamheten, vilket jag inte riktigt fattar.

Fast om man har milsvida hagar lär ju risken att de gör illa sig i ett staket vara ganska så minimal...

Du får aldrig någonsin koppla mer än ett aggregat till samma staket, och vänta du bara till ditt nuvarande aggregat går sönder och du skall köpa ett nytt så skall du se hur bra ström du får i staketen med ett aggregat avsett för korta staket utan undervegetation = max 7 joule på en stor hage. Det är alltså de minsta aggregaten nästan som tidigare fanns på marknaden som är de enda som numera får tillverkas för EU. Det kommer att vara kaos om några år när de gamla starka aggregaten har tjänat ut och alla skall försöka hålla sina hästar inne i hagarna med dessa små aggregat som inte orkar runt ens stora hagar på öppna fält.
Jag skulle nästan säga att detta kommer att bli dödsstöten för elstängsel och vad sjutton skall man använda då. Eller skall alla bygga småhagar istället och försörja var hage för sig på eget aggregat.
Jag är inte för taggtråd långt ifrån men nu är det verkligen ett knivigt dilemma att säga att det finns något som ersätter det när det handlar om jättehagar i växlande terräng med sly odyl för det finns verkligen inget på marknaden nu som kan ersätta den.

Jag hör till de fruktansvärda som fortfarande släpper hästarna på taggtråd om somrarna. Hagen det rör sig om är ca 30 hektar stor över vatten, genom skog och sly. Den arrenderas av en bonde med nötdjur som vi större delen av sommaren sambetar hästarna med. Mycket taggtråd är stänslad uppepå stenmurarna, men även den andra låter hästarna bli. Inga skador (dock ett par incidenter och mindre skador under vintern när de går ut ur lilla (ca 5 hektar) vinterhagen, stängslad med el).

I vissa fall (som ovan nämnda) TYCKER INTE JAG det är säkerhetsmässigt försvarbart med el istället för taggtråd. Ett elstaket till denna hage skulle inte fungera, skulle ge lösa djur, skulle ge oerhörda säkerhetsrisker.
I vissa fall (som ovan nämnda) TYCKER INTE JAG heller det är ekonomiskt försvarbart. Tre raddor med band/ståltråd runt hela hagen, nya stolp (för taggtråden måste vara kvar för ungdjurens skull), (om det nu går att få upp nya stolp ens)... Sen all röjning av sly/gräs hela sommaren... SKulle ju kunna han nån heltidsanställd att röja... ;)

Jag vet att åsikten är kontroversiell och är inte för taggtråd som normallösning - men, som sagt, ibland TYCKER JAG den funkar utmärkt.

*knapp lån*
Då mina hästar sommartid går rakt genom eltråden bara för att dom vill, önskar jag att det vore OK med taggtråd. Så jäkla dumma är inte mina hästar att dom provar gå genom den....:crazy:

* Jenny * som trots allt gillar förbudet, mest för att taggtråden inte blir liggande i markerna i onödan.

Jag vet att ett av fallen där man bett om dispens är en fjordhästuppfödare på Gotland. Hon har hektar efter hektar med mark (det vi andra kallar för stora hagar är nog i de allra flesta fall inte ens i närheten) med mycket sly på. Som jag har förstått det från en bekant som är insatt i dispensärendet så är det nästan "omöjligt" att sätta eltråd runt den marken, och kostnadsmässigt ohållbart att stängsla in med virke istället.

Mitt förslag hade personligen varit att minska hagarna. Klart det är fantastiskt med milsvidda hagar, men på dessa verksamhetsutövare verkar det som att alternativet är att avsluta verksamheten, vilket jag inte riktigt fattar.

Fast flera av deras hästar har faktiskt råkat ut för taggtrådsskador, trots att hon påstått motsatsen i tidningsintervjuer... Sedan påstår hon att endast fjordingarna går inom taggtråd, vilket inte heller stämmer (iaf då jag var där, idag vet jag inte hur det ser ut). Har sett både färska taggtrådsskador och äldre ärr på såväl fjordingar som "halvblodshästtyp och ponnyer" på gårdens hästar...

Nu påstår jag inte att du har sagt att de inte blivit skadade eller så. Bara tyckte mitt inlägg passade till ditt :)

En rättning-det är INTE förbjudet att använda/sälja aggregat över 7 joule!! Det som är nytt är att aggregat nu för tiden inte får ge mer än 5 joule vid en snabb förändring/belastning (tex när en häst/människa fastnar i staketet) Förr kunde aggregaten fortsätta att ge en hög strömstyrka, men nu ska alltså aggregaten snabbt gå ner i strömstyrkan.
Och jag vet, vi säljer ett antal stängselaggregat!!
Detta att man inte får använda/sälja aggregat med en högre Joule styrka är en mycket utbredd missuppfattning.

Liknande trådar

D
Hästmänniskan moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt... står inför...
Svar
8
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross