Vill inte stå still i halten på tävling???

Gilette

Trådstartare
På träning står hon mestadels stilla i halterna.
Men på tävling vägrar hon stå still :mad:

Hon backar, försöker gå fram, skjuter ut baken och olika håll, hoppar runt - vägrar stå still helt enkelt. Det resulterar såklart i att jag får jätte dåliga poäng på mina halter.

Går det att göra ngt åt det? Det är väl svårt att träna bort det eftersom hon bara vägrar stå still på tävling och inte träning?

Sv: Vill inte stå still i halten på tävling???

Det är nog bara att öva just på att tävla som gäller. Kan det vara så att du spänner dig/är nervös och att det är det hon reagerar på? Ofta kan det bli som en ond cirkel om det är ngt visst problem man har på tävling, om du vet att hon inte brukar stå stilla i halten så spänner du dig o blir extra nervös inför halten vilket resulterar i att halten blir ännu sämre.

Mitt bästa tips är att du försöker att vara lugn och träna på att göra halten så lite som möjligt med handen. Det är för det mesta om man gör halten för mycket med tygeln som de ryggar, skjuter ut rumpan osv.

Lycka till!

ja, nervös är jag såklart. Men det är nog mest att hon blir så uppspelt på tävling. Hon blir het och stirrig och då vill hon heller inte stå still. Hon protesterar när jag gör halt (drar upp huvudet och gapar mm) och när jag ändå tar i henne så börjar hon rygga, och om jag då lättar på handen försöker hon gå fram igen eller börja skjuta ut rumpan och kasta med huvudet mm.
Men ska försöka tänka på att vara lugn och slappna av nästa gång. Tack för tipset!

Hej! Ett litet tips: Jag har lärt min häst att rygga enbart med hjälp av skänklarna vilket gör att han faktiskt nästan inte ryggar alls längre när någon försöker rygga med enbart tyglar. Kanske kan hjälp dig med ditt problem? Visserligen så har jag aldrig haft ditt problem snarare tvärtom... :smirk: men man vet ju aldrig, om hästen lär sig att rygga för skänkel snarare än för hand så kanske ditt problem med halten försvinner också????

Värt ett försök?

Hur ryggar man för bara skänkel????

De kanske skulle hjälpa!

Hur var ditt problem om det var tväremot mitt? *nyfiken*

Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte hur jag lärt honom det... men jag lägger iaf bak skänklarna ngt och är väldigt lätt i handen... Tar jag i tyglarna så lyfter han upp huvudet sticker ut tungan och släpar sig långsamt bakåt. :angel: Ibland kan jag till och med ha halvlösa tyglar och han ryggar.

Behöver jag säga mer än tuggummi??? :p (Min pålle vet inte vad det innebär att vara stirrig...)

Okej! Skulle nog inte funka på min då hon bara skulle gå fram =/
Hehe okej =)

Ta ett djupt andetag och gör halten i en utandning, det gör underverk

Tja, man kan ju prova sig fram hur mycket/lite tygel som behövs för att det ska funka för en själv. Detta funkar iaf för mig, men som sagt min pålle skulle gärna stå och sova hela dagarna... :angel:

hehe! ja sån inställning är ju alltid skön när det gäller halter iaf!

Jo, men hur kul är det att rida runt på en "död fisk" på banan? Med hela hästen i handen för att han "inte orkar själv"? :devil:

Nej, skämt å sido han har faktiskt blivit mycket bättre...

Det är klart att det går att rygga med bara skänkel, det är ju det man ska göra.

Angående halterna, såg att någon skrivit att du ska andas ut i halten, mycket bra tips! Gör att man automatiskt slappnar av och det känner hästen, håll inte andan! Sen en grej som funkat på "min" häst är att trycka ner ett finger (lillfingret är lättast) i hästens hals när den stannat, det fungerade super, han stod blickstill då. Vet inte varför men har hört att det funkar med andra hästar också, värt att pröva!

Jo, det är ju helt sant, men de flesta använder väl både och...? Jag använder ju inte tygeln öht... Tror aldrig jag sett ngn rygga med "lösa" tyglar...

Nä man håller ju tygeln som vanligt, man rider ju inte med kontakt först och sen släpper när man ska rygga, men jag kan på sin höjd krama lite i tygeln, om jag tar för mycket kör hästen upp huvudet bara. Det är skänkeln som ska säga gå och sitsen ska säga, inte framåt, bakåt! :)

Ponnyn jag tävlade under ponnyåren ryggade lätt på helt långa tyglar, om man lutade sig bakåt och drog bak skänklarna! :D

Men hur rygger man med bara skänkel? (ryggar med både och) min häst skulle bara gå fram om jag ryggade med bara skänkel, men kanske inte om jag gjorde rätt.

Det där med att trycka ner fingret i halsen var ngt nytt! :p
Undrar vad det är som gör att hästen står still!
Ska prova!

Man släpper ju inte tygeln som sagt, håller bara kvar stödet och sen sitter man emot med sitsen så hästen inte går framåt. Jag menar alltså bara att man inte ska ta handen bakåt, hästen ska inte rygga för handen.

Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att det funkar! Det är rätt skumt...haha

"Men hur rygger man med bara skänkel?"

förr så ryggade jag med enbart sitsen. vinklande bäckenet så det gav signal till hästen att gå bakåt. nu är vi lite dåligt på att rygga igen för vi gör det så sällan..

He, he jag tror faktiskt att jag tom lättar ngn mm i handen när jag ska rygga... :p

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Amanda_F
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka